MegaTrondy Svart 8.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2017 (redigert) Pinkvin skrev for 8 timer siden: Er ikke krav til kvittering pr se. Kravet er at du kan sannsynliggjøre at du kjøpte varen der, og det kan jo skje på mange måter. Bankutskrift er jo en grei måte. Om de husker at du handlet der er jo alt greit, osv. Og om de er de eneste som selger varen, som feks ofte er ved BT og Jula sier det seg selv. Ta med varen og bankutskrift så ordner det seg. Angående biltema så har de skjerpet inn rutinene sine. Jeg fikk ikke levere tilbake eller bytte noe skruer sist selv om det bare kostet 40 kroner. Måtte ha original kvittering sa de. Hjalp ikke at det sto biltema på pakken og at den var ubrukt. Hadde også mulighet til å vise nettbank, men nå er dette filteret kjøpt på maritim da. Redigert 8.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 Biltema Sandnes sier at hvis du har med det bankkortet du kjøpte med så finner de kjøpet i systemet sitt. Du har nok truffet feil person på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2017 shipahoy skrev 43 minutes ago: Biltema Sandnes sier at hvis du har med det bankkortet du kjøpte med så finner de kjøpet i systemet sitt. Du har nok truffet feil person på Biltema. Kan være, men jeg fikk som begrunnelse at rutinene var skjerpet og at det tar for lang tid å lete opp alle som kommer inn uten kvittering. Dette var på Drotningsvik i Bergen. Men nok om det. Letet litt til og klarte å finne kvitteringen omsider. Da blir det en tur innom maritim på vei til jobb i dag. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2017 (redigert) Mysterium løst. Pakningen er limt på lokket. Var hos Maritim nå. Derfor den ikke passet i noe spor. Fikk nytt lokk. Redigert 8.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 Godt de ordnet opp og du fikk nytt lokk Monterer du sjøvannsfilteret i høyde litt over vannstanden på utsiden av båten kan du åpne det, selv om bunnventilen er åpen. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2017 Skal prøve å montere det litt høyere. Håper slangene fortsatt er lang nok. =) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 (redigert) Hakkannen skrev for 18 timer siden: Godt de ordnet opp og du fikk nytt lokk Monterer du sjøvannsfilteret i høyde litt over vannstanden på utsiden av båten kan du åpne det, selv om bunnventilen er åpen. Jeg har montert sjøvannsfilteret slik at vannstanden i filteret er like under lokket, tilsvarende vannlinjen på båten. Men i forbindelse med føring av vannslangen annerledes, kunne jeg tenke meg å montere sjøvannsfilteret lavere enn vannlinjen, rett over stengeventilen. Er det "russisk rulett" tro? -Eller på den annen side: Det skal vel ganske mye til at lokket sprekker eller slår lekk helt av seg selv også? Jeg har tilsvarende sjøvannsfilter som det omtalt i denne tråden. Redigert 9.April.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
MegaTrondy Svart 9.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2017 Ut i fra hva folk skriver er det ikke så lurt. Skal heve mitt over vannlinjen når jeg nå har sett hvor lite som skal til for lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Propell1 skrev for 4 timer siden: Men i forbindelse med føring av vannslangen annerledes, kunne jeg tenke meg å montere sjøvannsfilteret lavere enn vannlinjen, rett over stengeventilen. Er det "russisk rulett" tro? -Eller på den annen side: Det skal vel ganske mye til at lokket sprekker eller slår lekk helt av seg selv også? Jeg har tilsvarende sjøvannsfilter som det omtalt i denne tråden. Fordelen med sjøvannsfilteret over vannlinja (slik jeg ser det) er sikkerheten i tilfelle lekkasje og at du kan åpne filteret og ta ut rusk uten for mye søl, mens båten ligger på sjøen. Å ha filteret under vannlinja (så lenge filteret er tett) vil jo også fungere, men der mister man litt av den praktiske biten. I tillegg er det en fare for lekkasjer hvis du ikke får pakningen tett, hvis det sprekker eller lignende. Så ser vel egentlig lite fordeler å ha det under vannlinja, bortsett fra at man sparer slange og gjerne får plassert filteret mer ute av veien enn hvis det monteres høyere oppe. Men for all del, det finnes båter med filteret montert lavt der dette fungerer fint for eieren, man må vel bare veie fordeler og bakdeler opp mot hverandre Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 10.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2017 (redigert) Da er filteret på plass. Har hevet det ca. 30 cm i forhold til sist. Merker at strålen som komer ut med eksosen har endret seg litt. Vet ikke om det betyr noe? Når jeg hadde litt turtall før var der mer en jevn dusj ved vann (uten filter). Nå kaster den i stedet ut en del vann ut med korte intervaller. Ikke kjørt på tur med den ennå, men kjølingen virker grei. For øvrig teit patent på den pakningen. Løsnet pakningen igjen når jeg hadde montert filteret. Var ikke lett å få den til å ligge riktig på plass når jeg skulle skru til lokket. Ser riktig nok at denne pakningen er større i omkrets, så det må ha skjedd en feil når jeg kjøpte filteret første gangen. Den andre pakningen var alt for liten. Redigert 10.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2017 Del på Facebook Svart 10.April.2017 Høres ut som at filteret suger luft, siden vannmengden har minket. 30 cm Høyere hvor mange cm over vannlinjen? Var ikke pakningen limt på lokket? Høres ut som noe ikke passer sammen, siden den har løsnet. Tror jeg ville tatt med både filter og lokk til Maritim for å sjekke at lokk og filter hører sammen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
blueline Svart 10.April.2017 Del på Facebook Svart 10.April.2017 Hei. Har samme filter og det er potte tett. Det er et spor for o-ringen, men det er mulig at du har fått med o-ring til et mindre filter. Om Maritim ikke kan hjelpe deg med o-ring finnes det spesialbutikker for o-ringer. http://io.no/info/busak-shamban-norge-as-54322 solgte i allefall tidligere det som var av o-ringer og simringer tidligere. Uansett er det greit(om du har plass) at sjøvannsfilteret sitter over vannlinjen slik at du slipper å synke om du skulle glemme og stenge sjøvannsfilteret ved utett o-ring eller rens av filteret. Sank en større båt i Oslofjorden på 80 tallet i forbindelse med vedlikehold. Lokket på filtrene var av og det var ikke noe problem(bortsett fra da store båter passerte). Da skvalpet det over og når det hadde skvalpet nok sank båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.April.2017 Del på Facebook Svart 11.April.2017 Jeg har filteret under vannlinjen, men har en hovedkran som jeg alltid benytter når jeg ligger i ro. Har ingen problemer med det og sover heller ikke dårlig av den grunn. På båter hvor det ikke er hovedkran blir det kanskje et problem. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 12.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2017 Slik ser vannet som spyttes ut nå med litt turtall. Er ikke det grei mengde? https://goo.gl/photos/QpQfGEqdJAn1LZe89 Filteret https://goo.gl/photos/af7WiAG2VG3Ps3Nc7 Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Dette ser veldig normalt ut. Om du prøver med marsjturtall vil du nok se at det blir en ganske jevn vannstrøm ut av utløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Sjøvannsfilter under vannlinjen kan vel kompenseres med å trekke slangen i svanehals over vannlinjen? På motorbåt må man man vel huske å stenge ventilen om alt er montert under vannlinjen under slep. På seilbåt MÅ man vel trekke filter godt over vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.