MR Swe Startet 6.April.2017 Link til dette innlegget Startet 6.April.2017 ser ut som jeg må bytte ut dynamon. Men hvor finner man ny dynamo til den motorn? er 00 modell Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Bruker å kjøpe fra Marinedeler på Fiskarstrand.Super servise Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Triconor Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 https://baatplassen.no/i/profile/1464-joerg-becker/ (Se link i profilen til hjemmesiden hans) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Det er lettere å spøre hvor man ikke får kjøpt standard VP dynamo. Så nesten alle som driver med båt eller bildeler har denne i hylla . Resten kan skaffe den kjapt. Jeg bruker min lokale Mekonomen butikk som har store hauger av disse dynamoene Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Helst noen mellom oslo-halden som kan levere innan påsken Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Funnet noen på nett men de trenger litt mer info om den.. Noen som har mer info om den som sitter som original. Er ikke i båten før tidigast i morgon. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 (redigert) Det sitter en Valeo dynamo på enten 35A eller 50A alt etter alder på motor Eller for å være nøyaktig hvis motoren din er gamel nok het fabrikken SW Marshal før Valeo kjøpte den for noen ti år siden. De fleste erstatter dynamo med en 70 A da disse er billigere og lader bedre enn de mindre som engang var montert. Derfor er det lite lurt å dra ned i båten for å finne nummret på dynamo som sitter der. Da ender du opp med en mindre dynamo som koster vesentlig mere spesielt hvis du handler av klovner som ikke kan noe om hva de selger Valeo 70A dynamo heter 510803 og importør er Rodin og Co på Skesmokorsett. Dynamo blir levert uten remskive. Et billigere og vesentlig mere brukt 70A alternativ er Mahle MG499 som tidligere het Iskra IA0723. Importør Bema i Grimstad men de har også avdeling/butikk i Oslo der også private kan handle. Dynamo blir levert med reimskive. Mahle har også den samme dynamo i 100A hvis man trenger mere strøm. Alle disse dynamoene passer bolt on på din VP. Link til dynamohttp://www.bema.no/?ItemID=28616 Edit leste tråden en gang til og fikk da med meg at motoren din er en 00 mod. Da er den levert med Valeo 50A Redigert 7.April.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 (redigert) MR Swe skrev for 11 timer siden: Funnet noen på nett men de trenger litt mer info om den.. Noen som har mer info om den som sitter som original. Er ikke i båten før tidigast i morgon. Her kan jeg legge til at alle VP kan bruke samme dynamo untatt D serie og bensin V6 og V8. Så at de trenger mere info sier jo litt om kunnskapen til leverandøren. Blir det vanskelig kan du jo ta deg over fjorden så kan jeg ordne en dynamo til riktig pris for deg. Redigert 7.April.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 ok så det er greit at bytte til en på 70 eller 75 A? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Ja, det går helt fint fordi 70A er minimalt større i dynamo huset enn 50A. Har du link til den dynamoen du lurer på å kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 fant denne. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70354830&ref=conversation&fks=70354830 Triconor ville ha mer opplysninger Best hvore få hemtet noen i morgon eller mandag så påsken blir reddet :-) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 (redigert) Ja, den passer fint men det er et par tre ting som du bør være klar over hvis du velger denne. På bilde nr 6 som er 75A dynamo så er denne levert uten reimskive. Er det mulig å få av den gamle reimskiven på din dynamo? Disse kan sitte noe j..... men med avdrager,rustløser og tolmodighet går mye. Neste spørsmål sett att du får av den gamle reimskiven er aksel diameteren lik på orginal dynamo og denne her? Har erfaring med att dette ikke alltid er tilfelle og selv om diameteren skulle være lik så har det også hendt att man ikke får hardt nok press på reimskiven fordi mutteren går i bunn på gjengene uten å presse hardt nok på reimskiven. Det kan dog løses med å legge på skiver eller en foring. Dette bør nok levrandøren fortelle deg mere om før du bestiller Jeg ser også at dynamo er levert med sens.(Gul ledning) Hvis du ikke har det på din båt må du legge opp ny ledning til + på batteri eller til eventuelt skillediode hvis du har det. Mitt råd er å velge en dynamo med reimskive ferdig montert da jeg har plundret mange nok ganger med å få av reimskive på den gamle dynamoen og tilpassing av denne på ny dynamo. Herunder å få riktig sporing på reimen. Dette gjelder ikke bare VP men generelt for dynamo som blir levert uten reimskive. Redigert 7.April.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 pipe skrev 21 minutes ago: Jeg ser også at dynamo er levert med sens ledning(gul) Hvis du ikke har det på din båt må du legge opp ny ledning til + på batteri eller eventuelt skillediode hvis du har det. TAMD31P ble vel levert standard med sensekabel? (Den famøse "gule ledningen"). Har ikke fått med meg at Swe har skrevet noe om hvorfor han mener dynamoen bør byttes, men han startet omtrent samtidig også denne tråden. (Opprinnelig tittel var "Overlading" og jeg (moderator) forsøkte å endre det til noe mer spesifikt, men mulig det ble feil. At lekkasjen og den høye ladingen ikke var ment å ha noen sammenheng.) Høy ladespenning kan være forårsaket av at den gule kabelen ikke har forbindelse med batteriet som dynamoen lader, så dersom dynamoen ikke er vannskadet ville jeg sjekket at sensekabelen er ok. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Har regulator ny i eske til TMD40a maskin. Men det er en Bosch dynamo i denne. Skal til Bauhaus på liertoppen på mandag ettermiddag hvis det skulle vise seg at du har Bosch dynamo og skulle trenge ny regulator. Delenummer: 1 197 311 028 Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
MR Swe Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Du har helt riktigt ingar. Jeg misstenker at dynamon ( regulatorn ) er ødelagt pga lekasje fra kjølevæske. Skal ned og sjekke den gule kabel i morgon! Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Tror jeg har en liggende - men om jeg sender i morgen vil antagelig Posten kreve "påske-avlat" som ikke er anstendig, for at du skal ha den innen f.eks. tirsdag. Gi et en tilbakemld. hvis jeg skal dobbeltsjekke at det er riktig modell jeg har liggende - evt. send en pm eller tlf 46653320 Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Ingar Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 At selve regulatoren er ødelagt av frostvæske vil jeg anse som lite sannsynlig. Men regulatoren er montert på børsteholderen, og børstene kan ha blitt skadet av kjølevæsken. Dette er jo enkelt å finne ut av ved å løsne regulatoren og inspisere dem. Da ser man også sleperingene som muligens må renses. Som en nødløsning så kan du kjøpe en regulator hos Bilema, Thorshov eller lignende, alle har disse. Ta med originalen og finne en som er fysisk lik. Men du vil selvsagt miste den eksterne spenningsmålingen. Omtrent slik ser den antagelig ut: Biltema kaller det fortsatt for laderelé.. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Kommer tilbake med oppdatering dra båten imorgon... forbereder meg mentalt til ligga på mahen og søke meg fram til ting med fingrerne ? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Den gule går til plus på forbruk...saken er og at det satt en vp skillediod som jeg ersatte med en sterling pro split Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Erfaringsmessig (egne erfaringer) vil problemer som oppstår i etterkant av endringer i f.eks. ladesystemet ha sammenheng med endringene som et utført. Det er ikke sikkert at du trenger ny dynamo. Symtomene (beskrevet i den andre tråden) kan tyde på at senseledningen ikke har kontakt med dynamospenningen. Har du lading på det batteriet hvor senseledningen er tilkoblet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MR Swe Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Den går til førbruk skal den det?? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Det er vanlig at senseledningen går til forbruk. Spørsmålet er om forbruksbatteriet blir ladet av dynamoen etter endringen av ladesystemet. Dersom bare startbatteriet blir ladet vil ikke dynamoen registrere økt spenning gjennom senseledningen, og dynamoen vil da pøse på med spenning opp til en øvre grense som typisk vil være rundt 16 volt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Helt normalt at den går til forbruk når det er skillediode. Men som Brigg skriver : Er det lading på forbruk ?? Det må du finne ut av, Enten ved å måle eller bare lese av på voltmeter som vel er på startbatteri, men ekkolodd eller plotter er ofte koblet på forbruk og disse har ofte visning av spenning om du blar litt i menyen på de. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Er det vansklig og skruve ut dynamon? Er omuligt og komme åt på baksiden..sitter i båten lett fortvivlad..og hvilke verktøy trenger jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.