Jump to content

Sink i Ford Sabb 2704 er


Tore

Recommended Posts

Hjelp med å lokalisere sink?

hei har en Ford Saab 1979 2704 et. Har fått levert 2 plugger med sink fra frydenbø i Bergen. Det skal sitte en i oljekjølee til girkasse og en i varmeveksler. Har skrudd ut disse og ser ikke ut som det har vært noe i varmevekslere. 

Var bare en helt ren plugg. 

De jeg fikk fra frydenbø stikker kun 1 cm ut av pluggen så de er veldig små. For å få de til å passe det er ikke rom innenfor så jeg må kappe de ned til bare noen millimeter.  Dette virker jo rart. Er ikke noe feil med varmeveksler eller oljekjøler, så kan det sitte sink noe annet sted? Trenger ikke disse motorene sink ? Finnes jo så mange av disse motorene , er det noen som kan hjelpe?? Eller har noen erfaringer med disse motorene og dette problemet?

mvh

Tore

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar, er bowman ja, men usikker på åssen jeg poster bilder her. Men er helt sikker på at det er på sjøvannsiden på oljekjøleren og varmeveksleren,  men finnes det motorer uten sink. Denne er jo fra 1979 i god stand....   har hatt båten i 4 år og blei akkurat oppmerksom på at det var noe som het sink i kjøleanlegget. Sink utvendig skifter jeg selvfølgleig vært år:). Når jeg skrur ut pluggene der det skulle stått sink ser jeg rett in i noen huller, altså masse huller. Sikker så vannet fra motoren og sjøen skal få stor kontakt flate og kjøles ned. Det er bare på oljekjøreren jeg jeg tror det tidligere har vært  noen millimeter med sink i pluggen, dette tror jeg at jeg så på pluggen. Denne var også merket med ZN slik de sa på frydenbø. Men den på varmeveksleren stod det ikke ZN på, og hode på pluggen var litt mindre enn den andre som var 30 mm. Og så ikke ut som at det hadde stått noe her. Som sagt takker jeg for alle svar og innspill:)

God Helg spesielt til dere som har fått båten på vannet:)

Link to post
Share on other sites

Har en Ford Sabb 2715 1977 og har Sink plugg  i Oljekjøler,  Varmeveksler og 3 stk i eksosmanifolden skiftes hvert år og de er spist opp.

Når sinken er spist opp og den ikke blir skiftes ut, hva forsvinner da? Sjøvannet går  mellom  messingen i varmevekslene og vider til manifolien som er aluminium før den forsvinn ut med eksosen.

Kan umulig bare være kjekt å ha eller??. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er type bowmanveksler det kommer an på. Er det kombiveksler med manefoil, beholder og veksler i et stykke så har den gummihetter i endene. Denne typen skal ikke ha sink og er heller ikke beregnet på det. Man kan ikke feste sinken i gummihettene og heller ikke i selve rørinnsatsen. Likevel lever denne typen utrolig lenge.

Så har du typen med adskilt veksler og manefoil. Den kan ha sink i endelokk siden de er i metall, altså der sjøvann går inn eller ut av veksler. Om den skal ha det er en annen ting. Likså med manefoil hvis denne er sjøvannkjølt, men mange lar kjølevæsken sirkulere i manefoil og da skal det ikke sink i den.

 

Link to post
Share on other sites

Hentet fra en tidligere tråd om samme tema:

 

Sakset fra Bowman sine sider:

 

There are a number of American and European manufacturers that use these anodes in their products.  Bowman, do not fit zinc anodes as the tubes used in the construction of our coolers are of copper nickel alloy and as such do not require a zinc anode.  It is possible that if this anode is fitted it can actually destroy the copper oxide film built up by the tube as a natural defence which can allow the tube material to be attacked.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...