Tore Startet 7.April.2017 Del på Facebook Startet 7.April.2017 Hjelp med å lokalisere sink? hei har en Ford Saab 1979 2704 et. Har fått levert 2 plugger med sink fra frydenbø i Bergen. Det skal sitte en i oljekjølee til girkasse og en i varmeveksler. Har skrudd ut disse og ser ikke ut som det har vært noe i varmevekslere. Var bare en helt ren plugg. De jeg fikk fra frydenbø stikker kun 1 cm ut av pluggen så de er veldig små. For å få de til å passe det er ikke rom innenfor så jeg må kappe de ned til bare noen millimeter. Dette virker jo rart. Er ikke noe feil med varmeveksler eller oljekjøler, så kan det sitte sink noe annet sted? Trenger ikke disse motorene sink ? Finnes jo så mange av disse motorene , er det noen som kan hjelpe?? Eller har noen erfaringer med disse motorene og dette problemet? mvh Tore Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Om det er Bowman veksler så skal det neppe være sink. Flott om du har bilde. Sikker på at pluggene er på sjøvannsiden? På ferskvannsiden har det ingen hensikt med sink. Sitér dette innlegget Link to post
Halco`n Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Hei og takk for svar, er bowman ja, men usikker på åssen jeg poster bilder her. Men er helt sikker på at det er på sjøvannsiden på oljekjøleren og varmeveksleren, men finnes det motorer uten sink. Denne er jo fra 1979 i god stand.... har hatt båten i 4 år og blei akkurat oppmerksom på at det var noe som het sink i kjøleanlegget. Sink utvendig skifter jeg selvfølgleig vært år:). Når jeg skrur ut pluggene der det skulle stått sink ser jeg rett in i noen huller, altså masse huller. Sikker så vannet fra motoren og sjøen skal få stor kontakt flate og kjøles ned. Det er bare på oljekjøreren jeg jeg tror det tidligere har vært noen millimeter med sink i pluggen, dette tror jeg at jeg så på pluggen. Denne var også merket med ZN slik de sa på frydenbø. Men den på varmeveksleren stod det ikke ZN på, og hode på pluggen var litt mindre enn den andre som var 30 mm. Og så ikke ut som at det hadde stått noe her. Som sagt takker jeg for alle svar og innspill:) God Helg spesielt til dere som har fått båten på vannet:) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Skal ikke være sink på fordmotoren, var bare sabb som satte sink på disse, uvisst hvorfor. Fikk dette fortalt av Joros diesel, som kan disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 (redigert) Har en Ford Sabb 2715 1977 og har Sink plugg i Oljekjøler, Varmeveksler og 3 stk i eksosmanifolden skiftes hvert år og de er spist opp. Når sinken er spist opp og den ikke blir skiftes ut, hva forsvinner da? Sjøvannet går mellom messingen i varmevekslene og vider til manifolien som er aluminium før den forsvinn ut med eksosen. Kan umulig bare være kjekt å ha eller??. Redigert 7.April.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Det er type bowmanveksler det kommer an på. Er det kombiveksler med manefoil, beholder og veksler i et stykke så har den gummihetter i endene. Denne typen skal ikke ha sink og er heller ikke beregnet på det. Man kan ikke feste sinken i gummihettene og heller ikke i selve rørinnsatsen. Likevel lever denne typen utrolig lenge. Så har du typen med adskilt veksler og manefoil. Den kan ha sink i endelokk siden de er i metall, altså der sjøvann går inn eller ut av veksler. Om den skal ha det er en annen ting. Likså med manefoil hvis denne er sjøvannkjølt, men mange lar kjølevæsken sirkulere i manefoil og da skal det ikke sink i den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Hadde fordsabb 2715 med 0 stk zink. Hverken på oljekjølere eller varmeveksler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jens Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 Har en Ford Sabre 2704 ET der er det ikke sink Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 (redigert) Her er en Ford med sink. Redigert 8.April.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 Hentet fra en tidligere tråd om samme tema: Sakset fra Bowman sine sider: There are a number of American and European manufacturers that use these anodes in their products. Bowman, do not fit zinc anodes as the tubes used in the construction of our coolers are of copper nickel alloy and as such do not require a zinc anode. It is possible that if this anode is fitted it can actually destroy the copper oxide film built up by the tube as a natural defence which can allow the tube material to be attacked. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 Det var rene ord for pengene. Var det slik på 70 tallet også? Har Sabben min spist sink siden 1977 så skal den fortsatt få det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.