Jump to content

Hjelp til tolkning av feilkode - VP D3 220


Fantino

Recommended Posts

Skal hente båt fra service. Mekaniker er gått hjem. Får denne feilkoden. Googling indikerer en feilmelding på EGR Position sensor. Noen som har erfaring/peiling? Fikk en verkstedsmanual på elektrisk på PDF for noen år siden men den ligger på hjemme PC :rolleyes:

 

 

IMG_1829.JPG

IMG_1830.PNG

Edited by Fantino (see edit history)
Link to post

Ser ut til å være relatert til Varable Turbine/turbo Nozzle ventil. El-manualen jeg har dekker bare D4/D6 som vel ikke har variabel turbogeometri tror jeg. Tar gjerne en PM om noen har tilsvarende manual for D3 på PDF...

Link to post

Ja, er en sånn manual jeg trenger, men måtte tegne eget abonnement for å lese mer enn de første 20 sidene så da hadde det vært greit å fått en litt nyere som dekker min modell også (D3-220 2012/2013). 

Link to post

Ja - og nei.. Den tabellen jeg limte inn bilde av sier EGR (_tror_ ikke denne motoren har dette). Så vidt jeg vet er en del koder standard og en del valgfrie/produsentspesifikke. Har ikke klart å legge hånd på ny nok manual, men en litt eldre tilsier at SID er sensor for måling av posisjon på VNT som styrer variabel turbogeometri. FMI 5 er ikke definert i denne (kun 0 og 11) men fant en annen plass at FMI 3/4/5 er hhv kortslutning til +/- /'open circuit'. Så nå skal jeg ut og lete etter løse ledninger/dårlig kobling. Har prøvd å kjøpe 'Workshop Manual Group 30 electrical' for D3-220 på nett men finner bare til de eldre modellene. D4/D6 har ikke VNT så den jeg hadde var ikke til hjelp..

Link to post

Den tabellen du limte inn, tar for seg PID-koder og ikke SID-kode som er presentert på skjermen. Alle sider jeg har lett frem på nett viser at SID-27 indikerer feil på VGT. Nå er det ingen som sier noe om FMI-kode 5, den er kansje produsentspesifik for denne SID-koden, som du er inne på, men jeg er ganske sikker på at den betyr at strømmen til aktuator er under normal eller brudd i kabling. Feilen kan så klart også være i aktuator, men let først etter løse kabler. Ved tilkobling av Vodia, så vil muligens mekanikeren finne feilen umiddelbart. 

Edited by bellen (see edit history)
Link to post

Aha! Overså 'den lille' forskjellen i farten. Leting etter løse ledninger blir det uansett, men den lille s***anen ligger bak intercooler iflg tegning så jeg regner med gråt og tenners gnissel for å finne deg :lipseal: Ser ikke ut for at jeg får lagt hånd på oppdatert manual eller mekaniker med Vodia før tidligst mandag (og jeg anser ærlig talt dette som noe som servicemann får ryddd opp i om ikke jeg er så heldig at jeg klarer å løse det i helga)

Link to post

Da har jeg lett etter løs ledning. Når dekslene var tatt av var den ganske enkel å finne. Ser at den antakeligvis lett kan vippes av hvis en er litt 'brulten' når dekslene monteres. Problem solved. Takk for tips!

 

 

IMG_1839.JPG

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...