MarianneG Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Hei igjen. Her kommer nok ett nybegynner spørsmål: Jeg har fått med meg at det på enkelte steder er regler for om det er lov å bruke båt, eller at det ikke er lov å bruke båt med motor. Spørsmålet mitt er da: Hvor får jeg tak i opplysninger om hva som er lov å bruke hvor i mitt distrikt? Mvh Marianne G Quote Link to post
Batdilla Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Nærmeste lensmannskontor/politi? Quote Link to post
Kenneth Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Har aldri vært borti noe sted der det ikke er lov å bruke båt, unntatt innenfor bøyene på badeplasser, eventuelt noen millitære områder. Nå står det ikke i profilen din hvor du er fra. Om du holder til på Mjøsa så vet jeg ikke hvordan det er der. Uansett så bør slik info stå i kartet. Quote Link to post
fredriksen Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Hei! Det er mye bedre å spørre mange ganger for mye enn én gang for lite, så bare spør i vei! Det er de lokale kommunale myndigheter som regulerer denne type aktiviteter, så dette får du svar på hos din lokale kommune. Generelt sagt kan man si at begrensninger som dette brukes først og fremst i ferskvann og mer skjelden på sjøen. Lykke til med båtbruken (og husk på kravt om flytevester for alle ombord! Det er dyrt å bli stoppet uten disse...) Quote Link to post
MarianneG Posted June 24, 2005 Author Share Posted June 24, 2005 Nå står det ikke i profilen din hvor du er fra. <{POST_SNAPBACK}> Nå gjør det det ;) Det jeg tenke på er diverse vann rundt omkring. Noen steder er det kun lov for hytteeiere med båt, noen steder kan man bruke elektrisk motor osv. Dessuten så mener jeg å ha hørt noe om regler for flytting av båter fra vann til vann pga smitte-fare osv, men her kan jeg ha drømt. Marianne G Quote Link to post
MarianneG Posted June 24, 2005 Author Share Posted June 24, 2005 Lykke til med båtbruken (og husk på kravt om flytevester for alle ombord! Det er dyrt å bli stoppet uten disse...) <{POST_SNAPBACK}> Takk for svar Der minnet du meg jammen på enda ett spørsmål. Hva liggger i begrepet "flytevester"? Er det de samme som reddningsvester eller kan en bruke de seilevestene (eller hva de nå heter)? Quote Link to post
Herman Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Hva liggger i begrepet "flytevester"? Er det de samme som reddningsvester eller kan en bruke de seilevestene (eller hva de nå heter)? <{POST_SNAPBACK}> Seilervester er helt greit å bruke. Strengt tatt behøver du ikke ha den på deg (selv om det selvfølgelig er lurt) Loven sier bare at det skal være vest tilgjengelig for alle ombord. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
MarianneG Posted June 24, 2005 Author Share Posted June 24, 2005 Takk for alle oppklarende svar nok en gang. Nå har jeg snakket med folk i kommunen der jeg bor, og fikk for en gangs skyld tak i noen som kunne svare greit på mine spørsmål med en gang (noe som er bortimot en sensasjon i denne kommunen) Det later til at robåt kommer under regelen for fri ferdsel, noe som betyr at jeg kan ro bortimot hvor som helst. Så da gjennstår det bare å finne ut hvor jeg kan få tak i fiskekort. Mvh Marianne G Quote Link to post
Batdilla Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 ....Så da gjennstår det bare å finne ut hvor jeg kan få tak i fiskekort.På mine kanter er det ikke uvanlig at utvalgte bensinstasjoner selger fiskekort. F.eks. Hydro Texaco på Lillehammer selger fiskekort. Quote Link to post
GeirFrode Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Dessuten så mener jeg å ha hørt noe om regler for flytting av båter fra vann til vann pga smitte-fare osv, men her kan jeg ha drømt. Marianne G <{POST_SNAPBACK}> Hei!Du har nok ikke drømt. Det har vært nevnt i nyhetene for en tid tilbake dette med smittefare mellom vassdrag. Men jeg klarer heller ikke å huske hvor det gjelder. Det jeg imidlertid vet, er at det er påvist krepsepest i ett eller flere vassdrag i Norge. Og det spres bl. annet ved bruk av fiskeredskap som ikke er desinfisert, båter, vannleker osv. Dette er en veldig smittsom sykdom, og blir det påvist pest i et vassdrag, er mesteparten av krepsebestanden borte i lang tid, eller i verste fall for godt, dessverre. Så det kan kanskje lønne seg å sjekke litt rundt dette bare for å være på den sikre siden. Lykke til! Quote Link to post
ok67 Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Mener å ha hørt en regel om at vannet må være større en 2 kvadrat km for at du kan bruke motor. Quote Link to post
Framtia Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Søk f.eks på "båt" på Direktoratet for Naturforvaltning sine sider www.dirnat.no Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
klikk Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Ved flytting av utstyr mellom vassdrag/innsjøer så SKAL ting tørkes først. Dette gjelder både båt, garn og annet fiskeutstyr. Quote Link to post
Alvhild Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Vill prøvd meg hos friluftsetaten i aktuell kommune. Ellers har sikkert også fylkeskommunen slike opplysninger. Sjekk hjemmesidene til de aktuelle kommunene www.<kommunenavn>.kommune.no Quote Link to post
barx Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 (edited) (og husk på kravt om flytevester for alle ombord! Det er dyrt å bli stoppet uten disse...) og farligere uten... barx Edited June 24, 2005 by barx (see edit history) Quote Link to post
kapptein Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 Hei igjen. Jeg har fått med meg at det på enkelte steder er regler for om det er lov å bruke båt, eller at det ikke er lov å bruke båt med motor. Marianne G <{POST_SNAPBACK}> Her på Mjøsa er det fx ikke lov å gå inn i Akersvika v/Hamar med motorbåt (naturreservat). Ironisk nok er det en båtforhandler m/ verksted som har brygge og det hele innerst i vika.... og dit kommer du lovlig kun med bil! Quote Mjøssamlingene Link to post
Recommended Posts