Jump to content

Båtliv i Vesterålen og Lofoten?

boble65

Recommended Posts

Lofoten og Vesterålen er fint sommerstid men Helgeland er mer tilrettelagt for båtfolk. I Lofoten er du mer prisgitt vær for å bevege deg rundt siden det ikke er noen skjærgård å gjemme seg bak. Og det finnes knapt en eneste båtforening som har tingene på stell med klubbhus, vaskemaskiner etc. Alt dette er ting du finner i bøtter og spann nedover Helgelandskysten. Naturmessig sett er det lite som kan stille opp mot Lofoten en godværsdag. Det får man nok vøre enige om.

Chiefengineer skrev 15 minutes ago:

Lofoten og Vesterålen er fint sommerstid men Helgeland er mer tilrettelagt for båtfolk. I Lofoten er du mer prisgitt vær for å bevege deg rundt siden det ikke er noen skjærgård å gjemme seg bak. Og det finnes knapt en eneste båtforening som har tingene på stell med klubbhus, vaskemaskiner etc.

Det er sant. Burde vært mye mer tilrettelagt for båtturisme her oppe. Synd ikke kommunene ser denne muligheten.. i mitt nærområde er gjestebryggene rett og slett nesten en vits.. lite plass og vanskelig og fylle drivstoff. Håper det blir bedre.. 

@boble65: Ingen fisk å få i selveste Lofoten (eller er det en myte om at dette er Norges beste fiskeplass?) da skal jeg ikke klage på at fisken ikke er som "før i tiden" ved Langesund spesielt etter at Åbyfjorden viste seg å levere fisk akkurat som "før i tiden" men har da aldri prøvd hvordan den var "før i tiden".

Da er faktisk Trondheimsfjorden knakende god den da, for en bekjent av meg får alltid fisk der og når jeg var liten og bodde i Levanger var det jo fisk på hver eneste tur med en liten robåt sånn 50 meter fra land inklusive noe så morsomt som pigghå (smaker faktisk godt som sild uten bein, for de som måtte mene pigghå ikke er smakelig matfisk men kun morro å dra opp) og min onkel fikk 15 kg torsk der (min rekord er foreløpig enda 5 kg, mine onkler har bedre flaks enn meg :giggle: også her i sør).

Altså Lofoten er ikke Norges råeste fiskeplass hvor man burde valfarte pga. fisk i hvert fall da?

Vel.. det går vært tidenes fiskesesong her oppe for yrkesfiskere da? men nå er skreien på sin vei videre? har ikke vært på så mange turer selv og er ikke hver gang jeg gidder og fiske men bare kjører rundt og hører på musikk og ser og tar bilder og bruker diesel? er mest ute etter kveite laks og sjøørret for min del ? 

Min bror og noen venner leide en skøyte og fisket utfor svolvær/Henningsvær og dro opp over 400kg skrei på rundt 6 timer så det funker bra her? i mitt område som er hadselfjorden og omeng kommer det nok mer torsk senere på året da det er litt tidlig ennå for slikt?  er vel en grunn til at VM i skreifiske/flatfyll er i lofoten? 

Redigert av boble65 (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei!

Planlegger en liten rundtur i denne trådens fokusområde neste uke dersom været blir sånn nogen lunde (åpen båt og telt...).

Har lagd ei rute med utgangspunkt Harstad, som blir første bunkringssted. Tenker Risøyrenna for så å gå nordover før man fortsetter sørover på "yttersia". Har i utgangspunktet tenkt å fortsette sør til Henningsvær gjennom Gimsøysundet for deretter Svolvær og hjem derfra.

Har forsøkt å legge ved ei rute her. Deler går igjennom leia. Andre steder utenfor, ikke sikkert helt forsvarlig alle steder, men stedlig vurdering og lav fart skal kompensere for dette :)

Rute utkast

Gjør man noe veldig dumt ved ikke å gå inn Eidsfjorden?

Er det bensin på kai (eller nært) noen steder underveis?

Noen absolutte must-see punkt?

Noen artige arrangement som er planlagt?

Noen åpenbare teltplasser og viktige fjell som burde bestiges??

Takk for tips!

received_10158888408395109.jpeg.c01ed0e3e8255081b86f68f0d0cc727a.jpeg

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Ah! Har to alternativer nå, den ene innebærer topping i Harstad, den andre i Gryllefjord eller Grunnfarnes på Senja. Ruten bestemmes av været. Bølge- og vindvarselet følges nøye. Skal vi gidde å krysse åpent hav fra Senja til Andenes (20 nautiske) bør forholdene tillate at vi kan gå i plan. Omså i rolig tempo på 23 knop..

Det vil bety at vi bør vurdere å finne bensin i område Myhre eller Bø. Eller en plass midt i mellom. Har gått igjennom sundet forbi Sortland noen ganger, så hadde tenkt å bruke mest tid på "baksiden" denne gangen, der har jeg aldri vært..

På Myhre så det ut som stasjonen lå borti en kilometer fra havna. Så den er lite interessant :)

Håper vi ikke finner noe bedre i Bø, ellers må vi da rydde plass ombord til ei tralle - eller øke antall bensinkanner ombord. Har en rekkevidde på drøyt 150 nautiske med noe margin, men liker ikke kjøre så langt mellom hver fylling.

Christian

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Vi har også planer om å gå Vesterålen rundt. Var delvis underveis sist sommer, men da tåka kom sigende inn Andfjorden, ble vår videre ferd skrinlagt. Håper på et solid høytrykk over Kola, slik at det blir sommer og sol igjen her nord. Kanskje vi treffes en eller annen plass på vår ferd.

5967889086b7c_vr.jpg.6e49c1b68d2a697c669ad418309fe5f0.jpg

Så langt er det ikke mye fristende å legge ut på båttur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...