kakespiser Startet 8.April.2017 Link til dette innlegget Startet 8.April.2017 (redigert) Hei, Jeg skal skifte ut selve filteret i vannutskilleren min. Jeg har en Delphi vannutskiller med HDF296 filter. Motoren min er en Volvo Penta MD30 fra 80 tallet, som ikke er selvluftene (tror jeg). Når jeg skifter det vanlige dieselfilteret, pleier jeg å helle det fullt med diesel før jeg monterer det tilbake, men hva gjør jeg når jeg skifter dette Delphi filteret? Må jeg lufte etterpå, eller fylle det på noen måte? Setter pris på eventuelle råd. God påske!! Redigert 8.April.2017 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 (redigert) Det filteret er ikke så enkelt å fylle på forhånd. Det må være sammenskrudd før du fyller oppi ellers renner det jo ut igjen. Det kan fylles oppi lufteskrua som er den som stikker høyest på toppen. Det er jo nokså liten åpning så i mange tilfeller er det enklere og bare lufte på vanlig måte med fødepumpa. Noen fyller jo seg selv når du åpner lufteskrua, men det kommer an på hvor høyt filteret står i forhold til tank. Er på sett og vis en fordel at filteret fyller seg selv. Da kan man tappe av vann og urenheter gjennom plastpluggen i bunnen av glasset uten at man må lufte systemet for hver gang. Redigert 8.April.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Jeg synes det filteret er noe herk å få tett. Alle delene må stå rett over hverandre, og pakninger ligge 100%. Jeg ville satt på et adapeter, så du kan benytte skrufiltere i stedet, da blir det også lett å fylle filteret før montering. Adapter: http://dpfiltersystem.no/filtre/dp1000/ Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hadde dette filteret i mange år, og hadde overhode aldri problem med og få dette tett. Bare man får riktige pakninger, og ikke blander disse, legger delene/pakningene riktig, og skrur så "passe hardt" sammen, så holder disse tett. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Jeg har også samme type filter og er lei av at det er så sølete å skifte dette. Hva er alternativene for å skifte til en bedre løsning? Likte tanken med overgang/adapter til et skrufilter, men dette blir jo enda et sted hvor det kan oppstå lekkasjer. Er jo også en mulighet å skifte selve filterholderen også. Noen som har noen forslag til løsning som er lett å gjøre og ikke koster flere tusen? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Det finnes jo Racor fitere engangiblant på finn... Eller spin-on adaptere til cav/Delphi fitere. Ville vel forøkt å skaffet meg et Racor filter, ligger et par på finn til 1000kr akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bo31 Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Har samme type forfilter og har løst problemet med fylling ved å montere en drivstoffpumpe for påhengsmotor (blære), mellom tank og filter. Fåes for en femtilapp på Biltema, og monteres på fem min. Fungerer utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Du får slike filter med innebygget hendel til lufting. Det har jeg på mitt filter. Jeg trenger bare å bruke hendelen til all lufting. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Jeg lufter samme filter på toppen med lufteskruen som sitter der, ikke noe problem. Men kommer til å gå for en annen type snart Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Sitat hegra : Det kan fylles oppi lufteskrua som er den som stikker høyest på toppen. Det er jo nokså liten åpning så i mange tilfeller er det enklere og bare lufte på vanlig måte med fødepumpa. Siden dette er nytt for kakespiser så ser jeg at dette trenger litt bedre forklaring. Dette filteret står jo normalt mellom tank og fødepumpe. Hvis det ikke renner oppi av seg selv da må lufteskruen på dette filteret være stengt og ikke åpen, da man bare ville suge inn mer luft. Man stenger altså på dette filteret og åpner på filteret på motoren som kommer etter fødepumpa som brukes til pumpingen. Da vil man se at glasset fylles og i noen tilfeller fylles av seg selv også. Ellers er jo denne blærepumpa grei som en her nevnte, og kan brukes til å lufte hele systemet med. Hadde ei slik selv. Et lite aber er det ved den. Hvis man alltid bruker blærepumpa til lufting(slik jeg gjorde) får man aldri testet den originale fødepumpa. Den originale må som kjent fungere ellers blir det fort motorstopp. Motoren begynte å gå ujevnt pga defekt tilbakeslagventil i fødepumpa og trolig var det blærepumpas enkle tilbakeslagventil at motoren fremdeles tuslet og gikk. Altså berget av blærepumpa, men samtidig den som gjorde at jeg ikke merket at fødepumpa var defekt siden jeg ikke brukte den til lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Fikk motorstopp mens vi lå nesten helt oppi fjæra å dro krabbeteiner i dag. I seg selv en ganske ubehagelig opplevelse. Opplevelsen ble straks verre da jeg "the hard way" begynte å finne ut for noe dritt disse filtrene er! Ikke pokker om det gikk å få det tett igjen. Måtte til slutt sløyfe glassbeholderen i bunnen, og da ble det vel sånn nogenlunde tett. Men snakk om å gjøre noe enkelt til noe avansert og vanskelig med flere pakninger og smådeler! Vil også få legge til at dieselen i glassbeholderen så helt ren ut. Ingen vann ingenting. Og se hvordan filteret så ut i toppen: Nei, et slikt filter hadde jeg ikke montert i båt om jeg så hadde fått det gratis! Tips til hvor man kan få kjøpt et skikkelig Duplex filter til en fornuftig pris? :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Filteret har jo gjort jobben sin da? du bør vurdere og rense tanken på båten? har ikke hadd noen problemer med slikt filter. Lett og få tett? men har helt ren tank og.. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 (redigert) Oi. Lenge siden det filteret ble skiftet. Eller har du fått med bunnslammet da du fylte diesel ? Forebyggende vedlikhold som å skifte regelmessig filter, uansett gangtid, og kritisk til hvor en fyller er viktig. ? Håper dette var et tilfeldig uhell. Enig i å skifte til et spin - on filter. Redigert 3.Februar.2018 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Har sagt det mange ganger, disse CAV-Lucas filterne er noe forbanna dritt. Jeg fikk tips fra "gullsmeden" i Røyksund om å snu strømmeretningen på filteret slik at dritt kom i glasskåla på filteret istedet for på toppen av filteret. Dette fungerte meget bedre i mange år. Nå har jeg Separ filter, det er kvalitetsfilter. Hadde jeg hatt gamlebåten enda hadde nok CAV-Lucas skiten blitt pelma ut uansett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Har hatt slikt filter i 15-16 år og skjønner ikke helt problemene flere kommer opp med her. Lett å skifte, billig og greit å få tett. Om du snur strømningsretningen ødelegger du jo filterets gode egenskaper, dette ser jeg ikke noe som noen spesielt god ide... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 index skrev 36 minutter siden: Om du snur strømningsretningen ødelegger du jo filterets gode egenskaper, dette ser jeg ikke noe som noen spesielt god ide... Kan du forklare det litt nærmere, Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 index skrev for 8 timer siden: Har hatt slikt filter i 15-16 år og skjønner ikke helt problemene flere kommer opp med her. Lett å skifte, billig og greit å få tett. Om du snur strømningsretningen ødelegger du jo filterets gode egenskaper, dette ser jeg ikke noe som noen spesielt god ide... Samme erfaring her. Brukte samme opplegg i årevis i tidligere båt. Aldri lekkasje, lett å skifte, rimelig i innkjøp. Ser jo ut som det er pakningene mange knoter med i forb. med filterskifte, men kan ikke skjønne at dette er så vanskelig og få til ?. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Å få det tett har ikke vært et problem for meg heller, men det er veldig sølete å bytte filter. Er heller ikke noe jeg ser frem til å gjøre i litt sjø, om jeg får dårlig diesel en gang. Vurderer denne https://www.teknisk-salg.no/produkt/filter/drivstoff-filter/adapter-for-cav-filter noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Jeg husker jeg trøblet litt med den øverste store gummiringen mellom filter og filterholder. Filterholder har et spor som gummiringen skal tres inn i. Om man prøver og presse den inn med flatsida i sporet ble den for brei for sporet og problem og få tett. Brukte et speil da jeg måtte forsikre meg om at det ikke sto igjen en gammel ring her. Ringen skal inn på høykant i sporet om jeg husker riktig, stemmer ikke det ??Tror de som har dette filteret forstår hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Denne type filterholder monterte vi fast på slutten av 70 og 80tallet siden det den gangen var ikke så mye å velge i. Etter det har det kommet helt andre typer som er betydelig enklere å skifte innsats på. Har skiftet ut en del slike ja... Å fomle under dørken med 3 pakninger (inkl. en som må graves ut av holderen)og noe "leamikk" innpå en lang bolt når båten ruller og familien er sjøsyk er en tid jeg heldigvis har lagt bak meg. He....langt bak meg, heheheheheh. Humor! Finnes helt andre typer i 2018 som letter jobben betydelig og har større kapasitet. Både med og uten pumpe på filterholderen. Er og noen båteiere som seiler rundt med slike på tross av at den nye motoren med "ny" teknologi trenger et forfilter som gjerne har dobbelt så stor kapasitet siden dieselen kjøler også pumpedyser etc.. Viste filter har for eksempel maks kapasitet på ca. 45 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Mix skrev for 22 timer siden: Kan du forklare det litt nærmere, Ja, gjerne det. Tanken er at dieselen presses gjennom filteret først for å samle små vanndråper til større slik at de kan skilles ut i vannutskilleren. Snur du vil vannet i stedet passere filteret og gå videre til pumpa. I tillegg er det jo greit å få forurensingene på rett side i filteret, der det faktisk er plass til disse. Hvorfor gjøre det motsatte av hva produktet er konstruert for? Det gir da ingen mening... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Det er her du tar fullstendig feil. Når en snur strømningsretning vil dieselen komme inn i toppen, bli tvunget til bunn i filteret og filtrert nedenfra i filterinnsatsen, vann vil da prelle fra og legge seg i glass skåla og dritt vil da også legge seg i bunn slik at du kan se dritten. Motsatt vil dritten legge seg i toppen over filterinnsatsen slik som du ser på bildet over. Her er det lite plass og filteret vil tette seg fort. CAV/Lucas filtere brukt som forfilter er en gave til dieselverksteder, ett utall fødepumper har blitt knekt på denne måten. Brukeren har absolutt ingen visuell kontroll på om filteret er i ferd med å tettes. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Kan jeg bytte denne Med denne ? https://www.ebay.com/itm/Hand-Priming-Pump-Diesel-Fuel-Filter-Mounting-Base-3-8-NPT-1-14-Spin-On-Mount/282572497481?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D2%26asc%3D44039%26meid%3D7f5179724e874445a0689e0ab9888208%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D252628271564%26itm%3D282572497481&_trksid=p2047675.c100005.m1851 Er mål og gjenger samme som i norge ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Mix skrev for 9 timer siden: Det er her du tar fullstendig feil. Rart at du skulle vite så mye bedre enn konstruktøren av filteret. Jeg synes det virker helt "høl I huet" å bruke filteret feil vei. Små vanndråper vil ikke prelle noe sted som helst, men bli presset gjennom filteret og I stedet følge med til pumpa. Men du får nå bare gjøre det på din mate da, så gjør jeg det slik det skal gjøres. Etter 15-16 år med slikt filter vet jeg at det funker som det skal... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 (redigert) Dette er ikke noe som jeg personlig har funnet på. Forklaringen jeg fikk var at orginalt var ikke dette en konstruksjon ment brukt som forfilter/vannutskiller i det hele tatt, noe en forstår utmerket godt når en ser bildet over. Konstruksjonen er kort og godt "helt høl i huet". Vann vil utskilles bedre på denne måten, det er slik det fungerer på både Racor og Separ filtere, dieselen blir filtrert nedenfra og opp gjennom filterinnsatsen. Redigert 5.Februar.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.