Jump to content

Skal skifte Delphi vannutskiller filter - må jeg lufte etterpå?


kakespiser

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal skifte ut selve filteret i vannutskilleren min.

Jeg har en Delphi vannutskiller med HDF296 filter.

Motoren min er en Volvo Penta MD30 fra 80 tallet, som ikke er selvluftene (tror jeg).

 

Når jeg skifter det vanlige dieselfilteret, pleier jeg å helle det fullt med diesel før jeg monterer det tilbake, men hva gjør jeg når jeg skifter dette Delphi filteret?

Må jeg lufte etterpå, eller fylle det på noen måte?

 

Setter pris på eventuelle råd.

 

God påske!!

 

4271_auto.jpg

Redigert av kakespiser (see edit history)
Link to post

Det filteret er ikke så enkelt å fylle på forhånd. Det må være sammenskrudd før du fyller oppi ellers renner det jo ut igjen. Det kan fylles oppi lufteskrua som er den som stikker høyest på toppen. Det er jo nokså liten åpning så i mange tilfeller er det enklere og bare lufte på vanlig måte med fødepumpa. Noen fyller jo seg selv når du åpner lufteskrua, men det kommer an på hvor høyt filteret står i forhold til tank.

Er på sett og vis en fordel at filteret fyller seg selv. Da kan man tappe av vann og urenheter gjennom plastpluggen i bunnen av glasset uten at man må lufte systemet for hver gang.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Jeg har også samme type filter og er lei av at det er så sølete å skifte dette. Hva er alternativene for å skifte til en bedre løsning? Likte tanken med overgang/adapter til et skrufilter, men dette blir jo enda et sted hvor det kan oppstå lekkasjer. Er jo også en mulighet å skifte selve filterholderen også. 

 

Noen som har noen forslag til løsning som er lett å gjøre og ikke koster flere tusen?

 

 

Link to post
Sitat

hegra : Det kan fylles oppi lufteskrua som er den som stikker høyest på toppen. Det er jo nokså liten åpning så i mange tilfeller er det enklere og bare lufte på vanlig måte med fødepumpa. 

Siden dette er nytt for kakespiser så ser jeg at dette trenger litt bedre forklaring. 

Dette filteret står jo normalt mellom tank og fødepumpe. Hvis det ikke renner oppi av seg selv da må lufteskruen på dette filteret være stengt og ikke åpen, da man bare ville suge inn mer luft. Man stenger altså på dette filteret og åpner på filteret på motoren som kommer etter fødepumpa som brukes til pumpingen. Da vil man se at glasset fylles og i noen tilfeller fylles av seg selv også. 

Ellers er jo denne blærepumpa grei som en her nevnte, og kan brukes til å lufte hele systemet med. Hadde ei slik selv.

Et lite aber er det ved den. Hvis man alltid bruker blærepumpa til lufting(slik jeg gjorde) får man aldri testet den originale fødepumpa. Den originale må som kjent fungere ellers blir det fort motorstopp. Motoren begynte å gå ujevnt pga defekt tilbakeslagventil i fødepumpa og trolig var det blærepumpas enkle tilbakeslagventil at motoren fremdeles tuslet og gikk. Altså berget av blærepumpa, men samtidig den som gjorde at jeg ikke merket at fødepumpa var defekt siden jeg ikke brukte den til lufting.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Fikk motorstopp mens vi lå nesten helt oppi fjæra å dro krabbeteiner i dag. I seg selv en ganske ubehagelig opplevelse. Opplevelsen ble straks verre da jeg "the hard way" begynte å finne ut for noe dritt disse filtrene er! Ikke pokker om det gikk å få det tett igjen. Måtte til slutt sløyfe glassbeholderen i bunnen, og da ble det vel sånn nogenlunde tett. Men snakk om å gjøre noe enkelt til noe avansert og vanskelig med flere pakninger og smådeler! 

 

Vil også få legge til at dieselen i glassbeholderen så helt ren ut. Ingen vann ingenting. Og se hvordan filteret så ut i toppen:

27707185_1128924517247960_1278741994_o.jpg.740654c1d1f41e5ad5fec0d108a5cdf0.jpg

Nei, et slikt filter hadde jeg ikke montert i båt om jeg så hadde fått det gratis!

 

Tips til hvor man kan få kjøpt et skikkelig Duplex filter til en fornuftig pris? :)

Link to post

Har sagt det mange ganger, disse CAV-Lucas filterne er noe forbanna dritt.

Jeg fikk tips fra "gullsmeden" i Røyksund om å snu strømmeretningen på filteret slik at dritt kom i glasskåla på filteret istedet for på toppen av filteret. Dette fungerte meget bedre i mange år. Nå har jeg Separ filter, det er kvalitetsfilter. Hadde jeg hatt gamlebåten enda hadde nok CAV-Lucas skiten blitt pelma ut uansett.

 

 

Link to post

Har hatt slikt filter i 15-16 år og skjønner ikke helt problemene flere kommer opp med her. Lett å skifte, billig og greit å få tett. Om du snur strømningsretningen ødelegger du jo filterets  gode egenskaper,  dette ser jeg ikke noe som noen spesielt god ide...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 8 timer siden:

Har hatt slikt filter i 15-16 år og skjønner ikke helt problemene flere kommer opp med her. Lett å skifte, billig og greit å få tett. Om du snur strømningsretningen ødelegger du jo filterets  gode egenskaper,  dette ser jeg ikke noe som noen spesielt god ide...

Samme erfaring her. Brukte samme opplegg i årevis i tidligere båt. Aldri lekkasje, lett å skifte, rimelig i innkjøp. Ser jo ut som det er pakningene mange knoter med i forb. med filterskifte, men kan ikke skjønne at dette er så vanskelig og få til ?.

Link to post

Jeg husker jeg trøblet litt med den øverste store gummiringen mellom filter og filterholder. Filterholder har et spor som gummiringen skal tres inn i. Om man prøver og presse den inn med flatsida i sporet ble den for brei for sporet og problem og få tett. Brukte et speil da jeg måtte forsikre meg om at det ikke sto igjen en gammel ring her. Ringen skal inn på høykant i sporet om jeg husker riktig, stemmer ikke det ??Tror de som har dette filteret forstår hva jeg mener.

Link to post

Denne type filterholder monterte vi fast på slutten av 70 og 80tallet siden det den gangen var ikke så mye å velge i.

 

Etter det har det kommet helt andre typer som er betydelig enklere å skifte innsats på.

Har skiftet ut en del slike ja... Å fomle under dørken med 3 pakninger (inkl. en som må graves ut av holderen)og noe "leamikk" innpå en lang bolt når båten ruller og familien er sjøsyk er en tid jeg heldigvis har lagt bak meg. He....langt bak meg, heheheheheh. :lol:   Humor!

Finnes helt andre typer i 2018 som letter jobben betydelig og har større kapasitet.

Både med og uten pumpe på filterholderen. 

Er og noen båteiere som seiler rundt med slike på tross av at den nye motoren med "ny" teknologi trenger et forfilter som gjerne har dobbelt så stor kapasitet siden dieselen kjøler også pumpedyser etc..

Viste filter har for eksempel maks kapasitet på ca. 45 liter i timen.

 

Link to post
Mix skrev for 22 timer siden:

Kan du forklare det litt nærmere,

 

Ja, gjerne det. Tanken er at dieselen presses gjennom filteret først for å samle små vanndråper til større slik at de kan skilles ut i vannutskilleren.  Snur du vil vannet i stedet passere filteret og gå videre til pumpa. I tillegg er det jo greit å få forurensingene på rett side i filteret, der det faktisk  er plass til disse. Hvorfor gjøre det motsatte av hva produktet er konstruert for? Det gir da ingen mening...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er her du tar fullstendig feil.

Når en snur strømningsretning vil dieselen komme inn i toppen, bli tvunget til bunn i filteret og filtrert nedenfra i filterinnsatsen, vann vil da prelle fra og legge seg i glass skåla og dritt vil da også legge seg i bunn slik at du kan se dritten.

Motsatt vil dritten legge seg i toppen over filterinnsatsen slik som du ser på bildet over. Her er det lite plass og filteret vil tette seg fort.

CAV/Lucas filtere brukt som forfilter er en gave til dieselverksteder, ett utall fødepumper har blitt knekt på denne måten. Brukeren har absolutt ingen visuell kontroll på om filteret er i ferd med å tettes.

 

 

Link to post
Mix skrev for 9 timer siden:

Det er her du tar fullstendig feil.

 

 

Rart at du skulle vite så mye bedre enn konstruktøren av filteret. Jeg synes det virker helt "høl I huet" å bruke filteret feil vei. Små vanndråper vil ikke prelle noe sted som helst, men bli presset gjennom filteret og I stedet følge med til pumpa. Men du får nå bare gjøre det på din mate da, så gjør jeg det slik det skal gjøres. Etter 15-16 år med slikt filter vet jeg at det funker som det skal...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette er ikke noe som jeg personlig har funnet på.

Forklaringen jeg fikk var at orginalt var ikke dette en konstruksjon ment brukt som forfilter/vannutskiller i det hele tatt, noe en forstår utmerket godt når en ser bildet over.

Konstruksjonen er kort og godt "helt høl i huet".

Vann vil utskilles bedre på denne måten, det er slik det fungerer på både Racor og Separ filtere, dieselen blir filtrert nedenfra og opp gjennom filterinnsatsen.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...