Jump to content

Skal skifte Delphi vannutskiller filter - må jeg lufte etterpå?

kakespiser

Recommended Posts

Eneste grunnen til det tror jeg er at det er billig. Praktisk i bruk er det ihverfall ikke.

At jeg i det hele tatt gidder engasjere meg i saken fatter jeg egentlig ikke, jeg hverken har eller skal ha slike filter igjen i noen båt, jeg har Separ nå, det er en helt annen verden.

Men jeg hadde CAV/Lucas som forfilter med snudd strømmeretning i forrige båt og det fungerte alle årene jeg hadde båten. Så jeg vet dette fungerer. Men folk må gjøre som de selv ønsker.

Stjernen ! skrev for 16 timer siden:

Se på frakten på den du linker til.

Du får en komplett kopi av Racor 500FG filteret billigere enn dette.

Jeg aner ingenting om kvaliteten på kopien, men orginale Racor 500FG er meget bra filtre.

Og det skulle ikke forundre meg om kvaliteten er like god.

https://www.ebay.com/itm/500FG-500FH-Diesel-Fuel-Filter-Water-Separator-For-Marine-Boat-Handy/232597392237?epid=22002806495&hash=item3627e28b6d:g:f~4AAOSwiHpaLk-y&vxp=mtr

Filteret hadde aldri vært skifta. MEN hele filtersatsen ble montert samtidig som at tanken ble åpenet og rengjort nå i sommer. Båten har heller ikke gått mange timene siden... Slam samler seg både i tankanlegg, tankbiler osv. Vanskelig å gardere seg mot. Men opplevelsen har gjort at jeg nå ønsker meg et Duplex filter! Noen som vet om et som ikke koster 5000 kr ? Ser Maritim.no har et til halvparten, skulle vært interessangt å hørt fra noen som har brukt et slikt.

Delphi filteret var umulig å få tett mellom glasset og filteret med de pakningene som fulgte med ihvertfall. Heldigvis var det mulig å sløyfe glassbollen! Å argumentere for at "patenten" er noe annet enn vanskelig og knotete blir for meg bare rart... Ikke er det vel noe med denne typen som er bedre enn noen annen type heller?

• 3 måneder senere...

Den løsningen jeg har i dag med filter på toppen og vannutskiller i bunnen er tidkrevende/sølete å bytte, som noen er inne på her. Jeg har savnet en løsning med dobbel filterholder for vannutskiller og filter. Vannutskilleren må være gjennomsiktig og enkel å tappe (hvis det er vann). Dieselfilteret må være skru-på-av filter.
Nå ser jeg muligheten til å få til en løsning med DP1000 adapter - kanskje som både filter og vannutskiller? Er gjengene på bolten standard, slik jeg jeg feks. kan bruke standard VP-filter (KAD43)? Noen som vet? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...