Belia Startet 8.April.2017 Link til dette innlegget Startet 8.April.2017 Jeg har noen sprekker i gelcoat helt akterut. Dette bør vel tas alvorlig. Noen som har en link til hvordan det bør utbedres? Båten er en '85 First 305. Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Eureka Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Ikke uvanlig med krakkelering i gelcoat rundt slike steder. Gelcoat har ingen styrke og flexer ikke. Til motsetning til glassfiberen under. Jeg har flere slike steder rundt puchpit / steder hvor en flate er skrudd eller boltet fast i båten. Plager meg ikke utover at jeg har forbedret belastningen på baksiden med større plate. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Spent på hvilke svar du får her. Har selv en franskbygd 86 med tilsvarende litt her og der. Rundt pushpit osv tenker jeg at det er så "enkelt" som at den en gang, eller flere, har blitt utsatt for så store krefter at underlaget har beveget seg og gelcoaten sprukket. Det ved aktersepeilet er vel rett og slett i skjøt mellom to store deler av båten, her skrog og akterspeil. Vet ikke hvordan det er satt i sammen men er vel kanskje "noe" pakningsmasse eller noe som kan ha vært litt i bevegelse over tid slik at gelcoaten på topp sprekker. ---- Hvis det ikke er noe som tyder på svekket konstruksjon osv ville jeg personlig være tilbøyelig til å "sminke grisen". Gått på med rubbing osv og sett om det var mulig å dempe inntrykket av sprekkene rundt pushpit, ser ut som det har samlet seg litt skit i dine. Evt slipt ned og bygd opp med ny gelcoat, eller demontert pushpit, interiør på innsiden og virkelig fått sett om det var noen svaket ute og gikk. Men om pushpit ellers Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Støtter Eureka sin løsning her må jeg si :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Takk, det varmer, Pinkvin ? Igjen, konstruksjonen ved pushpit og andre montasjer er neppe svekket. -ihvertfall ikke om det er enkeltlaminat på stedet. Er det sandwichkonstruksjon, altså et distansemateriale mellom to lag glassfiber, så kan det jo hende at du har vanninntrengning via bolter og inn i konstruksjonen/ helt gjennom og inn i båten. Det det ihverfall greit å undersøke. Da blir det svikt i distansematerialet som kan være en årsak til krakkeleringen. Ideelt skal det ikke være distansemateriale på slike steder, men hel støp lokalt. Så, demonter bolter, undersøk om det er tørt, legg på ny tettning. Slike steder har ofte noe bevegelse, så Butyltape er en bra tettemasse. Når det gjelder akterspeilet, så hadde det vært kjekt å se bilder av innsiden av skroget og hvordan dette er festa sammen. Det er jo nærliggende å tro at hekken på båten, og den sammenføyningen har fått en smell i ei brygge en gang. -nok en gang glassfiberkonstrulsjonen har flexer og klart seg fint, men gelcoat har krakkelert. Styrken er nok der fortsatt. Du kan jo alltids pynte på det, rubbe ned, maskere jevnt og male over med topcoat maling i så lik farge som mulig, eller en helt annen farge. ? Da begrenser du eventuelt vanninntrengning i selve glassfiberstøpen. Bilde fra innsiden hadde vært kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Belia skrev for 10 timer siden: Det er vel liten tvil om at disse krakkileringene kommer av overbelastning i rekkestøtta. Om laminatet under også har tatt skade er jo umulig å si av dette bildet, det blir jo bare gjetning. Men som Eureka er inne på lenger opp er det jo smart å stive av bedre på innsiden. Jeg har løst slike avstivninger på vår Viksund ved å legge på en raus klase med langtrådet glassfibersparkel og en rustfri plate utenpå. Sparkelmassen vil tilpasse seg underlaget perfekt og bidrar til økt styrke. Med en plate utenpå blir det enda sterkere. Så kan du jo utbedre krakkileringen om du ønsker. Jeg har aldri utbedret slike gelcoatskader, men REM kom med en flott forklaring da jeg stilte det samme spørsmålet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Belia Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Takk for gode innspill. Har litt å sjekke ut. Tett båt er pri en. Skal få tatt noen bilder fra innsiden når jeg er hjemme fra påske, kan godt legge de ut. Har ikke sjekket nøye nok der, så er litt spent på det. Hekken er vel det som krever mest om det skal bli strøkent. To be continued. Belia Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Belia Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Jeg har opprettet en egen tråd for min båt her: https://baatplassen.no/i/topic/134239-1985-beneteau-first-305-prosjekttråd/?do=findComment&comment=1930206 Har lagt ut bilde som Eureka etterspurte der. Tar gjerne i mot innspill:) Belia Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.