Dr.blind Startet 8.April.2017 Del på Facebook Startet 8.April.2017 Hei kjøpte meg en bavaria 42 cruiser! noen små feil har den og den ene feilen er at vanntankmåleren, volt og ampermeter ikke virker. Instrumentet har strøm men det gir ingen måling. noen som har forslag til hvor jeg skal starte med feilsøking? takk alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 8.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2017 Kablene fra instrumentene ender opp her Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Ikke lett å finne ut av uten koplingsskjema - som du kanskje har? Det er likevel en ting som skurrer; du sier at alle instrumentene har strøm. Hvordan vet du det? Jeg spør fordi det virker som litt for mye av en tilfeldighet at alle 3 har fått en uavhengig feil. Lyset i instrumentene er ofte koplet helt uavhengig av selve instrumentet. Men som sagt; koplingsskjema.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Sikkert veldig dumt spørsmål, men skal instrumentene virke ? Selvfølgelig skal de det, men ikke sikkert det er som på en motorbåt. Dette er vel en seilbåt og da kan ting være annerledes. Jeg var ombord i en lignende, men mye eldre båt enn denne. For å kunne lese av verdiene på instrumentene nede i kabinen måtte man holde inne en fjærbelastet trykknapp plassert under hvert instrument. Kan det være disse knappene man skimter helt nederst på det øverste bildet. Hensikten er vel at instrumentene ikke skal stå på og tappe strøm mens man seiler uten motor og man har jo liten glede av instrumentene i kabinen når man sitter ute ved roret. Dessuten kunne man ved et raskt trykk på knappene lese av instrumentene uten at tenning måtte settes på. Hvordan det virker på denne mye nyere båten aner jeg ikke, men greit å vite hvis noen skal kunne hjelpe med feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 9.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2017 Fantino, du har rett er bare lyset i dem som sa meg at dem har strøm.. Det er en bryter under for å velge hva som skal måles men like lite liv når den betjenes. Skal se om jeg kan finne koblingsskjema, mulig det ligger i mappen til båten :) Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 10.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2017 Ingen koblingsskjema og oppdrive i mappen til båten, noe sted på nett man kan finne slikt? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.April.2017 Del på Facebook Svart 10.April.2017 Som sagt er ikke dette enkelt uten koblingskjema. Har du sett om noen sikringer har slått ut? Det som er rimelig sikkert er at instrumentene ikke får strøm og at det er bare en feil som forårsaker dette. På baksiden av bryterne som du velger instrument med er det mest sannsynlig en ledning som skal ha spenning konstant så lenge hovedstrøm er slått på.(Mulig nøkkel til motor også må være på) Bryteren sender så strømmen til det instrumentet du velger å lese av. Men jeg tviler på at du har strøm frem til bryteren for det er vel sjelden at disse bryterne feiler. Men det er jo lett å komme til på baksiden så du skulle hatt et multimeter eller prøvelampe, da hadde du sett om der er strøm til bryterne. Det kan jo være instrumentene mangler kontakt til batteri minus også, men igjen, det ville du også kunne sjekke med multimeter/prøvelampe. Det står vel litt i boka du har om hvordan du skal lese av, og hvordan disse knappene brukes. Det hadde nok hjulpet og lagt ut bilde eller forklart litt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.April.2017 Del på Facebook Svart 10.April.2017 Det er heller ikke uvanlig at det er egen bryter for strøm til målerene, og gjerne en annen for å få lys i de. På hovedpanelet altså. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 10.April.2017 Del på Facebook Svart 10.April.2017 Ta bilde av hele panelet - som regel står det et type / artikkelnummer som er et fint sted å starte Googling etter manual. Du kan se om en av de riktige er her for eksempel: http://www.bavariayacht.info/downloads.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.