Jump to content

Coronet Glassfiber Skade/Sprekk

Coronet22dc

Recommended Posts

Hei!

Noen som kan komme med litt veiledning?

Fant denne skaden på skroget :( jeg holder på med å skrape bort gammel "maling" på innsiden av skroget, da jeg oppdaget denne skaden. Ser nesten ut som "pølsa" har sprukket opp!? Ingen synlige skader på utsiden av skroget, da jeg restaurerte kjøl/skrog på utsiden i fjor. Hva anbefales her? Sause inn med epoksy? Forsterke med glassfiber duk??

Hilsen Paal 

1491668687376-1354802171.jpg

149166873569850761761.jpg

1491668788503384485476.jpg

Slip ned med grov rasp godt ut til sidene, gjerne i kileform fra såret og utover. Legg på matte og polyesther lag på lag til du oppnår samme tykkelse som er der nå. Viktig å få rusket opp med grov rasp så du får god heft til gammel glassfiber. Selv om denne skaden ser lite alvorlig ut i og med at den er i en avstiver og det ikke ser omfattende ut. Husk at det må være helt tørt.

Jeg synes det er bedre å bruke polyester og duk der det er glassfiber fra før for å ikke blande ulike typer støp. Det er vrient å få polyesther og duk til å sitte utenpå epoxy siden en gang...

Biltema har små pakker med duk og små bokser med polyesther som fungerer bra.

Dette er relativt enkelt å få pent. Bruke en billig kost å trykke ut luften av duken med så det blir så luftfritt som mulig i støpen. Legg gjerne på et lag med epoxyprimer utenpå selv om ikke det er så viktig på innsiden som det er på utsiden.

:-)

/Baard

Spørsmålet er jo hvorfor skaden har oppstått. Er det noen som har mistet noe tungt ned på avstiveren slik at den har sprekt, eller kommer det av en ytre skade? Dersom det er en følgeskade av en ytre påvirkning kan det skjule seg mer skader i selve skroget. Hvis ikke blir det gullende godt å utbedre som Baard skriver :thumbsup:

• 1 år senere...

Takk for god kunnskap, ble mer jobb enn forventet. Fant råtten ved både her og der, men kan vel ikke forvente noe annet etter 35 år med mishandling. 

Lagde nye "skott/dørk/skjelett" i kjølen av Divinycell, men usikker på om jeg skal gjøre det samme med brannveggen!? Da bare nedre del av veggen har råtten ved i kjernen ( ca 15 cm fra bunn / vist på bilde under ). 

20181004_171959.jpg

20181004_172015.jpg

20181108_121352.jpg

Denne skaden kan se ut som en skade forårsaket av underdimensjonert stiver. Man ser skaden går helt ned til skrogbunn, og at det kan se ut som om stiveren har knekt i det aktuelle punktet fordi den ikke har klart belastningen den har blitt utsatt for. En ikke uvanlig skade med denne type konstruksjon. Dette kan tyde på at hele stiveren er underdimensjonert, og bør forsterkes. Jeg ville i hvertfall sjekket stiveren på andre siden grundig for å se om den har begynt å få lignende skader.

Det virker som båten har fått en ordentlig karamell på ett tidspunkt, har påbegynt forsterkninger av begge stivere som du anbefaler. Det kommer etterhvert mest sannsynlig en motor med mer watt, enn det som står i båten nå. Så da kommer litt forsterkninger godt med:)

Takk for tilbakemelding, det styrker selvtilliten når man er i ukjent terreng.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...