mons Startet 8.April.2017 Link til dette innlegget Startet 8.April.2017 Etter å ha fått tildelt sjøvettmidler for 2017 til Sjøspeiderne har Sjøfartsdirektoratet invitert meg til Fritidsbåtkonferansen 2017 i Haugesund. 5 av de som fikk midler får dekket reise og opphold for å delta. https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/fritidsbatkonferansen/fritidsbatkonferansen-2017/ Jeg ønsker å ta opp følgende problemstilling når man får anledning til å spørre politikerne, og ønsker innspill fra Baatplassen om emnet. Vi tar ungene med på sjøen og lærer de å beherske småbåter med maks 3-5 hk for å holde hastighetskravet, og ungene blir flinke. I 10-12 års alderen ønsker de å ha venner om bord, men da vil båten gjøre bare 5-6 knop. Det blir kjedelig for unger som kan båt, og de mister lysten til å være på sjøen inntil de som 16-åringer tar båtlappen og låner pappas 150 hester uten noen fartserfaring. Det er ikke bra. Ungdommen seiler joller i 15 knop eller 24 foter til Danmark, men kan ikke kjøre følgebåt med en 10-hester til seiljollene ettersom det går for fort. Forslag; 11-åringer som kan vikepliktsregler og praktisk båtbruk tillates å kjøre med 10 hk opptil 20 knop. Sitér dette innlegget Mons Link to post
tilplan Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Det er et forslag som hadde harmonert mye bedre med det som praktiseres, sånn sett er det en god ide. Mulig 11 år er litt tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Jeg syns ikke barn skal få kjøre båt som gjør stor fart, ikke når du fyller 16 heller. Syns alt for mange er for umoden til å ha det ansvaret. Treffer stadig på barn og unge som skaper farlige situasjoner. Er egentlig utrolig at det går bra enkelte ganger. Syns også foreldre bør ta større ansvar og ikke slippe ungene sine løs med for raske båter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Dårlig forslag, kan ikke i min villeste fantasi påstå at egne unger i den alderen er kompetente til å føre båt over 10 knop. -- Unger er unger, de trenger tid. Rent faktisk er ikke hjernen grodd i sammen og modnet nok til at de klarer å mestre alle typer oppgaver. Dette høres mer ut som et forslag fra foreldre som "ikke orker maset" fra ungene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Går bra i Sverige. Hvorfor ikke Norge også? Er vi dummere? Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Det syns jeg er ett godt forslag. Så får det heller være opp til foreldrene å begrense ungene sine dersom de er av den mening at de ligger litt etter andre i utvikling. Det er forøvrig selvforsterkende det med uvikling, jo mer foreldre begrenser ungene, desto tregere utvikler de seg. Vi rasa rundt i joller som gikk i over 20 knop fra 12års alderen. Utstyrt med telt, sovepose, pølser og Cola nøt vi sommeren på øyene i oslofjorden. Den gang fantes heller ikke mobiltelefon, men vi hadde lært oss å holde avtaler og ta ansvar. Foreldrene våre stolte på oss. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Meget dårlig forslag. Reglene er gode nok som de er i dag, og bør dessuten respekteres av alle. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 (redigert) Bigmac skrev 36 minutes ago: Går bra i Sverige. Hvorfor ikke Norge også? Er vi dummere? Alle undersøkelser viser at påbud og sanksjoner virker for å få ned tallene på antall skadde og drepte. Hva skal barn med en rask båt egentlig? De fleste raske båter jeg har sett med barn og unge blir brukt til lek. De kjører rundt, hopper på bølgene til hverandre og tar rask farlige manøver. De kjører på hekkbølgene til andre båter og kjører ofte i ring rundt store båter for å leke seg. De kjører med full fart gjennom trange sund og kanaler. En livsfarlig lek spør du meg. Som Pinkvin sier er hjernen ikke ferdig utviklet. I følge forskning innen nevrobiologi er ikke den fremre delen av hjernen ferdig utviklet før 25 år. Dette er den delen av hjernen vår som kontrollerer våre evner til å ta avgjørelser. Den styrer også vår evne til å planlegge og gjennomføre. I tillegg er denne delen av hjernen vår som styrer impulskontroll. Dette vil si at vi før 25 års alderen styres i stor grad av impulser. Det er bevist at man ved ferdig utviklet hjerne planlegger situasjoner bedre. Man evner også bedre å se konsekvenser av handlinger. Sånn sett burde man ikke slippes løs med raske båter eller vannscooter før man er myndig i det minste, gjerne ikke før man er i 20 årene. Riktig nok er det voksne menn som topper ulykkes statestistikken. Det tror jeg har en sammenheng med økonomi (kan kjøpe seg raskere og mer avansert båt), også er det ikke et krav at de som er født før 1980 har båtførerbevis. Mange mangler også kunnskaper før de kjøper seg båt med bakgrunn i at de ikke må ha båtførerbevis. Igjen er krav fra myndigheter viktige. Alle burde hatt båtførerbevis for eksempel og erfaring fra andre båter. Selv fikk jeg bare kjøre båt når jeg skulle ut å fiske eller skulle på stranden. Jeg fikk ikke lov til å leke med båten, og jeg måtte kjøre en 16 fot trebåt med 8 hk. Ikke akkurat en rakett, men jeg syns den var rask selv om det gikk i snekke fart. Ellers måtte jeg ta til takke med en stor eller liten robåt. Jeg lærte på den måten, og har ikke noe problem med å kjøre stor og rask båt i dag. Det er ikke så mange år siden jeg vokste opp på 90 og 20 tallet. Jeg så likevel at mange foreldre kjøpte raske båter til sine unger for å få de med seg på landet bort fra pc og playstation, og for å få litt alenetid på hytten. Hvor ble det av ludo, fange krabber på bryggen og lære de unge det grunnleggende om båt og sjøliv? Redigert 8.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Det er vel en kjenns-gjerning at svært mange barn/unge under 16 år allerede gjør dette; ( Far tar boten hvis ....) Utfordringen ligger i å skolere de unge, så hvorfor ikke innføre et båtførerbevis (innkludert praksis - helst med joller) tillatt kanskje allerede fra 10 år. Vi som er litt eldre vokste opp uten alle disse i dag lovpålagte begrensinger - og selv fikk jeg i allefall grundig årelang opplæring fra voksne, og i stadig større grad lov å føre større båter. Så var kanskje ikke farten like høy på båtene dengang, men det viktigste var å få opplæring og kunnskap. Og kunnskap tilegnes mye lettere i ung alder. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Førstefender Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Klovn1 skrev 13 minutes ago: Det er forøvrig selvforsterkende det med uvikling, jo mer foreldre begrenser ungene, desto tregere utvikler de seg. Vi rasa rundt i joller som gikk i over 20 knop fra 12års alderen. Utstyrt med telt, sovepose, pølser og Cola nøt vi sommeren på øyene i oslofjorden. Den gang fantes heller ikke mobiltelefon, men vi hadde lært oss å holde avtaler og ta ansvar. Foreldrene våre stolte på oss. Støttes, synes forslaget fra trådstartetr er godt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hvorfor unger, som patalogisk sett har reduserte evner ifht voksne skal ha raskere, større, kraftigere båter er ikke noe jeg forstår. Hva er poenget. At de skulle kunne komme til å "kjede seg" fordi de foresatte ikke ser noen annen løsning enn større motor og større fart...? -- Sier det igjen, dette er et "voksenforslag" fra voksne som ikke orker maset fra ungene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 MegaTrondy skrev 6 minutes ago: Hvor ble det av ludo, fange krabber på bryggen og lære de unge det grunnleggende om båt og sjøliv? Det ene slår vel ikke hjel det andre? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hvis en stiller seg et enkelt spørsmål (med bakgunn i at svært mange unge allerede kjører rundt i familiens gummijolle med 9,9hk) : Er det ikke bedre at de unge får opplæring og kunnskap og (lovlig) kan få kose seg /leke litt på sjøen, enn at de som slavisk følger alle lover og regler - først lar ungdommen få slippe til når de er 16 år, og da kan føre båter med tilnærmet ubegrenset fart - UTEN kunnskap og erfaring. Ulykkes-statistikken viser vel også at det er helst mann + 50, gjerne med alkohol i blodet og buksesmekken nede - som representerer de fleste drukningsulykkene i Norge .... Barn/unge som freser rundt like utenfor båthavnen er vel knapt registrert i statestikken.. kanskje fordi far/mor sider de ikke får kjøre lenger vekk enn at vi ser deg - og det er vel dette som kan irritere mange som ligger i havnen ? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hva er poenget med at unger skal suse rundt i stor fart og leke med båten? En båt skal strengt tatt ikke være et leketøy. Man kan kose seg i en båt uten at man skal kjøre rundt og rundt i ring i stor fart og hoppe på bølgene til andre båter. Man skal lære at båt ikke er et leketøy, men at det kan være noe kjekt. At det er en fin måte å komme seg ut i naturen på og lære de om alle mulighetene båtlivet gir. At ting går fort er ikke det samme som at ting er gøy. Det er naturligvis gøy å kjøre fort for noen, men man trenger ikke å kjøre fort for å ha det gøy. Det er også forstyrrende for naboer og båter som ligger i uthavn når ungene skal suse rundt i vågen og leke seg. Reiser man ut til en holme for å slappe av er det begrenset hvor gøy det er å høre på en bråkete båtmotor som fyker rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Og hvorfor i all verden skal ikke båt kunne være lek og gøy ? I idretten har man vel ettehvert innsett at det nettopp er lek og gøy som skal være det grunnleggende. Hvis kunnskap ligger i bunn så ser jeg ingen problem med dette i båt heller. Vi må tørre å se at verden endres, og båt med litt fart er både gøy, utfordrende og utviklende. Prøver selv ikke å være gammel grinebiter som forventer at alt skal være sånn det var når jeg vokste opp, selv om det av og til kan oppleves som litt forstyrrende. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Farlig lek på Nordåsvannethttps://www.moss-avis.no/nyheter/nyheter/foreldre-lar-barn-kjore-store-og-raske-bater/s/2-2.2643-1.7477295https://www.siste.no/innenriks/advarer-mot-uvettig-jollebruk/s/1-93-4464242http://www.fvn.no/nyheter/lokalt/To-barn-behandles-pa-sykehus-etter-batulykke-377b.htmlhttp://www.p4.no/nyheter/tenaring-til-sykehus-etter-batulykke/artikkel/661806/https://www.siste.no/innenriks/to-ungdommer-mistet-livet-i-batulykke-pa-notteroy/s/2-2.1748-1.6360454http://www.sirxdal.norge.bz/news.php?news_id=4176070 Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 (redigert) Bonita I skrev 19 minutes ago: Og hvorfor i all verden skal ikke båt kunne være lek og gøy ? I idretten har man vel ettehvert innsett at det nettopp er lek og gøy som skal være det grunnleggende. Hvis kunnskap ligger i bunn så ser jeg ingen problem med dette i båt heller. Vi må tørre å se at verden endres, og båt med litt fart er både gøy, utfordrende og utviklende. Prøver selv ikke å være gammel grinebiter som forventer at alt skal være sånn det var når jeg vokste opp, selv om det av og til kan oppleves som litt forstyrrende. Sier ikke at det kan være gøy, men det går an å gjøre det på andre måter. Man kan melde seg inn i en klubb for eksempel og drive med organisert kjøring. Man trenger ikke å slippe ungene løs med rask båt utenfor hyttefeltet eller mellom båtene i uthavn og la de leke seg der. Det er forstyrrende for andre. Det er ikke ansvarlig, og det er ikke å lære de god sjømannskap. Så lenge man har regler med maks hastighet og maks motor bør reglene i det minste holdes. Dessverre skjer det i liten grad. I sommer var jeg vitne til flere stygge nesten ulykker med barn og for stor motor. Det er bare flaks at det går bra. Det er uansett ikke vanskelig å forstå at dess større hastighet - dess større konsekvenser når det går galt. Det er alt for lettvint å putte ungene i en rask liten båt for å få fred i noen timer. Hvorfor ikke lære de hva båtlivet går ut på i stedet? Hvorfor skal alt gå så fort? Man kan kose seg på sjøen i 10 knop også. Mange steder virker det som at foreldrene er opptatt av at ungene deres skal ha de raskeste og fineste båtene. La barn få være barn og la de lære ting på riktig måte. Man må også tørre å sette litt grenser for ungene. Man må tåle at ungene blir skuffet hvis de ikke får det akkurat slik de vil. Det er en del av oppdragelsen. Regler er uansett regler selv om ungene er flink til å kjøre båt eller ikke. Ikke minst er både syn, sanser og hjerne ikke utviklet ferdig på barn og unge. Det gjør at de handler mer på impuls og gjerne ikke får med seg alt som man skal få med seg for å tolke en situasjon. Hvorfor går for eksempel barn bare rett over veien noen ganger uten å se seg for? Det er fordi sansene deres ikke er ferdig utviklet og at de ikke får med seg alt som voksne gjør. Redigert 8.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Nå ser jeg faktisk flere voksne gå over veien uten å se seg for enn jeg ser barn. Jeg vil tro sansene til en 12åring er adskillig bedre enn den gjengse halvblinde, halvfeite trege femtiåringen som har vært i retur de siste 20 åra. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 (redigert) Klovn1 skrev 21 minutes ago: Nå ser jeg faktisk flere voksne gå over veien uten å se seg for enn jeg ser barn. Jeg vil tro sansene til en 12åring er adskillig bedre enn den gjengse halvblinde, halvfeite trege femtiåringen som har vært i retur de siste 20 åra. Oppmerksomheten til barn blir styrt av impulser og nysgjerrighet. Ikke alle sanser er ferdig utviklet, og synet er for eksempel ikke ferdig utviklet før rundt 15 års alder. Det gjør at barn ikke er i stand til å fange opp og få med seg alt som skjer rundt de. Dette i kombinasjon med båt og høy fart er ikke så heldig. Det er forskjell på å ikke oppfatte ting og gi blaffen (slik mange voksne gjør). Som sagt igjen er det regler på sjøen som skal holdes. De burde etter mitt skjønn være strengere, ikke mildere. 10 knop er mer enn fort nok for barn under 16. Burde også være en øvre grense for de som er 16 år til de blir rundt 20. Man kan kjøre moped med 4-5 hk i 45 kilometer i timen, men etter et lite kurs får man lov til å kjøre inn til 15 meter med båt og ubegrenset hastighet. Det står ikke helt i forhold... Redigert 8.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 MegaTrondy skrev 51 minutes ago: Sier ikke at det kan være gøy, men det går an å gjøre det på andre måter. Man kan melde seg inn i en klubb for eksempel og drive med organisert kjøring. Man trenger ikke å slippe ungene løs med rask båt utenfor hyttefeltet eller mellom båtene i uthavn og la de leke seg der. Det er forstyrrende for andre. Det er ikke ansvarlig, og det er ikke å lære de god sjømannskap.................... ......Hvorfor ikke lære de hva båtlivet går ut på i stedet? Hvorfor skal alt gå så fort? Man kan kose seg på sjøen i 10 knop også. Mange steder virker det som at foreldrene er opptatt av at ungene deres skal ha de raskeste og fineste båtene ......... La barn få være barn og la de lære ting på riktig måte.................... Kanskje vi ikke er så helt uenig - men du legger kanskje litt større vekt på egne meninger om hva båtlivet er/skal være, og har kanskje litt mindre forståelse for at de unge liker "fart og spenning" . Jeg prøver å se en mulighet for hvordan vi kan bedre opplæringen og kunnskapen for de unge - med et tilbud - istedet for et påbud og "ikke-lov" regelverk. Klubber med organisert kjøring finnes det svært få av, bortsett fra i en del sentrale strøk, og blir da lite aktuell for en stor del av den oppvoksende generasjon. Din kommentar om å "Lære de hva båtlivet er" blir ikke lett, for hva er det da ??? Som eks at du tydeligvis har en helt annen oppfatning enn kanskje jeg.... og hvem skal legge listen for "hva er båtlivet" ? Din mest positive kommentar må være "la barn være barn" - og her tyder det på at vi er enig - Gi de opplæring og erfaring, og la de få prøve seg under kyndig hjelp før de får slippe til alene. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
bjorngb Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Støtter å mykne opp i dette. Utfordringen i dag er som det blir kommentert tidligere i tråden: ungene bruker gummibåten som tilhører moderskipet. Guttungen vår har kjørt gummibåten fra han var 7, men da kun på tomgang eller minimalt pådrag med gir innkoblet. Han har storkost seg, øvd på å legge til, stanse osv. Pr i dag er dette forbudt, fordi båten kan gå over 10 knop. Dette handler ikke om foreldre som bare vil sende ungene avgårde i vill fart på sjøen, men om praktisk opplæring når den enkelte unge er klar for det. Regner ikke med at det blir noen endring i regelverk, så vi forblir vel lovbrytere de neste 7 årene også. En bot får være prisen for god opplæring :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 (redigert) mons skrev for 4 timer siden: Forslag; 11-åringer som kan vikepliktsregler og praktisk båtbruk tillates å kjøre med 10 hk opptil 20 knop. Jeg sier ja. Det er aaalt for mange barn/ungdommer som ikke finner fristesler utenfor en verden av spill, pc og sosiale medier. Vi må bruke de midlene vi har for å få barna til å like seg ute i den vikelige verden. MegaTrondy skrev for 2 timer siden: Hva er poenget med at unger skal suse rundt i stor fart og leke med båten? En båt skal strengt tatt ikke være et leketøy. Den enkeltes motivasjon for å ferdes på sjøen er ulik, men felles for oss alle som ferdes på sjøen på fritiden er at det strengt tatt er unødvendig. Edit: En liten ting vil jeg imidlertid tillegge. Jeg er for å mykne opp lovverket på området, men når det gjelder holdningene til å ta hensyn til andre vil jeg mane til innskjerpning hos foreldrene til disse 11-16 år gamle håpefulle. Ingen tar skade av at en 12-åring kjører i plan med slepejolla, men endeløs surring rundt båter i havn/uthavn med joller er vel alle enige om at er en uting. Redigert 8.April.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Førstefender Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 (redigert) En 16åring kan kjøre 125ccm MC i trafikken, med en toppfart på 150km/t, trafikk på landjorda setter mye høyere krav til ferdigheter og kunnskap, et trafikkbilde er mye mer komplekst enn det vi opplever på sjøen. En MC er noe av det mest krevende man kan kjøre. At enkelte her forfekter at deres egne barn ikke er i stand til å føre en båt i hastigheter over 18km/t frem til de er 16år er mildt sagt oppsiktsvekkende, tror barna klarer langt mer enn de foreldrene tror! Ja en 11åring kan ha manglende impulskontroll og ikke være utlært, men med litt kjøring i foreldres nærvær og oppsyn, er kjøring i 20knop noe jeg har null problemer med. Og se gleden av at han fikk lov å kjøre selv og se hvordan poden har vokst av mestringsfølelsen, var stort i fjor. Han vil få lov til dette også i år, og nei, han har ikke fylt 16år.. Jeg velger å tro han tar større ansvar av at jeg gir han større ansvar, noe jeg også opplever. Når han en dag fyller 16år og oppover er det vel en bonus om han vil være med, men jeg tror at båt-lykken og motivasjonen for å bli med er større nå som han mesterer båt under oppsyn og veiledning. At han først skulle få lov å prøve jolla når han var blitt er stor ungdom på 16år blir for meg latterlig Redigert 8.April.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Interessant diskusjon. Ser svarene her inne er mye di samme sur oppgulp som når det diskuteres vannskuter. Dette forslaget er super bra. ! For en 13-14 åring som tilbringer flere måneder i året på / ved sjøen fra han er liten er det alt for sakte og tøffe rundt i 10 knop. Og resultatet er at når foreldrene synes de er klare for det, får de tillatelse til og kjøre fortere. Slik kommer jeg til og gjøre med mine barn. Men det krever en del av foreldrene. Men vi må da snart forvente at det fins foreldre som klarer og bruke hue litt også. Problemet er at når det fins IDIOT regler så blir de brutt. Og vi får faktisk mindre respekt for fornuftige regler også. Bra tiltak!! Håper du får det gjenom. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Kyrholmen Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hvis forslaget innebærer praktisk utsjekk og eksamen er jeg for, hvis det er en oppmyking som foreslås er jeg sterkt imot. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.