Jump to content

Ettermontere ferskvannskjøling - noen hensikt?


jo_no

Recommended Posts

Hei,

 

Båten jeg kjøpte i fjor har en VP MD11D fra 1982.

Sist høst ble eksosmanifold'en avmontert og kjølekanaler rengjort så langt det var mulig.

 

Fikk vite av han som hjalp meg at tæringen var 'sånn midt på treet' - altså kunne vært mye værre..

 

Mitt spørsmål til forumet er:

Har det noen hensikt å koste på ferskvanns-kit til en så gammel motor?

Har noen av dere erfaring med å ettermontere ferskvannskjøling på denne type motorer?

 

Hilsen

John

 

Båten: http://home.c2i.net/nomedal/wikingboat21/

Link to post
Share on other sites

Joda, har ettermontert på to eldre motorer.

En MD5C og en MD7B.

Begge ganger med Martec kjøling med påfølgende lekkasje i den dritten av et ferskvannsfilter de leverer. Problemet løst begge ganger med å bytte nippler og å bruke litt gjengetape.

Tenker som så at dersom jeg får vridd et par-tre år til ut av motorene så er det verdt det.

Begge to går forøvrig knirkefritt per dd.

Og så letter det på samvittigheten om vinteren når det er kaldt. Jeg vet motoren min har det bra.

Og du Barsk II, neste gang du reiser med danskebåten så spør du chiefen om du får lov til å telle hvor mange pumper han har i maskinrommet sitt som IKKE er elektriske. :wink:

Sånn ved juletider pleier Hjertmans å ha tilbud på slike. Husker ikke helt nøyaktig hva jeg betalte sist. Mellom 4500 og 5000 SEK.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

VP MD11D fra 1982.

 

Mitt spørsmål til forumet er:

Har det noen hensikt å koste på ferskvanns-kit til en så gammel motor?

Har noen av dere erfaring med å ettermontere ferskvannskjøling på denne type motorer?

 

Hilsen

John

 

Båten:  http://home.c2i.net/nomedal/wikingboat21/

<{POST_SNAPBACK}>

Mange har stilt spørsmålet før, og mange har gjort det og mange har angret. :headbang:

Du må vite følgende : sjøvannkjølt motor har en arbeidstempratur på under 60 grader, en ferskvannskjølt motor har arbeidstempratur på over 90 grader. Tenk deg hva som vil skje med en gammel motor fra 1982 som er innkjørt med en temeratur på under 60 grader, som plutselig får en arbeidstempratur på over 90 grader. Rust kan løsne og tette kanaler, topp sprekker fordi den ikke er bygd for den temp., stempel og ringer tetter ikke fordi dem er slitt til i 60 graders temp. og forandrer form i 90 grader, stort sett bare bivirkninger. :nonod: Det som kan hindre bivirkningene er at du monterer termostat beregnet for sjøvannskjøling i ferskvannssystemet, da vil motoren gå med samme temperatur som med orginal kjøling. Hva blir da vinningen ? Jo utgift til ferskvannskitt og frostveske. Du har fremdeles en sjøvannskjølt eksosmanifoil. Mitt råd: kjøp deg noe flott utstur til 10 000,- og en rose til kona :wink:

Link to post
Share on other sites

Nåh.

Det er jo ikke slik at man på død og liv sette opp temperaturen.

På MD5'en gjorde jeg det ikke, men fikk de andre fordelene slik som frostbeskyttelse og rustbeskyttelse.

På MD7'en satte jeg opp temperaturen ved hjelp av den medfølgende termostaten, og det gikk bra det og.

Elektriske pumper er like bra som reimdrevne. I bilen har jeg en elektrisk bensinpumpe, og den har stått der i 220000 km for å ta en paralell.

Unntaket er på saltvannsiden. Der må det være pumpe mekanisk koblet til motoren, ellers kan man risikere at den (motoren) fylles med vann.

Hvis motoren ellers er bra, ville jeg absolutt satt på ferskvannskjøling.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

en som nevner arbeidstemp på 60 grader. har ikke tatt tempen på min md5 enda da jeg akkurat har fått kjørt den et par timer bare. men ifølge "md 5 for dummis" boka er termostaten fullt åpen på 90 grader. stemplinga på termostaten sier 60 åpning.

en åpnings temp på ca 60 og fullt åpent på ca 65-70 høres mer riktig ut i mine ører. det er værtfall det jeg er vant med som skips mekaniker.

når det gjelder ferksvannkjøling så tja, har man en kjøler liggende så gjør det ikke noe skade

er jo en del fordeler med ferskvann og. men er neppe vits å kjøpe et sett til verdien av en nyoverhalt motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...