Jump to content

Mercruiser 3.0, skrapelyd fra starter, drar ikke motoren rundt

Nordkapp-king

Recommended Posts

Sjøsatte båten i dag og motoren starter først fint. I starten slet jeg litt med å holde den i gang på lavt turtall (spesielt når jeg satt den i gir), men etterhvert ble den varm og gikk fint på tomgang i ca. 20 min. Motor er Mercruiser 3,0.

Men, når jeg skulle ta en liten tur med den døde motoren når jeg prøvde å gi litt pådrag. Og så, når jeg skulle starte den igjen kom det en høy og lite trivelig lyd som kunne minne om "skrapelyd" når jeg vred om tenningen - dette skjedde 2-3 ganger og da turte jeg ikke prøve mer. Det virker ikke som om startmotoren gikk i det hele tatt - bare denne skrapelyden. Jeg vet ikke om dette problemet har noe med at motoren døde - eller om dette skyldtes andre ting etter 6 mnd på land. 

Ble engstelig for om det kunne være stemplene, men med hjelp av skiftenøkkel klarer jeg å dra rundt veiven (både i fri og i gir) - så jeg regner med at dette er et godt tegn. 

Er det noen som har tilsvarende erfaring? Er det startmotoren som har tatt kvelden, eller kan det være mer alvorlig?

Elendig start på sesongen...

Redigert av Nordkapp-king (see edit history)

Du bør nok endre overskriften på innlegget ditt så det ikke blir slettet. Du sier ingenting om motortype, men antar det er en eller annen påhenger. Skrapelyden kommer trolig av at starteren begynner å rotere før tannhjulet på starter har gått i inngrep på svinghjulets tannkrans og har ingenting med at selve motoren går dårlig eller stopper. På en påhenger kan du bare ta av dekselet og svinghjul med tannkrans er fullt synlig. Da vil du se om starterens tannhjul surrer rundt før det går i inngrep. Det er dette som lager skrapelyden i så fall. Ikke så uvanlig på denne typen startere og ofte hjelper det med et friskere batteri eller litt rens og smøring av starter.

Jo, der sto det noe om motortype likevel, beklager, ingen påhenger det der, men skrapelyden kan være årsaken som jeg allerede har nevnt.

Redigert av hegra (see edit history)
hegra skrev 51 minutes ago:

Du bør nok endre overskriften på innlegget ditt så det ikke blir slettet. Du sier ingenting om motortype, men antar det er en eller annen påhenger. Skrapelyden kommer trolig av at starteren begynner å rotere før tannhjulet på starter har gått i inngrep på svinghjulets tannkrans og har ingenting med at selve motoren går dårlig eller stopper. På en påhenger kan du bare ta av dekselet og svinghjul med tannkrans er fullt synlig. Da vil du se om starterens tannhjul surrer rundt før det går i inngrep. Det er dette som lager skrapelyden i så fall. Ikke så uvanlig på denne typen startere og ofte hjelper det med et friskere batteri eller litt rens og smøring av starter.

Jo, der sto det noe om motortype likevel, beklager, ingen påhenger det der, men skrapelyden kan være årsaken som jeg allerede har nevnt.

Takk for svar. Finner ikke ut hvordan jeg endrer overskriften, men ja - ser at det kunne vært en fordel å beskrevet motor der.

Som du likevel så så er dette en Mercruiser 3-liter. 

Har redigert tittelen (er moderator), tolker det du skriver som at startermotoren går, men at den ikke dreier motoren rundt.

Si ifra om dette er feil så skal jeg redigere tittelen igjen.

Forøvrig, og dette er til alle:

Tittelen var "HJELP ! Startproblemer", reglene for Båtforumet sier:

Sitat

Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet".
Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 66 tegn.
Da slipper leserne å åpne emner som de ikke har kunnskaper om eller interesse av. Øker også sjansen for gode svar.

Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål.

Capslock (kun store bokstaver) er ikke lov, DET SER UT SOM OM DU ROPER.

Svaret til hegra er god illustrasjon på hvor viktig det er å få med mest mulig relevant informasjon i selve tittelen.

Som man ser av reglene så er 100% sitering av forrige innlegg heller ikke tillatt.

En liten oppdatering her. Fant en knekt bolt under motor som minner fælt om bolt jeg ser på bilder av starter. Kjennes også ut som den mangler en bolt (selvsagt der det er vanskeligst å komme til). Starter virker dog å sitte godt når jeg rikker på den. Om denne bolten kommer herfra får jeg vel nytt problem med å få ut resten...

Noen som vet om dette er bolt til starter (og evt om det er kurant å skaffe ny)

51344518833__61CACC57-1DBC-4D3F-B8F3-4B47DCEEB25F.JPG

Da har jeg vært å skrudd løs startmotoren. Tydelig at den knekte bolten kom herfra ja. Den bolten som sto igjen er også litt bøyd. Da blir jo spørsmålet hva som er årsaken - om det er svinghjulet som sitter fast slik at bolten knakk - eller om denne har knukket av andre årsaker og at startmotor ikke får tak i svinghjulet. Klarer ikke å snu på svinghjulet, men det skal sies at det var vanskelig å komme til her og jeg fikk ikke brukt mye kraft fikk såvidt fingrene inn der starter tidligere satt. 

Snudde litt på veiven (som går rundt, men tregt), men svinghjulet beveget seg ikke (vet ikke om det skulle ha beveget seg...).

Kan nevne at jeg har hørt skrapelyd når jeg har startet motoren tidligere også, men da kun litt akkurat når motoren starter.

Noen gode teorier? Løses dette med ny bolt - eller har jeg et større problem her?

Redigert av Nordkapp-king (see edit history)

Ble engstelig av svaret ditt index, så dobbeltsjekket. Svinghjulet beveget seg sammen med veiven (det var nok jeg som ikke så så godt inne i mørket) og det er liv i starteren - så nå må jeg bare få ut rester av den gamle bolten og krysse fingrene for at det hele er løst med to nye bolter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...