Jump to content

Suzuki DF 15 Vann i motoroljen


Loma

Recommended Posts

Har en Suzuki DF 15 hk firtakter 2011 mod. som har fått vann i motoroljen. Min første tanke var toppakningen. Har no demontert motoren og tatt av toppakning, men kan ikke sjå noen skade på den. Dette oppsto etter vinterlagring. Er det noen som har tips om kva annet en toppakning som kan være problemet? Eg kan ikke sjå noe tæring på dei delane eg har demontert. Motoren er gått meget lite, men eg kjøpte den for vel et år siden så eg kjenner ikke heile historikken. 

Link to post
Share on other sites

Hei Loma.

Har hatt samme problemet.

Er skrevet endel om dette i tidligere tråder her på forumet.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Fikk høre at dårlig termostat kan føre til kondens i motoroljen. Hadde litt grått i oljen selv i fjor og sjekket termostaten etter jeg fikk høre det. Og joda, termostaten var gåen den. Har skiftet olje og prøvd den bare en tur. Dette gjorde jeg før siste turen i fjor. Kan bli spennende å sjekke hvordan det ser ut nå.

Link to post
Share on other sites

Har sjekka hos leverandøren. Problemet var kjent. Det er bunnpannepakningen som lek. Den skal etterteites på første service. Om dette er gjordt på min motor veit eg ikke. Men når eg kjenner problemet er det berre å sette i gang med å skru. Delane er ok pris og leveringstid på så dette skal nok gå fint.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Låner denne tråden litt.

 

har samme problem. Veldig lite vann i oljen, men blir da usikker på hvor dette kommer inn.

 

kjørte den igår i balje, å skiftet olje tre ganger for å utelukke kondens.

kjørte på med varmtvann for å "hjelpe" termostat til å åpne seg.

 

jeg gjetter på at det er topp pakning som må skiftes, hva tror folket?

 

ikke noen spor av tæring på blokket utvendig, noe sted. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...