Jump to content

Hvordan bygge om suzuki 2013 115hk til 140hk?

evanvolle5@gmail

Recommended Posts

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 1 time siden:

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

Ser bare på yanmar 4LHA, som er "samme motor", i 3 forskjellige hk utgaver. Trodde det bare var dyser, pumpe og kanskje turbo som var forskjellig på de 3 utgavene. Men nå ser jeg at det er mere en det. Selv stemplene er forskjellige på dem. 

• 4 år senere...

E enkelt å greit å bygge om.  Gjorde det på en 90 hk optimax- 115. Bestilte ecu fra USA. 6000kr inkl toll. Når båten er på land så tok det 40 min. Måtte av med sidedekslene nede. Tok av trakta som sto i innsuget. Byttet propell. 2000 kr eBay. Vipps så hadde æ en økning på 12 knop . Og en sterkere motor. Går jevnere og penere.

-morten- skrev On 10.4.2017 at 15.40:

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset

effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

Men hadde det vært f.eks. en Mercury så kunne det har vært en enkel omprogrammering.

Mercury har mange modellserier der motorene er teknisk helt like, kun motorstyringen som har forskjellig programvare. Evt. er girutvekslingen litt forskjellig, men det styrer man jo med propellstigningen. Så det er bare å få omprogrammert så får du flere hester. Enkelt og greit. Ja og større propellstigning må man naturligvis i noen tilfeller ha når effekten økes.

Dette gjør det veldig enkelt å produsere motorer i forskjellige effektklasser. Og er det noe produsenter liker så er det å effektivisere produksjonen.

Akkurat i tilfellet Suzuki så får du riktignok noen ekstra hester ved hjelp av litt ekstra turtall. Men i praksis er det ikke mye som skiller i marsjfart/toppfart mellom DF115A og DF140A. Prisforskjellen er jo heller ikke veldig stor. I gamle dager var det flere tekniske forskjeller mellom DF115 og DF140, bl.a. forskjellig sylindervolum. Tipper at i dag er det minimalt som skiller.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kamphaugen skrev for 22 timer siden:

E enkelt å greit å bygge om.  Gjorde det på en 90 hk optimax- 115. Bestilte ecu fra USA. 6000kr inkl toll. Når båten er på land så tok det 40 min. Måtte av med sidedekslene nede. Tok av trakta som sto i innsuget. Byttet propell. 2000 kr eBay. Vipps så hadde æ en økning på 12 knop . Og en sterkere motor. Går jevnere og penere.

Nå er vel ikke ombygging av en Mercury totakter særlig relevant for Suzuki firetaktere. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...