evanvolle5@gmail Startet 9.April.2017 Link til dette innlegget Startet 9.April.2017 En suzuki 115hk og en suzuki 140hk (2013) har samme sylinder volum osv det er en identisk innmat i motoren, men må man bytte kamaksel eller noe lignende? Og hvordan trimmer man den? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 motorstyring Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
-morten- Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk! de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kjellg Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 -morten- skrev 1 time siden: Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk! de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk! Ser bare på yanmar 4LHA, som er "samme motor", i 3 forskjellige hk utgaver. Trodde det bare var dyser, pumpe og kanskje turbo som var forskjellig på de 3 utgavene. Men nå ser jeg at det er mere en det. Selv stemplene er forskjellige på dem. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Har sett på dele katalog motorstyring de er samme veiv på 115 og 140 hk Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ivar Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 du kan jo sende en forespørsel hit..: http://www.lundinsmarin.se/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kamphaugen Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 E enkelt å greit å bygge om. Gjorde det på en 90 hk optimax- 115. Bestilte ecu fra USA. 6000kr inkl toll. Når båten er på land så tok det 40 min. Måtte av med sidedekslene nede. Tok av trakta som sto i innsuget. Byttet propell. 2000 kr eBay. Vipps så hadde æ en økning på 12 knop . Og en sterkere motor. Går jevnere og penere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 (redigert) -morten- skrev On 10.4.2017 at 15.40: Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk! de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk! Men hadde det vært f.eks. en Mercury så kunne det har vært en enkel omprogrammering. Mercury har mange modellserier der motorene er teknisk helt like, kun motorstyringen som har forskjellig programvare. Evt. er girutvekslingen litt forskjellig, men det styrer man jo med propellstigningen. Så det er bare å få omprogrammert så får du flere hester. Enkelt og greit. Ja og større propellstigning må man naturligvis i noen tilfeller ha når effekten økes. Dette gjør det veldig enkelt å produsere motorer i forskjellige effektklasser. Og er det noe produsenter liker så er det å effektivisere produksjonen. Akkurat i tilfellet Suzuki så får du riktignok noen ekstra hester ved hjelp av litt ekstra turtall. Men i praksis er det ikke mye som skiller i marsjfart/toppfart mellom DF115A og DF140A. Prisforskjellen er jo heller ikke veldig stor. I gamle dager var det flere tekniske forskjeller mellom DF115 og DF140, bl.a. forskjellig sylindervolum. Tipper at i dag er det minimalt som skiller. Redigert 3.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Alle DF140, også nye DF140B har oljekjøler, de mindre variantene av samme motor (DF90, DF100A, DF115(A/B) har det ikke). Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Kamphaugen skrev for 22 timer siden: E enkelt å greit å bygge om. Gjorde det på en 90 hk optimax- 115. Bestilte ecu fra USA. 6000kr inkl toll. Når båten er på land så tok det 40 min. Måtte av med sidedekslene nede. Tok av trakta som sto i innsuget. Byttet propell. 2000 kr eBay. Vipps så hadde æ en økning på 12 knop . Og en sterkere motor. Går jevnere og penere. Nå er vel ikke ombygging av en Mercury totakter særlig relevant for Suzuki firetaktere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.