Jump to content

Hvordan bygge om suzuki 2013 115hk til 140hk?


evanvolle5@gmail

Recommended Posts

En suzuki 115hk og en suzuki 140hk (2013) har samme sylinder volum osv det er en identisk innmat i motoren, men må man bytte kamaksel eller noe lignende? Og hvordan trimmer man den?

Link to post

motorstyring

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 1 time siden:

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

Ser bare på yanmar 4LHA, som er "samme motor", i 3 forskjellige hk utgaver. Trodde det bare var dyser, pumpe og kanskje turbo som var forskjellig på de 3 utgavene. Men nå ser jeg at det er mere en det. Selv stemplene er forskjellige på dem. 

Link to post

Har sett på dele katalog  

motorstyring

de er samme veiv på 115 og 140 hk

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
  • 4 years later...

E enkelt å greit å bygge om.  Gjorde det på en 90 hk optimax- 115. Bestilte ecu fra USA. 6000kr inkl toll. Når båten er på land så tok det 40 min. Måtte av med sidedekslene nede. Tok av trakta som sto i innsuget. Byttet propell. 2000 kr eBay. Vipps så hadde æ en økning på 12 knop . Og en sterkere motor. Går jevnere og penere.

Link to post
-morten- skrev On 10.4.2017 at 15.40:

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset

effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

 

Men hadde det vært f.eks. en Mercury så kunne det har vært en enkel omprogrammering.

Mercury har mange modellserier der motorene er teknisk helt like, kun motorstyringen som har forskjellig programvare. Evt. er girutvekslingen litt forskjellig, men det styrer man jo med propellstigningen. Så det er bare å få omprogrammert så får du flere hester. Enkelt og greit. Ja og større propellstigning må man naturligvis i noen tilfeller ha når effekten økes.

Dette gjør det veldig enkelt å produsere motorer i forskjellige effektklasser. Og er det noe produsenter liker så er det å effektivisere produksjonen.

 

Akkurat i tilfellet Suzuki så får du riktignok noen ekstra hester ved hjelp av litt ekstra turtall. Men i praksis er det ikke mye som skiller i marsjfart/toppfart mellom DF115A og DF140A. Prisforskjellen er jo heller ikke veldig stor. I gamle dager var det flere tekniske forskjeller mellom DF115 og DF140, bl.a. forskjellig sylindervolum. Tipper at i dag er det minimalt som skiller.

Edited by Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Kamphaugen skrev for 22 timer siden:

E enkelt å greit å bygge om.  Gjorde det på en 90 hk optimax- 115. Bestilte ecu fra USA. 6000kr inkl toll. Når båten er på land så tok det 40 min. Måtte av med sidedekslene nede. Tok av trakta som sto i innsuget. Byttet propell. 2000 kr eBay. Vipps så hadde æ en økning på 12 knop . Og en sterkere motor. Går jevnere og penere.

 

Nå er vel ikke ombygging av en Mercury totakter særlig relevant for Suzuki firetaktere. 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...