evanvolle5@gmail Posted April 9, 2017 Share Posted April 9, 2017 En suzuki 115hk og en suzuki 140hk (2013) har samme sylinder volum osv det er en identisk innmat i motoren, men må man bytte kamaksel eller noe lignende? Og hvordan trimmer man den? Quote Link to post
ibizafan Posted April 9, 2017 Share Posted April 9, 2017 motorstyring Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
-morten- Posted April 10, 2017 Share Posted April 10, 2017 Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk! de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk! Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kjellg Posted April 10, 2017 Share Posted April 10, 2017 -morten- skrev 1 time siden: Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk! de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk! Ser bare på yanmar 4LHA, som er "samme motor", i 3 forskjellige hk utgaver. Trodde det bare var dyser, pumpe og kanskje turbo som var forskjellig på de 3 utgavene. Men nå ser jeg at det er mere en det. Selv stemplene er forskjellige på dem. Quote Link to post
ibizafan Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 Har sett på dele katalog motorstyring de er samme veiv på 115 og 140 hk Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ivar Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 du kan jo sende en forespørsel hit..: http://www.lundinsmarin.se/ Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kamphaugen Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 E enkelt å greit å bygge om. Gjorde det på en 90 hk optimax- 115. Bestilte ecu fra USA. 6000kr inkl toll. Når båten er på land så tok det 40 min. Måtte av med sidedekslene nede. Tok av trakta som sto i innsuget. Byttet propell. 2000 kr eBay. Vipps så hadde æ en økning på 12 knop . Og en sterkere motor. Går jevnere og penere. Quote Link to post
Teerex Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 (edited) -morten- skrev On 10.4.2017 at 15.40: Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk! de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk! Men hadde det vært f.eks. en Mercury så kunne det har vært en enkel omprogrammering. Mercury har mange modellserier der motorene er teknisk helt like, kun motorstyringen som har forskjellig programvare. Evt. er girutvekslingen litt forskjellig, men det styrer man jo med propellstigningen. Så det er bare å få omprogrammert så får du flere hester. Enkelt og greit. Ja og større propellstigning må man naturligvis i noen tilfeller ha når effekten økes. Dette gjør det veldig enkelt å produsere motorer i forskjellige effektklasser. Og er det noe produsenter liker så er det å effektivisere produksjonen. Akkurat i tilfellet Suzuki så får du riktignok noen ekstra hester ved hjelp av litt ekstra turtall. Men i praksis er det ikke mye som skiller i marsjfart/toppfart mellom DF115A og DF140A. Prisforskjellen er jo heller ikke veldig stor. I gamle dager var det flere tekniske forskjeller mellom DF115 og DF140, bl.a. forskjellig sylindervolum. Tipper at i dag er det minimalt som skiller. Edited July 3, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Posted July 4, 2021 Share Posted July 4, 2021 Alle DF140, også nye DF140B har oljekjøler, de mindre variantene av samme motor (DF90, DF100A, DF115(A/B) har det ikke). Quote Link to post
abbor Posted July 4, 2021 Share Posted July 4, 2021 Kamphaugen skrev for 22 timer siden: E enkelt å greit å bygge om. Gjorde det på en 90 hk optimax- 115. Bestilte ecu fra USA. 6000kr inkl toll. Når båten er på land så tok det 40 min. Måtte av med sidedekslene nede. Tok av trakta som sto i innsuget. Byttet propell. 2000 kr eBay. Vipps så hadde æ en økning på 12 knop . Og en sterkere motor. Går jevnere og penere. Nå er vel ikke ombygging av en Mercury totakter særlig relevant for Suzuki firetaktere. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.