Jump to content

Volvo B 18 1968 mod.


aanesenkoggen

Recommended Posts

Noen som kjenner disse gamle motorene?

 

Jeg får ikke gnist på pluggene. Har byttet coil, fordelerlokk, rotor, kondensator, plugger og kabler. Noen som har gode ideer? Evt noen som hvet om noen i indre Oslofjord som kan bistå mot kompensasjon??? Motoren har stått siden tidlig juli i fjor. Begynner på få abstinenser.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om rotoren går rundt? Disse motorene har et bakelittdrev på kamakselen som kan ryke, og da går hverken kamaksel eller fordeler rundt. Ta av fordelerlokket og kjør motoren litt på starteren, så ser du om det roterer. Hvis dette er OK, så er enten stiftene så brent at de ikke åpner eller så har du et ledningsbrudd ett eller annet sted på veien. Finn fram multimeteret og sett i gang og måle, så finner du nok feilen. Dette er veldig enkle og greie motorer å skru på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.

Motoren går rundt, ingen problem der. Har målt strøm, OK ut fra coilen, Har god gnist på stifta, så det er ikke problemet. Har prøvd å måle der det kan måles, men jeg finner ingen feil.

<{POST_SNAPBACK}>

men har du sjekket at rotoren går rundt ??

Du har målt på stiften, men hvis du ser innlegget over kan det være brudd i dette drevet

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har jeg nok ikke tenkt på. Skal sjekke dette så fort jeg får tid. Takker så mye igjen... :smiley:

 

Tilgi en glad amatør her, men jeg må bare spørre: Hvor sitter kamakselen, og hvilken funksjon har denne??? Jeg leste litt fort i stad og dermed ble det motor istedet for rotor.

Redigert av aanesenkoggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilgi en glad amatør her, men jeg må bare spørre: Hvor sitter kamakselen, og hvilken funksjon har denne???

Kamakselen sitter inni motorblokka på venstre side sett forfra, og styrer åpning og lukking av ventilene via støtstenger. I tillegg så har den et drev som driver fordelerakselen rundt.

 

Det bakelittdrevet jeg nevnte står i forkant av motoren, bak registerdekselet. For å komme til dette så må man først av med reimskiven på veivakselen, og deretter registerdekselet. Men som sagt, sjekk først og rotoren går rundt, hvis den gjør det så er drevet OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...