Jump to content

Fjerne rur med saltsyre?

Pålestikk

Recommended Posts

Ja, dette har jeg meget god erfaring med. Rurskjellene er kalk, og syre løser opp kalk. Smør på med en kost, vent et minutt, skrubb lett med en børste og spyl av med vann. Eureka, det er bare en hvit flekk igjen! Men vær veldig forsiktig, saltsyre er noe en hverken ønsker på klær eller hud. Bruk vernebriller og hansker.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er ikke mye forskjell på effekten av 20% eller 30%. Jeg vil ikke anbefale utblanding, Gjør en det på feil måte, kan det få katastrofale følger.  Heller en vann i syre, kan en få en geysyr av syre rett i fleisen. Skal en tynne ut, heller en syre i vann. Regelen er: "Syre i vann går ann. Vann i syre blir uhyre!"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har brukt saltsyre til formålet i mange år og da den varianten med 30%. Aldri blandet denne ut eller sett noen grunn til å gjøre det. Uansett er det sterke saker som skal brukes med forsiktighet; Briller, hansker, arbeidstøy og for egen del pensler jeg det på. Vær også forsiktig ved avspyling!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg stemmer i her. Bruker saltsyre hvert år for å fjrne rur på propell, ror, fendere, badestige, . . . .

Jeg bruker vanligvis heller ikke å fortynne den 30% varianten. Kjøpte sist en 4 liters kanne på Obs. Jeg legger på med pensel og gjerne flere ganger til alle rurskjellene er oppløst. I år plaserte vi fenderne i en bøtte med fortynnet variant for å fjerne ruren nederst. Da virker det langsommere, men du kan gjøre andre ting i mellomtiden.

Å kjøpe fortynnet saltsyre i form av "merkevare" for båt må være å kaste bort penger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

3 hours ago, Ask said:

Er det ikkje lettare å skrapa av ruren?

.................

2 hours ago, dieselfan said:

For egen del vil jeg si det spørs mye på arbeidsstillingen. Å jobbe under-opp med saltsyreløsning er ikke bare-bare....  kanskje bare meg som er pinglete...

På de store flatene på skroget, spesielt på undersiden, bruker jeg stort sett skrape og slipemaskin. Men på mer kompliserte og vanskelig tilgjengelige steder er det saltsyre som gjelder . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

På store flater, spesielt på undersiden, holder det for min del med bruk av høytrykkspyler umiddelbart ved opptak, heldigvis. En båtbunn full av rur vil medføre lav fart og høyt forbruk. Bruker også saltsyre på undervannshus på påhengerne etter at høytrykksspyleren har gjort sitt.

ivar skrev 8 minutes ago:

.. kanskje du har båten oppe hyppigere, slik at den ikke rekker å sette seg like godt? 

Oppe 1 gang i året. Ser heller ikke at noen andre skraper på rur i havna der jeg ligger. Enkelte perioder så gror det noe voldsomt av tang og alger, men lite rur. Temperatur og groforhold er vel det avgjørende. Har prøvd å følge litt med på sjøtemperaturen og den ligger stabilt på mellom 4,7 og 8 grader. Mulig at den lave makstemperatur er det avgjørende. Kjøpte min nåværende båt fra Molde i fjor vinter og da var den full av rur, men løsnet ved spyling det gjorde det

Redigert av Kjellg (see edit history)

Har hatt en Steady liggende på sjøen i en fjordarm i Arendalsområdet. 

I dette tilfellet tror jeg vi snakker om en høytrykkspylerresistent underart av Fjærerur Balanus crenatus panzer.   En mer vitenskapelig arts-bestemmelse kan utbes her: https://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=5282

Har skrubbet med murstein...  syrebehandlet i 5 !!! omganger, soltørket og syrebehandlet igjen....  og kan fortsatt kjenne og se fotavtrykk etter hver enste forb....a rur. 

(må leses med en dæsj av humor og ironi. Ikke strengt vitenskaplig)

Redigert av dieselfan
Fikk lyst til å herje med rura nordpå.... (see edit history)

Jeg bruker Seajet 033 og da setter kun en håndfull rur seg på hele båten. Hadde bunnstoffet vært 100% perfekt, hadde det vært 0 rur. Og selvfølgelig er det forskjell på spylere. Når Sverre i havne åper for trykket på spyleren, blir han dyttet bakover av trykket!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev for 6 timer siden:

Har vi annen ru her i Nord-Norge, eller er det annet groforhold? Må jo være det siste. Her i tromsø så klarer jeg alltid å ta all rur med høytrykk spyleren. 

Må være en annen rur i Østfold også da ;-) . Hadde båten ute i 2,5 år før jeg tok den opp i høst, ble rur og blåskjellfarm høsten 16 (var fin gjennom sommeren 16). Men den store og kraftige høytrykken til båtopplaget klarte ikke å ta rura. Men spylte av alt blåskjell og lot rura sitte til våren. 

I våres tok jeg med sparkelspader (Jordan) i tre ulike størrelser. Bare å skrape av i full bredde så rura sprute. Men foten satt igjen så jeg måtte på med eksentersliper og papir 80 for å bli kvitt alle spor etter den. 

Saltsyre bruker jeg på aksling og propell. Oksalsyre på vannlinje og skrog ellers. 

Pinkvin skrev 10 minutes ago:

Saltsyre bruker jeg på aksling og propell. Oksalsyre på vannlinje og skrog ellers. 

Saltsyre på propell og aksling ser jeg, men kan du fortelle litt om hvordan du bruker oksalsyre? Mistenker at jeg kan spare meg en del rubbing og polering her ;)

redigert

ups, googlet litt på baatplassen så fant jeg det ;)

Redigert av Kjellg (see edit history)
7 hours ago, Pinkvin said:

Hva er det oxalsyre gjør som ikke saltsryre gjør? Selv bruker jeg kun saltsyre, og det fungerer aldeles utmerket også på/over vannlinjen og tar det gule belegget. Lurer egentlig på om ikke enhver syre vil gjøre jobben?

Ser flere av dere benytter saltsyre og oksalsyre. Hvordan er det med forurensing i båthavna? 

Ser den ene felgrensen til BT inneholder mellom 2,5 og 10% oksalsyre. Merkelig nok så er det Bio utgaven, så den er vel ikke så farlig for miljøet? Spør ikke fordi jeg er noen miljøkar  ;) , men fordi jeg ønsker å vite hva jeg skal si om det blir noe oppstyr i båthavna om jeg benytter en av syrene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...