Lars H. Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Da sier du at de to desilitrene er omtrent null, pluss at når syre reagerer med kalken i rurskjellene nøytraliseres syren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Lars H. skrev 20 minutes ago: Da sier du at de to desilitrene er omtrent null, pluss at når syre reagerer med kalken i rurskjellene nøytraliseres syren. Takk skal du ha, Lars H. Dette må jeg virkelig prøve! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Kjellg skrev 26 minutes ago: Ser flere av dere benytter saltsyre og oksalsyre. Hvordan er det med forurensing i båthavna? Ser den ene felgrensen til BT inneholder mellom 2,5 og 10% oksalsyre. Merkelig nok så er det Bio utgaven, så den er vel ikke så farlig for miljøet? Spør ikke fordi jeg er noen miljøkar ;) , men fordi jeg ønsker å vite hva jeg skal si om det blir noe oppstyr i båthavna om jeg benytter en av syrene. Oksalsyren brytes kjapt ned i naturen og etterlater seg ikke noe giftig osv. Vet ikke hvordan det er med saltsyren, men har ikke noen tro på at det er noen miljøsynder heller. --- Dette er jo stoffer som er farlige fordi de starter en kjemisk prosess i møte med andre stoffer, ikke fordi de er giftige eller noe. --- Ang. de to så opplever jeg saltsyren som veldig hissig, som jo kan være bra noen ganger, men skummel å jobbe med. Samtidig syns jeg Oksalsyren gjør minst like god jobb om jeg skal fjerne gulning i gelcoat, og jeg kan gjøre det uten å føle at jeg er en trussel for omgivelsene og jobber med livsfarlige greier ;-) -- Går det an å si at saltsyra gjør alt mens oksalsyra er god i massevis over vannlinja..? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Får man kjøpt 99% oksalsyre andre plasser en apoteket? Prisen som apoteket opererer med er jo helt hinsides all fornuft, eller er blandinga som bt har på felgrensen sterk nok? (Inntil 10%) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Oksalsyren har vel også en ekstra blekende virkning? Da jeg for mange år siden panelte en av stuene her hjemme, ble jo de gamle trehvite dørkarmen litt vel gule i forhold til det nye treverket. Jeg slipte de derfor ned, men inne i krokene kom jeg ikke til ordentlig. Så fikk jeg et tips av en maler/snekker som sa at jeg skulle smøre på oksalsyre på disse stedene. Og det var faktisk ganske så effektivt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Pinkvin skrev 5 minutes ago: Oksalsyren brytes kjapt ned i naturen og etterlater seg ikke noe giftig osv. Vet ikke hvordan det er med saltsyren, men har ikke noen tro på at det er noen miljøsynder heller. --- Dette er jo stoffer som er farlige fordi de starter en kjemisk prosess i møte med andre stoffer, ikke fordi de er giftige eller noe. Ang. de to så opplever jeg saltsyren som veldig hissig, som jo kan være bra noen ganger, men skummel å jobbe med. Samtidig syns jeg Oksalsyren gjør minst like god jobb om jeg skal fjerne gulning i gelcoat, og jeg kan gjøre det uten å føle at jeg er en trussel for omgivelsene og jobber med livsfarlige greier ;-) -- Går det an å si at saltsyra gjør alt mens oksalsyra er god i massevis over vannlinja..? Tror nok Pinkvin er inne på det rette når han og flere peker på at saltsyre og oksalsyre brytes ned etter reaksjon og blir neppe det store miljøproblemet. Men ha lagt merke til at når jeg bruker oksalsyre for å fjerne det gule i vannlinja, etterlater det et matt felt i gelcoaten der syra har blitt brukt. Kan dette bety at gelcoaten brytes ned i vannlinja? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Lars H. skrev 24 minutes ago: Oksalsyren har vel også en ekstra blekende virkning? Da jeg for mange år siden panelte en av stuene her hjemme, ble jo de gamle trehvite dørkarmen litt vel gule i forhold til det nye treverket. Jeg slipte de derfor ned, men inne i krokene kom jeg ikke til ordentlig. Så fikk jeg et tips av en maler/snekker som sa at jeg skulle smøre på oksalsyre på disse stedene. Og det var faktisk ganske så effektivt. Etter det jeg leser om oksalsyre, så har den en blekende virkning ja. Litt off topic, ser at det er tildels mye oksalsyre i rabarbra og at nivået stiger utover sesongen. Særlig etter sankthans. Så kanskje jeg skulle prøve rabarbrasyltetøy :) Neida, tuller bare ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Oksalsyre er ikke helt sunt å drikke. Da jeg tidligere laget rabarbravin, ble den alltid tilsatt kalk for å nøytralisere syren. Så ble det å tilsette litt vinsyre for at vinen ikke skulle bli for tam. For de som har rabarbra i hagen, er det ikke sunt å ha rabarbrasuppe til middagen 5 dager i uken i sesongen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Haba skrev 1 time siden: Men ha lagt merke til at når jeg bruker oksalsyre for å fjerne det gule i vannlinja, etterlater det et matt felt i gelcoaten der syra har blitt brukt. Kan dette bety at gelcoaten brytes ned i vannlinja? Tipper syra fjerner alle fettstoff så overflaten står igjen som matt og "ru". Noe gelcoaten vel er frem til den fylles med voks eller skit... Jeg vokser asap når jeg bruker syre på gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Alle disse flotte produktene som man kan kjøpe og er beregnet på å fjerne det gule belegget ved vannlinken har en ting til felles; de inneholder en eller annen syre som virkestoff. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kjellg Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Dette med oksalsyre skal jeg prøve. Fikk tak i 1kg fra England til 100kr pluss frakt. Moro å kunne lage seg sine egne vesker :) så har jeg vel syre nok så lenge jeg lever. Redigert 13.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Ikke plaget av rur på båtskroget. Men innimellom slanger, rør og på trange steder på drevet. I år var det noen større flak der også som kanskje egentlig er starten på stillehavsøsters. Skraper vekk med en rørepinne til maling, men de hvite feltene sitter igjen. Funderer på en runde med syre, men er det egentlig nødvendig? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
oberst1 Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Forsøkte med oksalsyre under vannlinjen for to år siden, opplevde det som helt ubrukelig. Salsyre tok rur med en gang. Oksalsyre fungerer fint for den gule stripa og bleking av f.eks trevirke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.