Mr_Stian Startet 11.April.2017 Del på Facebook Startet 11.April.2017 Hei. Jeg holder på å skal olje noen teak lister. Er blitt fortalt at Owatrol Teakolje skal være det beste alternativet. Men jeg er ikke så veldig fornøyd med resultatet. Det blir ikke blankt slikt jeg forventet. Det ser ut som det bare trekker inn i treet. Jeg har prøvd med mange lag vått i vått slik som det står. Er det noe jeg gjør galt eller er det slik finnishen skal bli? Jeg prøvde meg med Owatrol sin Polytrol olje, og den ble veldig blank... En kompis har tidligere bruk edeltre oljen til Owatrol som også blir veldig blank. Se bilde av listene som er blitt oljet. Er det sånn de skal bli med denne oljen? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.April.2017 Del på Facebook Svart 11.April.2017 Hva er du ikke fornøud med? Personlig synes jeg teaken din virker litt farge/livløs og det kan se ut som treverket er litt tørt. Jeg har dårlig erfaring med teakolje utendørs, men innvendig er det fint. Jeg broker owtrol D1 innvendig og D1/D2 utvendig, men tror epifanes er bedre utvendig. Slik bruker jeg owatrol D1. Om treverket er lyst som ditt etter første strøk blander jeg I litt beis for å få mer farge. Så smører man vat I vat 10-15 strøk. Eller så lenge du ser at deler av treverket tørker. Påfør hele tiden til å begynne med, etterhvert hver tim, hver 2-3-4 time. Så pusser du fint med 400 våtslipepapir sammen med owatrololje for å fjerne støv. Så renser du med rødsprit. Så kan du legge på ett strøk, la det tørke helt. Ønsker du enda blankere legg på ett nytt strøk, la det tørke. Da skal overflaten være silkematt. Om du ønsker litt mer blankt legg på ett strøk til. Det som er veldig bra med den silkematte overflate er at du bare kan legge forsiktig på et nytt strøk der du får riper. Ellers så må du legge på et nytt strøk hvert 2 eller 3. år for å beholde patinaen. Owatrol D2 legges oppå D1. Da blir det helt blank som en lakkert flate. Om du velger dette får du en mer robust flate, men mye mer job om du får ene ripe for da må du pusse ned igjen. Jeg har bare brukt det utvendig på badeplattform. La på 6 strøk som tørket mellom hvert. Dette holdt I 2 sesonger før det sprakk opp. Husk at det er solen som er værste fiende her, ikke sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 11.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2017 Bildet lyver litt med tanke på fargen. Det er mye mørkere enn det som kommer frem her. Så fargen på treverket synes jeg er bra. Men som du sier så virker det som om det er alt for tørt. Dette er lister som antakelig ikke har blitt behandlet på veldig mange år. Jeg tror jeg hadde ca 6 strøk i går, men ser det kanskje kan ha vert litt lite da. Hvis jeg fortsetter med å olje, vil det etter hvert få en litt blankere overflate? Sånn som det er nå så virker det som om det er alt for tørt... Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 11.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2017 Jeg har og noen nye skap som skal stå ute i båten. Disse er bygget med teak laminat. Kan jeg bruke D1 og D2 på disse og? Hva nå med disse listene? Hvis jeg ønsker å bytte over til D1, må jeg slipe ned listene igjen, eller er det bare å fortsette med D1? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.