woody88 Startet 11.April.2017 Link til dette innlegget Startet 11.April.2017 Hei. Jeg kjøpte min første egne båt i fjor høst. En plastsnekke av typen Wiking 21. Pga påske og litt varmere vær ønsker jeg å sette ut båten snarest på en plass jeg har fikset i et ferskvann i Østfold.. Men noen skremmer meg med at det kan fryse på vannet. Det har vært kuldegrader noen netter. Er det noen grunn til bekymring eller er det bare å sette ut? Tenker mest på f.eks kjølevann som fryser. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Har du mulighet for strøm? Brukte en frostvakt til 200 kroner i båten min i vinter. Eventuelt kan du kjøre motoren til den er varm og kjøre gjennom frostvæske. Det er vel uansett ikke så mange dager igjen med frost. Spørs hvor i landet det er da. Hvis det ikke er sprengkulde l flere dager går det som oftest bra. Går an å ta seg en tur i båten nå og da og starte den opp litt hvis du bekymrer deg. Redigert 11.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
woody88 Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Takk for svar. Ingen tilgang på strøm på stedet dessverre. Den står med frostvæske nå på land. står i Østfold. Og ser at det er meldt noen kuldegrader nesten hver natt. Men ikke kaldere enn -4 og alltid varmegrader på dagen Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Båten fryser vel ikke lettere på vannet enn på land. Marginal forskjell hvertfall. Det er jo is på vannet som evt vil lage mer trøbbel enn på land. Med plussgrader på dagen skal det være ganske kaldt på natte før vannet fryser. Redigert 11.April.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
woody88 Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Ok. Takk. Tenkte bare at jeg har i frostvæske nå. Men om jeg setter den på vannet vil frostvæska bli borte i vannet. Men har sett at det noen ganger ligger små flekker med is som har kommet i løpet av natten. Men blir fort borte på morgen. Men skal vel kanskje en del til for at det fryser i motoren? Redigert 11.April.2017 av woody88 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Mhmm... Tenkte litt mye på påhengs. Men jau... du vil jo da kunne ha ferskvann i systemet som selvsagt kan fryse. Det er sant. Veldig vanskelig å si hvor mye som da skal til. Tror da vitterlig du skal ha det ganske kaldt over en stund før vannet inne i kjølesystemet fryser og frostsprenger noe.... Eg er ikke garantist :p Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.