Jump to content

Shetland, Orkenøyne, Hebridene, Kaledonske kanal. Tidsbruk og hvilken vei?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har lenge båret på en drøm om å seile "ruta" over Nordsjøen, gjennom Kaledonske kanal, Hebridene, Orknøyene, Shetland og retur til Østfold. Men ja, hvilken retning er den beste i sommermånedene? Er det best å seile til vestlandet, over til Shetland, så Orknøyene osv, eller tvers over til Inverness og ta kanalen og motsatt vei? 

Og ja, Færøyene er jo den virkelig store drømmen, en "snei innom der" hadde jo virkelig vært storslagent :-)

Ang tidsbruk så har jeg ønsker om å kunne ligge noen dager her og der. Leie bil og oppleve mer. Max tid på en sånn seilas er forsåvidt uendelig vil jeg tro. Men hva trenger jeg for å ha god tid, gode marginer. Kunne "ramle utpå" på en pub og utsette avreise en dag av og til osv. 

Tipper en sånn tur blir en blanding av kompiser på noen etapper, men jeg vil definitivt ha med familien også, om ikke på hele turen så der det passer om de kan komme med fly osv. Kona og guttunge på 12 (nå), jente på 16 (som forsåvidt bestemmer selv hva hun vil..). 

For å oppsummere det jeg lurer på pr. nå:

1. Hvilken retning er best med tanke på dominant vindretning juni- august?

2. Hvor mye tid må jeg beregne for å ha god tid på "ruta"? Hva om jeg legger til Færøyene og vil ha ei lita uke der?

Og ja, Ark Marin, jeg har lest alt du har skrevet :-) Den tidlige turen du hadde hvor dere vasa rundt i tåka uten moderne navigasjonsmidler i skodda en eller annen plass nær Skottland bør du slette før kona leser det ;-) Ble svett når eg leste det :-D

----

Glemte nesten. Båten. Kelt 39 med senkekjøl og laget for å kunne stå på bunnen, som vel kan ha sine fordeler noen steder på ruta (?). Sånn passe sedat seiler så farten er ikke allverden, men god motor, 49hk Perkins så hun sparker greit avgårde for motor når det trengs. Har egentlig alt som trengs av utstyr, flåte, satelittalarmgrei osv. 

Hei

Med mindre du er glad i å segla, vil eg anbefala å ikkje "gapa over for mykje."

Det òg lurt å unngå for mange avtalar. Det skapar fort stress, ved at du må vera på bestemte plassar på bestemte tidspunkt.

Eg har segla Caledoniakanalen på 2-3 dagar. Det er for kort tid. Bruk ei veka.

Crinan Canal skal òg vera fin, men der har eg ikkje vore, då kanalen er for smal for fleirskrogsbåtar.

Dersom du har ambisjonar om å segla på innsjøane i Caledoniakanalen er den dominerande vindretninga frå vest. Sånn sett kan det vera lurt å ta kanalen på veg heim.

Elles har eg vore ein trevekerstur til Færøyane. Turen kunne gjerne vore lengre.

Dersom du skal til Færøyande, er det mykje folkeliv i Torshamn på Olsok. (Nasjonaldagen.)

Det greiaste er nok å bestemma seg, for kva øygruppa du besøker først, når du stikk til sjøs frå norskekysten.

Eg håpar dette var til litt hjelp.

God tur.

Ask

Jeg mener å huske vii brukte 4 uker fra Ålesund.  Vi var 6 båter som seilte sammen i 1991. Vi seilte over til Wick i Skottland, før vi fortsatte til Inverness. Caledonian kanal bør du bruke ei lita uke på. Det er mye å se. Vi tok Indre og Ytre Hebridene, Orkneyøyene og Shetland.

Det er en dårlig video (VHS) fra turen på min hjemmeside. Du finner den under fanen Turer og båtliv / Nordsjøkonvoi 1991, Den ligger et stykke ned på siden.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Guest Avmønstret#

Takk for gode innspill. 

Ser at det kan være et poeng å dele opp i to, men spørs jo hvor ofte en får en sånn anledning. En må ta ut ferieuker en ikke har osv.. Hebridene og Skottland frister veldig, samtidig gjør Orknøyene, Shetland og Færøyene det samme. 

Må jeg velge mellom de to så kommer Færøyene først. Jeg tenker da først Shetland, så Færøyene og Orknøyene på returen. Og er jeg i nærområdet og anledningen byr seg så vil jeg definitivt på land på Far Isle også, kjøpe ei lue og spise lunsj på gjestehuset til han eksentriske newyorkeren som driver det :-)  

--

Samtidig er jeg i tvil om Færøyene er familievennlig nok.. kona har begrenset seil/båterfaring og blir sjøsjuk, datter på 16 blir også sjusjuk og vil antagelig si nei til å bruke en sommer på noe sånt og guttungen på 12 vil vel fort si ja selv om han ikke vil ;-) Da blir det fort en "guttetur" med kompiser og mikkemekk for å få ferier osv til å stemme overens. Men også det kan jo planlegges...

Skottlandtur derimot har jeg mer tro på å få familien med på. 

--

Med planlegging i god tid klarer jeg nok å presse ut 6 ukers ferie uten å få sparken eller gå konkurs. Ask du brukte 3 uker på Færøyene og syns det kunne vart lengre. Og Arkmarin brukte 4 uker rundt Skottland ink Ytre Hebridene, Orkenøyne og Shetland. 

Da burde jo "Skottland rundt ++" være greit innenfor 6 uker... Så kan heller Færøyene ligge der som "en gang skal jeg seile til" som en kan se frem til :-) Færøyene kan jeg seile til innenfor en vanlig ferie + litt til. 

Guest Avmønstret#
arkmarin skrev for 13 timer siden:

Jeg ville tatt Caledonien, Hebridene og Orkneyøyene på en tur. Siden Shetland og Færøyene på en annen tur. Se vår videobereting fra vår tur. arkmarin.no  Husk, dere må være på Færøyene 29.juli, det er da det foregår.

Hvilken vei ville du gått? Orkneyøyene først og så Hebridene, Caledonien, eller motsatt? 

Kan ikke skjønne at retningen skal ha voldsomt stor betydning – du skal omtrent samme strekk over Nordsjøen begge veier, og det er ikke allverdens mange mil utenom dette strekket. Ville gått dit du er ivrigst etter å være først, så er du sikker på at du får med deg den biten. Kanalen kan du tusle gjennom uavhengig av vær, mens du kan risikere å bli sittende værfast fra tid til annen når du bedriver øyhopping.

Værmessig kan det nok gi mest mening å sikte mot Inverness først, men lurer på om jeg ikke ville latt været seile sin egen sjø og gått mot Orkneyøyene. Blir du forsinket er det lett å legge igjen båten f.eks. i Inverness og så seile hjemover en langhelg været spiller på lag.

Guest Avmønstret#

Jeg er i stand til å skjønne det meste, tror jeg, men noen ganger er jeg ufattelig treg til å skjønne enkle ting :-) Så at ting må repeteres, eller at jeg spør om det samme om igjen, ja sånn er det. Og blir ikke fornærma om noen syns det går treigt nei ;-)

Selve ideen om at det er likegyldig om man velger å seile til Orknøynene eller Interverness før man ser vindforholdene når man er utpå har liksom ikke slått inn i skallen på meg, men når jeg ser på kartet så er det jo sånn. Jeg har en tendens til å planlegge i hjel, men når man skal krysse et større strekk så blir det jo ikke på samme måten som skjærgårdsseilinga jeg ellers driver med.  

Og dernest å skjønne at nordsjøkryssingen er det desidert største strekket på turen og fordelaktig vind der overgår om man evt får noe motvind på veskysten av Skottland, som uansett vil være delt opp i dagsetapper i tillegg. 

---

Eneste planlegginga ifht annet mannskap er att jeg må få noen med over Nordsjøen. Alt utenom kanalen og Nordsjøen kan vel seiles solo, men satser på mannskap hele veien, har luftet ideen før og det er mange som har meldt sin interesse. Nå som det planlegges ett år i forveien bør det være mulig å få til noe konkret som ikke innebærer hasting eller venting på mannskap.

---

Del 1 av planen blir å ha båten liggende ute i vinter og få til et par småturer med nattseilas med enkelte av de i et potensielt mannskap i løpet av året. Og det gjør at jeg får god tid på våren til å gjøre båten klar, uten å måtte utsette utsett i to uker fordi båten på utsiden ikke skulle tidlig ut allikevel... som skjedde i år.. 

Vi brukte 2 uker til Oman fra Oslo. Det var passe, men hadde da lyst til å surre rundt i Skottland en uke for å få med meg vestkysten. Så en uke hver på hebridene, orkenøyene og hjem. Totalt 6 uker tror jeg er passe på turen. Skal en gå dagsseilaser i Norge, regn en uke til. Ville prøvd å starte med caledonien kanalen, da får en mest motvind i le der en uansett går for motor. Mye vestavind. Jeg har dog ikke seilt nord for Skottland. 

• 4 uker senere...
Guest Avmønstret#

Takk for alle bidrag, de har vært viktige :-).

Har nå laget FB gruppe for prosjektet og rekruttert mannskap. FB gruppe er et genialt verktøy for slike prosjekt. Deltakerne holdes løpende oppdatert og jeg laster opp linker og dokument som kan komme til nytte fortløpende. 

For å få det til å gå i hop for flest mulig så er året satt til 2019. Tidsbruken er satt til 4 uker. Dvs jeg rekrutterer for å få med mannskap i fire uker, men jeg selv kan antagelig få til et par uker ekstra for å transportere båten til/fra sør/vestlandet så kan mannskap mønstre på der.  

Ambisjonene er redusert vesentlig, vi sikter på Shetland og Orkney i utgangspunktet, men har Færøyene i bakhodet hvis forholdene tilsier det. Forsåvidt nord- Skottland også. Like greit å "være fri" og planlegge underveis. Ulempen er at jeg må være forberedt på mye mer enn hvis vi kunne gått en fastlagt rute/løype. Men det skal jeg klare å ta grep på all den tid jeg har så god tid. 

---

Kunne forsåvidt lagt avgårde sånn båten er pr. i dag men det positive er at jeg kjenner at den kommende turen, selv om det er lenge til, gjør meg motivert til å fikse ting jeg har ignorert, være seg småting eller større ting jeg vet at jeg bør ta, eller i det minste må sjekke ordentlig. 

Har pleid å ha en syklus med en vinter på sjøen og en vinter på land, som passer godt iom at det blir en vinter på land før sommeren 2019. Da må jeg inspisere gjennomføringer, bytte en eller to jeg ikke har byttehistorikk på, og tette hull etter et par jeg kommer til å fjerne. Og båten vil være nysmurt og kjapp under turen. 

Videre blir det tid og aksept for et par treningsturer med mannskap. Dvs langhelg med nattseiling og alt av morro slike turer fører med seg, som feks seiling tilbake i sterkt redusert tilstand siste dagen ;-) 

---

Utover det som gjøres med båten så bruker jeg en god del tid på resarch på nett. Studerer reiseskildringer, havner, rutevalg, kulturelle tilbud, historie og steder som må besøkes :-) Det jeg finner som jeg tror vil være av interesse samler jeg på FB gruppa. 

Fase 2 i resarchen blir å bestille div pilot bøker fra aktuelle områder. La inn søk på ebay og fikk kjøpt kartbrikke til kartplotteren over Shetland og Orkney for noen få hundrelapper. 

Fase 3 blir å legge opp div ruter med alternativer og organisere konkret kunnskap om ulike overfarter ifht vær, strøm, havner osv. Driver forsåvidt å leker med det allerede, men mest for å få inntrykk av tidsbruk og for å sjekke ut alternative havner osv. 

Forberedelser er halve reisen, minst :-)

• 10 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Snart ett år siden forrige posting. Status er at vi nå er 4 stk som har fått satt av hele Juli 19 til tur. 1 stk til blir med ut, men tar retur fra ett eller annet sted underveis, han har satt av to uker. Og en femtemann som er veldig usikker, ikke fordi han ikke vil men fordi han neppe får det til ifht jobb, og en sjettemann som er mer en "joker". Så vi blir uansett 4, antagelig 5 og muligens 6 mann. 

Jeg selv har fått godkjenning på jobb til å ta ut mer ferie i 19 enn ellers, dvs overføre ferie fra i år osv. De tre sikre har også fått satt av ferien av sine fruer osv. 

Alle fire har godt med båterfaring. 

--

Har begynt på en fordeling av ansvar. En av de "faste" er satt opp med ansvar for å lage meny og handleliste ifht mat. Han har mye erfaring med å gå i fjellet, og som evig ungkar så er ha flink på diverse hurtigmat ;-).

En av de andre faste er litt sånn delvis "økologisk orientert" og har ytret ønske om å føre bestikk i tillegg til all elektronisk navigering, det skal han selvsagt få lov til, pluss at han får ansvaret for å sette opp vakter da det er noe han har gjort før. Han er også utnevnt til styrmann da han er den eneste som har seilt over til Shetland tidligere. 

Tredjemann er musikalsk så han må nok ta ansvar på det kulturelle- og underholdningsmessige området. Litt uklart i hva oppgavene vil bestå i, men det finner vi nok ut av :-)

Har også definert egne oppgaver, som vel egentlig ser ut til å være noe i retning av juridisk ansvarlig vaktmester og mekaniker siden jeg kjenner de tekniske systemene ombord best. 

Ansvarsområder osv skrifliggjøres på FB gruppa så en kan komme med innspill på hva det måtte være. 

--

Ruteplanen er noe endret det siste året. Alle vil til Færøyene og alle er innstilt på å gjøre det som må til for å komme dit. Det er satt opp en tidsplan for "siste mulige avgang" fra Shetland/Orkenøyene for at vi skal få tid nok på Færøyene pluss tid til retur. Mannskapet er innstilt på å gå rett til Færøyene, eller evt med en kort "pitstop" hvis det blir værvindu for det.  

Mannskapet er innstilt på å ha tid på de stedene vi besøker så det blir ikke å seile for seilinga sin skyld og rekke over flest mulig sjømil. 

--

Selv jobber jeg mentalt med å løsrive meg fra ideen om å seile etter en nøye planlagt rute mellom holmer og skjær, som jeg har gjort i ganske mange år langs norske- og svenskekysten, til å skulle måtte ta valg underveis og legge opp ruter basert mer på hva som er praktisk lure valg med det været som er og den værmeldinga som gjelder. 

Det å måtte seile "den veien vinden blåser" gjør jo at jeg må være i stand til å ta noen vettuge valg ifht ruter og havner når vi nærmer oss land. 

--

Det mest langsiktige prosjektet jeg har er ett forsøk på å få trimma de andre mannskapmedlemmene så jeg minst får med meg en person på noen "fjellturer".  Særlig med tanke på Færøyene, noen av de toppene og turene ser rett og slett helt fantastiske ut og er nok ett av de største målene for turen for egen del.

Men tidens tann farer ikke alltid pent med folk og i min aldersgruppe ender noen opp feite, kortpusta og med dårlige knær, andre med agina og fandens oldemor. Og mine forsøk på trimming av de andre har foreløpig gått dårlig, gamle gubber er ikke så lette å motivere til ubehag. Så jeg får kanskje holde fokus på meg selv og heller se om jeg får følge av en sau eller to ;-)

4 uker på Norge - Caledonial Kanal- orkenøyene -shetland-færøyene-norge er ganske tight. Hvor i Norge seiler dere fra da?

jeg regner 4 uker Norge Skotland (Edinburgh) Orkenøyene Shetland -Norge.  Men vi må ut hele Oslofjorden..

fabler litt med en tanke om å seile Shetland Skagen i ett strekk på hjemturen ? det er ca 400nm.  I får se an vinden også tenker jeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Å starte i Oslo fremfor Kristiansand betyr bare ett døgn ekstra. Med mange ombord og ønske om å se mest mulig medfører mange netter på havet. Min beste erfaring er å starte hver tur ca kl 18, da får en roet litt ned og spist middag før en begynner vaktene. Helst 40 timer på havet kommer en frem på formiddagen er alle uthvilt. Og kan bruke dagen i land. 

Vaktsystemet jeg liker best er en på vakt i 2 timer. Det blir mest søvn. Viktigste oppgave er utkikk og vekke flere med en gang en er det minste usikker. 

Hvis mulig i forhold til vær hadde jeg seil rett til Færøyene. Da har man plutselig nesten 3 uker før en må tenke på hjemturen.

OG ikke gjør turen så komplisert. Det meste er enkelt, det kompliserte er været og det kan dere ikke gjøre noe med uansett. 

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev for 1 time siden:

4 uker på Norge - Caledonial Kanal- orkenøyene -shetland-færøyene-norge er ganske tight. Hvor i Norge seiler dere fra da?

jeg regner 4 uker Norge Skotland (Edinburgh) Orkenøyene Shetland -Norge.  Men vi må ut hele Oslofjorden..

fabler litt med en tanke om å seile Shetland Skagen i ett strekk på hjemturen ? det er ca 400nm.  I får se an vinden også tenker jeg

Vi dropper Caledonia/Skotland. Sikter først og fremst på Færøyene, og dit kommer vi på fire uker nær sagt uansett. Bonus er Shetland/Orkenøyene på returen, og det regner jeg vel med at vi skal rekke også. 

pacuare skrev 46 minutter siden:

Å starte i Oslo fremfor Kristiansand betyr bare ett døgn ekstra. Med mange ombord og ønske om å se mest mulig medfører mange netter på havet. Min beste erfaring er å starte hver tur ca kl 18, da får en roet litt ned og spist middag før en begynner vaktene. Helst 40 timer på havet kommer en frem på formiddagen er alle uthvilt. Og kan bruke dagen i land. 

Vaktsystemet jeg liker best er en på vakt i 2 timer. Det blir mest søvn. Viktigste oppgave er utkikk og vekke flere med en gang en er det minste usikker. 

Hvis mulig i forhold til vær hadde jeg seil rett til Færøyene. Da har man plutselig nesten 3 uker før en må tenke på hjemturen.

OG ikke gjør turen så komplisert. Det meste er enkelt, det kompliserte er været og det kan dere ikke gjøre noe med uansett. 

Gode innspill.

Hadde en plan om å først gå til Sørlandet/vestlandet, men som det ser ut nå så går vi antagelig rett fra Østfold. Men må finne ett sted før Stadt ish med butikk på brygga så vi kan handle og bunkre før overfarten. Så en overnatting på vei "nedover" før vi går ut fra kysten kommer vi til å koste på oss. Så får vi se, får vi vind og vær til å gå direkte til Færøyene så gjør vi det og tar Shetland/Orkenøyene på returen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...