Jump to content

Da var Marida solgt og jakten på ny båt starter

Marida

Recommended Posts

XardasKSP skrev 54 minutes ago:

@Vrod: Nå har akkurat den eneste som var annonsert med glassfiber tak over akterdekket (så slipper man masse kalesje surr) forsvunnet, ellers prøvde jeg å finne noen med TAMD 72 motorer (de er mye sterkere) men ser nå kun TAMD 71 annonsert (de er vel litt svake så det blir verken lav forbruk per time i 8 knop eller bra marsjfart ved stor forbruk :giggle: ).

For øvrig noen som vet om det er mulig å ettermontere det glassfibertaket over akterdekket (så man får minst mulig kalesjesurr for å dekke til akterdekket? Ellers er det noe forskjell mellom TAMD 71A og TAMD 71B? Er B det beste alternativet? Pleier disse motorene å leve greit uten altfor mye fiksning og dævver ikke fullstendig altfor ofte hvis de får bra vedlikehold ?

Båtene er annonsert til 800 000 eller mer der borte så må jo til en heftig rabatt om det skal bli 800 000 ++ med MVA. En tur over nordsjøen med en god hjelper til henteturen må vel være noe som enten gir hjerteinfarkt eller får en til å føle mindre fare ved bølger :giggle: Men i Danmark kun over Skagerrak finnes jo ikke noen til salgs lenger for øvrig fant ut at den som var annonsert der før (og ble solgt så raskt) hadde ikke baugpropell og det må den absolutt ha med mine legge til evner :lol:

Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg vet alt om de motorene men jeg vil vel anta at 72 motorene er noe sprekere i og med større dreiemoment og hk, jeg har ikke hørt noe om at den ene skulle være bedre en den andre på holdbarhet så sant service følges opp. 

Glassfibertak har jeg ikke hørt om som orginaldel så der tror jeg man må få lagd noe selv. 

Jeg har god erfaring med mitt kjøp i UK i fjor sommer og jeg kjøpte en båt som i utgangspunktet kostet mindre en den summen du har i kikkerten, jeg hadde en del kontakt via mail hvor jeg spurte etter bilder og alt annet i mellom kjøl og tak og anker til badestige før jeg bestemte meg for og dra og se på den. IKKE kjøp usett det har noen gjort og da kommer man ingen vei i etterkant. Jeg likte det jeg så og først da begynte jeg og diskutere pris og det gikk litt frem og tilbake i to dager så da skar jeg igjennom og sa at i kveld går mitt fly så da ga jeg han mitt siste bud og sa at jeg tar båten som den er uten garantier og fikk positivt svar på det i løpet av en halv time og da var det bare og avbestille fly og få overført betaling for båten det var vel det som tok lengst tid da fikk jeg handlet mat og drikke og litt omvisning rundt om kring før jeg kunne kaste loss og kjøre skuta hjem.

Nå kommer sommeren?

Tom Rør skrev for 3 timer siden:

Denne blir jo ikke billig når du legger til mva og frakt?

Nei for meg er den litt utenfor rekkevidde men hvis du sammenligner den med båter til salgs her hjemme er den vel ikke akkurat så dyr jeg gikk inn og så på annonsen og vil anta et ca regnestykke på den til en total på 1900000,- ink mva og frakt men det er jo ikke sikkert før man forhandler seriøst.

Nå kommer sommeren?

Tom Rør skrev 1 time siden:

Selvsagt, men de gir sjelden båter bort i utlandet. Den kommer på 2.5 mill før frakt og mva hvis den oppgitte prisen er den som gjelder.

Da skal man også der prute rimelig bra før det blir butikk.

Et annet aspekt er sikkerhet ved eventuelle feil og mangler som blir avdekket etter kontraksinngåelsen. De kan man bare glemme å få noe igjen for.

Dette erfarte jeg selv da jeg handlet igjennom en relativt stor aktør i UK.

Du nevner feil og mangler og det er vel ingen ting som er mere irriterende enn det når man har kjøpt en ting , men det er vel vanskelig og beskytte seg mot uansett om man handler hjemme eller ute. Garanti kan vel også fungere utenlands men klart mere jobb og sikkert ikke noe man vil oppleve, så se nøye før kjøp.

Nå kommer sommeren?

Min erfaring er at det er forskjell på teori og praksis ang endelig sluttsum ved kjøp av eldre båt i utlandet.  

De fleste blir et prosjekt i større eller mindre grad, så tror man virkelig bør gjøre et knallkjøp om det skal lønne seg til syvende og sist. Spesielt om man ikke er av den nevenyttige typen med mye fritid or arbeidslyst.  

Med nyere, litt større båter, si yngre enn 4-5 år, kan det stille seg anerledes. Men valutakursen for tiden gjør at man stort sett finner like gode eller bedre tilbud her hjemme.  

I markedet 40-50 fot og nyere enn 10 år, sier mange at norske priser er lave for tiden. Pga nedturen i oljesektoren bl.a, finner man også endel båter her i markedet med lystne selgere som trenger penger.  

Når jeg kjøpte båt i Nederland i 2013 var EUR kursen 7,45 og jeg handlet båten ex mva. Det var vinter og båten hadde vært annonsert en stund.  Budet som ble akseptert var i under kant av 20% under avertert pris.  I dag hadde det ikke vært aktuelt. 

Mvh. SAP

Vrod skrev 1 time siden:

Nei for meg er den litt utenfor rekkevidde men hvis du sammenligner den med båter til salgs her hjemme er den vel ikke akkurat så dyr jeg gikk inn og så på annonsen og vil anta et ca regnestykke på den til en total på 1900000,- ink mva og frakt men det er jo ikke sikkert før man forhandler seriøst.

Det forutsetter at du får prutet skikkelig. Det sto vel drøyt to mill før mva og transport.

For og besvare alt på en gang er det viktigste at kjøper er fornøyd med både båt og pris om den blir kjøpt her eller der er vel opp til den enkelte, jeg vil ikke tvile på og se hva det utenlandske markedet har og tilby, skulle nesten tro enkelte levde av det og kjøpe fra utland og selger med påslag her hjemme, og det er det jo så da må det vel ligge noe og hente for de fleste tenker jeg.

Nå kommer sommeren?

Mange av båtene som ble bruktimportert i "gullalderen" ble vel stor grad meglet gjennom norske aktører som Aker yachts, Stavanger marinesenter ect og ikke solgt direkte til kunde i Norge. Dvs, det var ofte et valg om å kjøpe den aktuelle båten ferdig levert i Norge, men da var prisen noen hundringser mer, så de fleste valgte bort det alternativet.

Det var nok mange gode grunner til at det ble gjort på denne måten, da det var kunden som juridisk sett kjøpte båten i utlandet og bar det meste av rissioko.

Megleren assisterte egentlig bare i kjøpsprosessen og bisto med å formidle frakt.  Avgjørelser ble tatt i en fei etter å ha sett noen få dårlige bilder og overrraskelsen kunne bli stor når båten endelig kom til landet og kunden så det han hadde kjøpt og ikke hadde tenkt på under kjøpsprosessen.  Det å sette inn varmer, montere hekkthruster, davitere, ankervinsj og oppgradere elektronikk, strømsystemer og kalesjer til norsk uthavnbruk kan få hundrelappene til å fly meget fort.  

Jeg vet at SM kjøpte noen båter for egen regning når kjøpet var gunstig nok.  Bl.a ble en Galeon 390 med akslinger til en særdeles gunstig pris snappet opp i Italia av SM foran nesen min i 2012. 

Båten jeg har nå ble også annonsert på Finn av av SM ferdig levert i Stavanger, men selger i NL hadde aldri hatt noen kontakt med de.

En annen god grunn til å kjøpe båt i utlandet, er om det ikke finnes noe særlig utvalg her i Norge. Skal man f.eks ha en Nordhavn så har man ikke noe valg. 

Jeg mener man bør tenke godt gjennom saker og ting før man importerer en båt, og ikke bare se seg blind på pris + frakt og mva.  

Man bør også ha tid og kunnskaper til å reise rundt og utrede den aktuelle båten nøye. Frakten blir ofte mer enn man tror, og man bør ta god høyde for det som må/ bør installeres og oppgraderes. 

Er man fortsatt positiv etter alle vurderinger er det bare å kjøre på. Det var for meg en utrolig artig og krevende prosess å kjøpe båt i utlandet på en trygg måte uten overraskelser. Men, det tok det meste jeg hadde av tid i 2-3 måneder før båten var hjemme, og en god del av den første sommeren før båten var ordentlig "norsk".  Sluttsummen ble endel høyere enn det jeg opprinnelig hadde sett for meg, men den gang synes jeg likevel det var verdt det (EUR 7,45).

Mvh. SAP

Det ryker jo noe på båter hele tiden. Se på lista over hva som er byttet. Kanskje er det byttet så mye at du får en liten pause. Om du får solgt. Det er jo vanskelig å spå om fremtiden

Men om du legger det på finn med en fristende pris dukker det jo ofte opp noen som er interessert. 

Penger tjener man jo ikke på båter lenger. 

Men båtglede tjener man. Det vet jeg.

Ps.. .men ikke ta noen avgjørelse før du er helt sikker da...?

Endelig ble det Bobåt

Ja, største forskjellen er trapp til fly og ikke stige. Vi har hatt P35 tidligere og aner hva Princess gjorde når de lagde båter tidligere.

Har tatt vare på noen eldre P440 annonser fra finn.no som viser hvordan dette er. Det har også litt sammenheng med hva som er av utstyr, Vinsj bak, thrustere foran og bak, hvor gammel er varmeren? osv.

Faren med å velge et "stort dråg" av en båt til lav pris, dvs. f.eks. en eldre storhet av et eller annet merke som var pupulær og kostbar for 20-25 år siden da den ble solgt som ny er at det er mye som står for utskifting eller burde vært skiftet ut for lenge siden. 

Tenker da på alt fra stekeovn, elektronikk, radar, bunnventiler, belysningspunkter, slanger osv. osv. Skal du utruste båten med ny autopilot, radar, kartplotter etc. så ryker det fort 100 lapper bare på denne ene posten. Og så er det jo dette med fargevalg på interiør osv. som gjør at man nærmest rygger når man kommer inn døra på en slik "tidligere storhet" fra 80-tallet eller litt ut over 90 tallet. I så fall hadde du vel en mer moderne båt i den du solgte?

Er dette vurderinger du er helt ferdige med og som er akspetert som noe du har funnet deg i mht. valg av ny båt?

Jeg er klar over dette, så det er derfor prisen bør ligge på noe som tar høyde for en del av dette, men ikke alt. Noe blir skiftet etter hvert og noe er utdatert. Den vi hadde røyk det også ting i, kostet på den nesten 150.000 på de årene vi hadde den. Har sett på en nå som er trukket om i salongen, derfor spørsmålet kom. Ellers er det lite i mitt segment akkurat nå.

Vi er ikke ferdige med vurderingene, de varer nok til en ny ligger i havna, men vi vil heller ha en eldre med de utfordringene du her nevner enn en mindre nyere som ikke har garderobeplass en gang. Vi bor mye og kjører lite.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...