Jump to content

Baugthruster SE100 går dårlig og stopper - for stort spenningsfall?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Thrusteren fusker litt etter 10 sekunder og stopper helt. Etter en stund med lading får jeg liv i den igjen før den igjen stopper og er helt død.

Har et Banner batteri rett ved siden av som driver den. Alt har funket fint i 4 sesonger, til nå. Målte spenningen til 12.6V på batteriet og på elektromotoren rett etter lading. Ved kjøring av thrusteren faller speningen til 8.5V målt på batteriet. Målt på motoren faller spenningen til 0.13V og 0.5V avhengig av hvilken retning jeg kjører thrusteren.

Kan det være batteriet som har tatt kvelden utifra disse målingene av spenningen?

Takknemlig for tips. :wink:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hvis du har 8,5V på batteri og 0,5V på motor, og disse står i umiddelbar nærhet av hverandre, så har du også dårlig kontakt en plass.

Du skal måle så godt som samme spenning på disse to plassene.

Husker jeg rett så er SE 100 oppgitt med sin skyvekraft på 10,5V. Da bør den altså fortsatt gå på 8,5V

Edit: rettet opp spenning.

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Men før en begynner å sjekke selve motoren med børster og det hele, må vel strømforsyningen fikses? Når trådstarter måler 8,5V på batteriet og 0,5V på trusteren, er det dårlig/nesten ikke kontakt et eller annet sted mellom batteri og truster. Det kan være dårlig tilskrudd kontakt av kabelsko på batteri, truster, sikring eller hovedbryter. Også selve hovedbryteren kan være dårlig. Med batteri rett ved truster, skal det omtrent ikke være forskjell i spenning. Og husk å sjekke tilkoblingene også for minusledningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for input!

Har vært i kontakt med Sleipner, og fått e-post: De skriver at jeg har litt lite spenning til thruster (målte 8.5V under kjøring av thrusteren), og at normal spenning skal ligge på 10.5V når thrusteren kjøres. Antar da at det er på batteriet, for jeg aner ikke hva jeg har målt når jeg på el motoren får 0.13-0.5 V.

De vil imidlertid teste et par andre ting først, nemlig at jeg skal sjekke temp sensoren, så jeg har fått oppskriften på hvordan jeg skal mekke dette til. Dersom thrusteren går normalt da, så er det temp sensor til thruster som er ødelagt og må byttes.

Ift kontakt, så ser alt der nede veldig greit ut. Kan sjekke om det noen muttere som har løsnet etc. Eller tenker dere at det bør løsnes helt og få en omgang med mirakelspray, evt noe bedre?

En venn tenker at det er batteriet som er gåent, f.eks at en celle har sviktet og går rett i kjelleren ved belastning.

Håper å få testet temp sensoren imorgen.

Hva betyr det forresten at thrusteren skal gå normalt? Betyr det i 3 minutter slik det står i manualen at den kan klare?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Ja, med 500A sikring, så ser jeg jo at her går det mye Amp.:wink:

Men jeg lurte altså på hva duden fra Sleipner mener med st thrusteren skal gå normalt. Den virker jo - litt. Hvor lenge er normalt?

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

Dessverre er fasiten den at de fleste ligger under Sleipners anbefaling på 10,5 volt under drift.

dennrick skrev for 3 timer siden:

... normal spenning skal ligge på 10.5V når thrusteren kjøres.

En liten korreksjon til disse sitatene. Sleipner anbefaler ikke at spenningen på motor skal være 10,5V. Derimot angir de (i forhold til en del konkurrenter som sier12V!!) at oppgitt effekt / skyvekraft er ved en tilført spenning på 10,5V, og det er jo faktisk ganske konservativt. Om man har et bra dimensjonert elektrisk opplegg kan man lett holde høyere spenning.

dennrick skrev for 2 timer siden:

Men jeg lurte altså på hva duden fra Sleipner mener med st thrusteren skal gå normalt. Den virker jo - litt. Hvor lenge er normalt?

Går den ikke 30 sekunder har du enten en feil på motoren eller strømforskyningen.

Oppdatering:

Jeg forsto ikke helt oppskriften jeg fikk av Sleipner (som har gitt gode råd) ift å tvangskjøre ved å kople ut temperatur vernet. Så jeg valgte å ikke tukle noe mer.

I samme mail skal den "normale spenningen på en thruster ligge på 10.5V når den kjøres. Jeg målte 8.5V som nevnt over. Forstår derfor ikke hvorfor jeg da får melding om å mase med å sjekke temp vernet når spenningen er såpass lav? Leste også testen i, var det "Båtliv" ?

Gutta fra Drammen Båtservice var med i båten med nytt batteri med CCA på 800 (anbefalt er 750), og da målte vi 9.7V, og det ble lagt merke til at propellen da virket bedre. Dette var med landstrøm tilkoplet og inne i båsen. Den ble kjørt opp imot 30 sekunder uten at feil ble observert. Den skal vel egentlig kunne kjøres i 3 minutter ihht manualen. Men la merke til at "sjefen" ikke ville kjøre lengre. INGEN kjører thrustere så lenge var vel meldingen. 

Vi får se om det virker når vi drar på tur imorgen. Hvorfor det ikke er høyere enn 9.7V vet jeg ikke. Det helt nye batteriet er kanskje ikke helt ladet? Nede i brønnen der nede ser det ihvertfall ut som om tykke batterikabler har årsmøte. Det er 95 mm2. Og det er tørt og fint, ingen irring etc. Alt ser helt fint ut. Distanse er maks 50 cm.

Redigert av dennrick (see edit history)

Guest Avmønstret#

Ville satset på "støting" frem til jeg var sikker på at problemet var løst. 

Syns også 10 sekunder høres veldig lenge ut å trøste i strekk. Kan vel hjelpe å støte i 2-3 sekunder i stedet for å holde den inne 10 sekunder i strekk... Selv så støter jeg alltid, tror aldri jeg holder i over 3-4 sekunder. Er jo sig i bevegelsene til båten så jeg trenger ikke å presse kontinuerlig. 

Komodo skrev On 13.4.2017 at 3.06:

En liten korreksjon til disse sitatene. Sleipner anbefaler ikke at spenningen på motor skal være 10,5V. Derimot angir de (i forhold til en del konkurrenter som sier12V!!) at oppgitt effekt / skyvekraft er ved en tilført spenning på 10,5V, og det er jo faktisk ganske konservativt. Om man har et bra dimensjonert elektrisk opplegg kan man lett holde høyere spenning.

Sleipners manual sier: " If less than 10,5 V, the thruster will not perform at specified effect"

Det kan vel vanskelig tolkes annerledes enn at spenningen bør være 10,5 volt på motor under drift.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...