Jump to content

Kran for stengning av selvlens utilgjengelig, montere enveisventil på utsiden?

pgm

Recommended Posts

Jeg har en 17' Castello som i teorien er selvlensende. Utfordringen er at sjøvannet kommer inn så fort jeg setter foten nedi (og bensinkannene er fulle). Dvs at jeg ikke rekker å stenge krana uten at det blir vått. Krana er i tillegg plassert under dørken bak/under bensinkannene slik at det ikke er gjort i en håndvending å komme til kranen.

Selvlenseren er laget ved en skroggjennomføring i akterspeilet i ytterskroget. Rett innenfor denne sitter det som kjennes som en kran av kuleventil-typen. Derfra går det en slange opp til skroggjennomføring i innvendig gulv.

Selv om jeg tar ut bensintanker klarer jeg ikke å se noe til dette. Jeg kan antagelig komme til med et kamera for å se, men det er neppe egnet for å jobbe. Jeg kommer kun til med en hånd.

Det jeg ønsker meg er en enveisventil som kan settes inn i eksisterende selvlenser fra utsiden, og ikke krever noe arbeid mellom skrogene. Finnes noe slikt?

• 1 måned senere...

Den er egentlig fin, men den krever vel tilkomst på innsiden for å feste slangen? Det er der jeg sliter ved at jeg kun når frem med en arm i vinkel og strake fingre. Og da ser jeg heller ikke hva jeg har fingeren på. Jeg håper at det finnes et tilsvarende produkt som kan stikkes inn i eksisterende skroggjennomføring og ikke krever tilkomst fra innsiden. Kanskje det går an å modifisere den?

hawthorne skrev for 4 timer siden:

Der tror jeg du fant løsningen. Hvis den er slik jeg tror jeg ser på bilde kan den limes utenpå eksisterende skroggjennomføring. Da spiller det heller ikke så stor rolle om den er litt større en gjennomføringen. Om nødvendig kan det fores ut litt med epoxy rundt gjennomføringen. Jeg kjøper en slik på neste oslo-tur og prøver.

Trønderbygger skrev for 3 timer siden:

Hvor mange mm er selvlensende hullet som kommer ut bak i båten ? Biltema har noe som kalles ekspansjonspropp 

Som du putter i hullet og tetter med 

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Ekspansjonspropp-2000017771/

På øyemål er den 1". Jeg ser ikke helt hvordan ekspansjonspluggen hjelper i.o.m at man ikke får lukket den før man setter sin fot ombord.

mons skrev for 15 timer siden:

"termosplugg" til å sette i på innsiden eller slangestubb som festes på uttaket på utsiden. 30 cm slange festet til utløpet med en hyssing i enden av slangen. Når du går ombord trekker du opp enden med hyssingen og fester den.

Kreativt. Den kan videreutvikles slik at den trekkes opp automagisk man tråkker på tauluke enten foran eller bak :)

pgm skrev for 2 timer siden:

Der tror jeg du fant løsningen. Hvis den er slik jeg tror jeg ser på bilde kan den limes utenpå eksisterende skroggjennomføring. Da spiller det heller ikke så stor rolle om den er litt større en gjennomføringen. Om nødvendig kan det fores ut litt med epoxy rundt gjennomføringen. Jeg kjøper en slik på neste oslo-tur og prøver.

Sitter en helt lik bak på min Yamarin 64DC. De finnes også helt runde i formen hos andre båtsjapper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...