Jump to content

Strekkfisk - kvalitet og dimensjon

Diggersoul

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger et par nye strekkfisker. De jeg har er Hasselfors (Selden) 7/16 i syrefast stål. Så langt jeg kan se finnes to kjente leverandører, Selden og Blue Wave. Desse lever både i messinglegering (bronse/aluminium) og i syrefast stål. Og er dyre. Men det leveres også strekkfisker "noname" hos en rekke leverandører i syrefast stål (316 - rustfritt, syrefast og eller veldig likt spesifisert de de dyre fra merkeleverandører). Jeg er klar over at bronselegeringer holder bedre at gjengene skjærer seg og har god korrosjonsbestandighet. Men ellers er "noname" fiskene og de fra merkeleverandører ganske likt spesifisert i brudd fasthet mm. Hvis vi holder oss til syrefast stål (og ikke drar inn messing): er det egentlig noen reell teknisk begrunnelse for å kjøpe Selden/Blue Wave fremfor de andre?  

Enig i at man ikke skal dra det for langt. På Hulda forholder jeg meg til anbefalinger fra Navtec, som vel er et av snobbeforetakene. Men informasjonen der finner jeg relevant for mitt vedkommende. Hulda er utstyrt med 10 stk 5/8 Norseman Gibb og 10 mm Dyeform. For en Winga 860 er slik utrustning sannsynligvis ikke relevant. Men akkurat bruken av en skvett EP90 hypoidolje finner jeg knallbra for mitt vedkommende. Og det er ikke alle som verken har Selden eller Biltema i nabolaget. De fleste har en betjent bensinstasjon innen rekkevidde.