Jump to content

Strekkfisk - kvalitet og dimensjon

Diggersoul

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger et par nye strekkfisker. De jeg har er Hasselfors (Selden) 7/16 i syrefast stål. Så langt jeg kan se finnes to kjente leverandører, Selden og Blue Wave. Desse lever både i messinglegering (bronse/aluminium) og i syrefast stål. Og er dyre. Men det leveres også strekkfisker "noname" hos en rekke leverandører i syrefast stål (316 - rustfritt, syrefast og eller veldig likt spesifisert de de dyre fra merkeleverandører). Jeg er klar over at bronselegeringer holder bedre at gjengene skjærer seg og har god korrosjonsbestandighet. Men ellers er "noname" fiskene og de fra merkeleverandører ganske likt spesifisert i brudd fasthet mm. Hvis vi holder oss til syrefast stål (og ikke drar inn messing): er det egentlig noen reell teknisk begrunnelse for å kjøpe Selden/Blue Wave fremfor de andre?  

Enig i at man ikke skal dra det for langt. På Hulda forholder jeg meg til anbefalinger fra Navtec, som vel er et av snobbeforetakene. Men informasjonen der finner jeg relevant for mitt vedkommende. Hulda er utstyrt med 10 stk 5/8 Norseman Gibb og 10 mm Dyeform. For en Winga 860 er slik utrustning sannsynligvis ikke relevant. Men akkurat bruken av en skvett EP90 hypoidolje finner jeg knallbra for mitt vedkommende. Og det er ikke alle som verken har Selden eller Biltema i nabolaget. De fleste har en betjent bensinstasjon innen rekkevidde.

Det er flott at Selden og andre leverer gode ting. Noen seiler på marginene, har behov for å presse mest mulig ut av utstyret og råd til å betale for det beste. Jeg må forholde meg til "godt nok." For mitt vedkommende er det at båten er sjødyktig og herunder at riggen er god nok til å klare de påkjenninger som båtens størrelse og været kan påføre den. Med andre ord at man både skal føle seg trygg og ha det kjekt mens seiler/utforsker det muligheter båten gir. Jeg kan bytte strekkfisk dimensjon på "noname" fisk fra 7/16 til 1/2 og øke maksimal bruddfasthet ut over det Selden og andre gir meg i 7/16 (fortsatt i AI316 polert syrefast og rustfritt.) Da blir det litt vanskelig å forstå hvorfor Blue Wave og de andre "kjendisene" likevel er bedre og tryggere. Men samtidig er det slik at når man ikke har greie på ting kan det ALLTID være tekniske forhold man overser eller ikke kjenner til.  Takk Hulda! Jeg sjekket spesifikasjonene på molybdengrease og denne går jeg for! Og godt vedlikehold er vel uansett det viktigste? Forøvrig har jeg Biltema i nærheten :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...