Jump to content

Led lamper

Geir V.

Recommended Posts

• 7 months later...

Ser at temaet led lamper har vært oppe tidligere, men er det noen som har praktisk erfaring med disse lampene i båt? Ser i Hella sin marinkatalog beskrevet flere typer led lamper og lanterner.

Skal begynne og kjøpe inn lys til båten og lurer derfor på om det er noe lys av disse eller om stjernehimmelen er sterkere. Lanternene tror jeg er greie men det er generell belysning jeg tenker mest på.

Roy :discuss:

Jeg skiftet ut 2 halogenspoter i salongen med "LED-spoter" fra http://lysdiode.no/ (med en drøss led'er i) i fjor.

Desse bruker jo nesten ikke strøm, og lyser bra nok til normalt bruk. Bakdelen er at det blir et grellt og lite koselig lys av de :rolleyes:

Har fantasert litt om jeg skal prøve å legge et eller annet farget glass foran - er det noen som har erfaring med det ? Evt. hvilken farge som gir litt mykere lys ?

Saken med LED/DIODE lys er at de utstråler en begrenset frekvens. Så hvis du f.eks. setter ett rødt filter foran lyset,,,, så er det ingenting som lyser igjennom, ettersom det ikke finnes noe rødt i lyset..!

Saken med LED/DIODE lys er at de utstråler en begrenset frekvens. Så hvis du f.eks. setter ett rødt filter foran lyset,,,, så er det ingenting som lyser igjennom, ettersom det ikke finnes noe rødt i lyset..!

<{POST_SNAPBACK}>

Dette gjelder jo naturlig nok ikke lenger når det er snakk om HVITE LED. Hvit er jo per definisjon en blanding av alle farger. En annen sak er jo imidlertid at det ikke er EKTE hvit og at et filter uansett ta bort en god del lys.