tilplan Startet 13.April.2017 Link til dette innlegget Startet 13.April.2017 Har sammen med kona fulgt med litt på hytter med båtplass i det siste året. Vi har jo en fin båt som sånn sett er hytte på sjøen, men vi kunne tenkt oss en hytte ved sjøen der ungene kunne frest rundt i jolla, i tillegg til å ha en større båt til dagsturer og kajakk for kos i nærområdet. Vi kom så langt at hele familien var på visning på et par hytter, men hva sier ungene? Jo, de vil heller ha båt enn hytte, så da blir det slik. Planer om hytte er lagt til side og sommerferien er under planlegging med minst tre uker i båten. Stemningen her på forumet sier vel at ungene er godt oppdratt Er det andre som også sitter med de samme erfaringene? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Noe forteller meg at dine barn er relativt unge enda? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Ja takk begge deler. Men ville ikke bedt ungene om å velge. Vi foreldre bestemmer. Trives de voksne så trives ungene. Mao ikke noe familiedemokrati på sånt hos oss ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Jeg har tenkt samme tanke som deg. Altså en hytte med koselig beliggenhet ved vannet, og en rask båt for dagsturer og fiske. Nå er jo slike hytter priset slik at det uansett er uaktuelt for oss. Men jeg luftet forslaget i heimen og ble umiddelbart nedstemt fra alle kanter. Jentungen på 11 måtte da forklare meg fordelene med å ha båt i forhold til hytte på en slik måte at også jeg forstod Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Key Freak Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Komodo skrev 19 minutes ago: Jentungen på 11 måtte da forklare meg fordelene med å ha båt i forhold til hytte på en slik måte at også jeg forstod Klok jente! Jammen bra at hun fikk snakket deg til fornuft. Vi er vel i samme situasjon; de hyttene som har en beliggenhet som er aktuell for oss ligger i en uoppnåelig prisklasse. Så her blir det båt fortsatt! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Bare for å oppklare, med "ja takk begge deler" så mente jeg ikke at vi har hytte ved sjøen! :-) Det skulle jeg gjerne hatt, og båt i tillegg. Og måtte jeg velge så hadde jeg nok gått for båten selv om hytta forsåvidt ville koste en zillon mer. Kunne oppgradert båtmessig noen hakk da i stedet. :-) Har hytte på skauen, som jo er billig, og båt på sjøen, også billigvariant. Om jeg fikk velge hadde hytta røket, om kona fikk velge ville båten røket. Ungene tror jeg nok er fornøyd med begge deler. Så det gir jo en slags dysfunksjonell balanse hvor en alltid har en opplevelse av at en ikke bruker båten og hytta nok. Redigert 13.April.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Hadde økonmien tillatt det,hadde jeg valgt hytte ved sjøen. Det er det jeg har vokst opp med, og synes fortsatt at det ville være beste alternativ. Vi kjøpte båt når hytta ikke lenger var tilgjengelig, det er et godt alternativ mtp. hva som er mulig økonomisk. Hytta jeg vokste opp med lå meget bra til i Tønsberg skjærgården, dermed er jeg kresen på hva jeg "aksepterer" som hytte ved sjøen.Det vil koste fra ca 4-5 mill. Og oppover, slik at det er en uoppnåelig drøm. Med det utgangspunktet er båten god å ha. Og ingen av delene utelukker den andre,det er bare lommeboka som setter begrensninger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BårdK Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Vi konverterte fra båt til hytte høsten 2010 etter ønske fra kone og barn på grunn av tre relativt dårlige sommere på Østlandet. Uten erfaring med hyttemarkedet endte vi opp med en hytte som ikke var vestvendt og vi hadde sol til kun 1800-tiden midtsommers (kom fra båtlivet og tenkte ikke på dette med kveldssol), men kun 70 meter fra vannet og med båtplass slik at vi kunne nyte solen fra rib'en om behovet var der. Tok meg noen år å akseptere lite kveldssol, men samtidig godt å ha plass til printer, badekar, vaskemaskin, oppvaskmaskin, stor gassgrill osv. og plass nok når været ikke er bra. Tenkte i noen år på begge deler, dvs. båt med soveplass til fire i tillegg til hytta, men i fjor høst kjøpte vi større hytte på solsiden med minst 10 soveplasser slik at venner av barna og familie kan komme på besøk. Uten båtplass, men det har nå ordnet seg via lokal båtforening. Hytta kom på ca. 5 mill, et beløp jeg nok ikke ville ha brukt på båt. Uansett, kone og to jenter på 14 og 16 er veldig fornøyde med hyttelivet, det er det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 25 minutes ago, BårdK said: Hytta kom på ca. 5 mill, et beløp jeg nok ikke ville ha brukt på båt. ET ikke helt uvesentlig moment her er at en hytte til fem millioner trolig vil være verdt langt mere etter noen år mens en båt til tre millioner vi være verdt langt mindre etter noen år. Jeg vil også hevde at utgifter til å holde en slik båt e rlangt høyere enn å holde en hytte så rent økonomisk er båt svært dårlig investering! Joda, vet at noen sikkert vil komme med innvendinger og sågar eksempler på at båten nesten ikke kostet noe som helst, men det er mange tråder på forumet om hva det virkelig koster å ha båt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tilplan Svart 13.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Ja, det er dyrt å være fattig Hytte til fem mill er helt uoppnåelig, så den saken er grei. Så på noe til rundt halvparten. At det er en bedre investering med hytte er nok riktig, men på sett og vis så er jeg litt fornøyd også. Får ikke råd til mye annen ferie med en hytte til den prisen. Da er det bedre med en båt til en tredel så mye og litt større økonomisk handlingsrom. At ungene får viljen sin henger vel også litt sammen med at vi ikke har funnet noen hytte som har passet for oss. Dukker den opp, kan det jo være at vi foreldre tar styringen. Får jo nesten håpe på et godt prisfall på hytter på Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Vi startet med hytte til "båtpris". Betalte ca. 1,4 og bygde på bad og gang og koblet til vann så totalprisen ble ca. 2,3. Så det er mulig å komme inn på hyttemarkedet uten å loppe seg helt. Godtar man noen hundre meter fra vannet blir prisen straks lavere. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Investerings argumentet er meget bra og viktig. En båt til 5 mill. er ikke verd mange kronene om f.eks 15 år. Men kjøper man hytte til 5 mill. nå, og ungene henger litt med hodet nå, skal jeg garantere at det går fort over. Når de blir 16-17 år gamle og kan ta med vennegjengen på hytta, eller når de som 30 åringer kan gi sine barn opplevsen av hytteliv sammen med besteforeldrene. Og ikke minst når de senere i livet kan arve herligheten. Da er det nok ingen som furter over at de ble "snytt" for båtferien i 5-6 årsalderen. Å la barn styre/bestemme hvor penger skal innvesteres, er en særs dårlig idé. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Popeye70 Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Løsningen er grei - svigerfamilien har hytte på fjellet, så får vi det beste fra begge verdener. ? Når det gjaldt båt hadde ikke barna så mye de skulle ha sagt. Beslutningen ble tatt uavhengig av hva de mente. Problemet nå er at barna "ikke har vært på skikkelig sommerferie" når vi har hatt 4 ukers båtferie nedover norske- eller svenskekysten. Vennene har jo vært i utlandet i én uke, og det teller visst mer enn fire uker i båt... ? Redigert 13.April.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nomen Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 tilplan skrev 52 minutes ago: Ja, det er dyrt å være fattig Hytte til fem mill er helt uoppnåelig, så den saken er grei. Så på noe til rundt halvparten. At det er en bedre investering med hytte er nok riktig, men på sett og vis så er jeg litt fornøyd også. Får ikke råd til mye annen ferie med en hytte til den prisen. Da er det bedre med en båt til en tredel så mye og litt større økonomisk handlingsrom. At ungene får viljen sin henger vel også litt sammen med at vi ikke har funnet noen hytte som har passet for oss. Dukker den opp, kan det jo være at vi foreldre tar styringen. Får jo nesten håpe på et godt prisfall på hytter på Sørlandet. Med hyttebudsjett på snaue 2,5 mill.støtter jeg avgjørelsen om å fortsette båtlivet. Hytter i den prisklassen, har ikke egen strand eller brygge. De har ikke alltid sjøutsikt engang, og da har man det bedre i båt. Det er iallefall det jeg har funnet ut. Skal jeg ha hytte ved sjøen, skal den ligge ved SJØEN, altså skal jeg kunne tusle ned til EGEN brygge i slåbrokk, og stupe i vannet på morgenen. Hvis ikke, kan det vær det samme, da har jeg/vi det bedre i båt.(selv om det er surt og trist her ute nå?) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
jotto Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Kona kunne tenkt seg hytte, men jeg er ikke særlig interessert i det. Jeg kan dog overtales hvis noen ufravikelige krav er oppfylt Må ligge ved sjøen og brygge Må ligge midt i slalåmbakken Ingen naboer Maks 1 mill ...så da blir det båt istedet. Heldigvis. Ungene er forresten glade for at de slipper å bli tvunget med på hyttetur hver helg, sånn som vennene deres blir. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 13.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Det er fullt mulig å få hytte nede ved egen brygge til 2,5, men ikke i området jeg ser. Ønsker noe i området Mandal - Lillesand, og skal vi ha sjøutsikt og grei adgang til sjøen må det ha den ulempen å være på en øy. Egentlig har vi det fint i båten. Ser det ikke slik at det er ungene som bestemmer, men når en er i tvil selv, kan ungene sine innspill tas hensyn til. Får gjerne gjøre som BårdK hvis anledningen byr seg. Det må være god tilgang til sjøen, for båt må vi jo ha og ut på sjøen skal vi. Redigert 13.April.2017 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Det gjøres undersøkelser om alt! En intervjurunde med barn, og ungdommer som hadde vært barn, voksne som huska barndommen, viste at de fineste minnene de oppgrodde hadde, opplevelsene barna huska, var i telt (eller campingvogn) eller båt. Alle som har opplevd det, veit hvorfor. En er sammen - alltid. Tett, trygt. Ingen blir borte og kommer igjen, ingen blir glemt, gjemt, forlatt. Det skjer stadig noe som alle skal ta del i. Alle opplevelser deles. Erfaringsbakgrunnen er nøyaktig den samme, slik at når temaet tas opp rundt middagsbordet om høsten, eller i romjula, husker alle det samme. Jeg er så heldig å ha både billig hytte i "fjellet" (0,5mill), billig hus ved sjøen, og billig båt. Mest fordi vi ikke er rike, og kjøper det vi har råd til. Dernest fordi vi ikke trenger å være der alle andre er. Hytta er lita og tett, og ungdommen finner seg ikke til rette. Hadde den liggi på en "Copacabana" hadde kanskje hytta vært mer attraktiv, men i en viss alder er nok ikke "vi" attraktive. Barn (0-13) liker sånn som vi liker. Ungdom liker ikke det. Geografi spiller også en viss rolle. Om en flyr over Norge i fint vær, ser en at det er plenty plass. Skal en til en fin plass, kan en bruke litt tid på det. Vestlandet er dørgande full av perler. Ei hytte som ikke ligger akkurat der alle andre holder til, koster minimalt. Ingenting av det jeg har har jeg for å kvitte meg med det. Alt har høy verdi for meg, for kona mi, for barnet og ungdommen (om fem år). Hvis jeg hadde kjøpt over evne, satt meg i gjeld, hadde jeg måttet ofra hytta for båt eller omvendt. Det er ikke aktuelt. Tråden starter med det retoriske spørsmålet: "Hva sier ungene?" Unger ønsker å være sammen. Ha det litt trangt, litt tett, sitte i pysjen i en litt rotete båt, i et telt, ei trang hytte, og spise frokost. Fiske krabber, ro i ei jolle. Treffe andre farende fanter. Legge seg samtidig som oss, og stå opp like tidlig. Hva jeg ønsker? Båt til bare meg, til meg og unga, til meg og kona mi og unga. (Båten er litt til alt). Hytte til meg (det skal gjøres noe der oppe - sånn som jeg kanskje kan ta aleine?), til oss alle, til bare vi to (slik at vi husker at det egentlig bare er oss to, og kan spise ordentlig mat, eller sitte og lese ei bok uten å bli forstyrra). Redigert 13.April.2017 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Vi hadde hytte ved sjøen. Egen brygge og ca 50 m fra sjøen. La inn off. Vann og kloakkk. Men vi brukte båten hver dag. Før vi kjøpte hytte hadde vi båt. I 2006 solgte vi hytten og kjøpte båt igjen. Dårlig investering, men godt for sjelen. Vi angrer ikke . Og hatt 3 store båter etter det. Nå har vi gått ned til 43 fot og har alt hva vi trenger. Skulle vi hatt hytte måtte det verdt fjellet. Redigert 13.April.2017 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.