Jump to content

Vask før stoffing, eller stoffing før vask?


magnuje

Recommended Posts

Ser ut til at vi får et værvindu på østlandet i morgen for litt båtpuss. En ting jeg tenkte på er hvilken rekkefølge som er best. 

 

-Vasker man båten før stoffing blir jo skroget vått samt det kan legge seg igjen vaskemidler oppå eksisterene bunnstoff. Vil dette kunne gi dårligere heft? Og blr man vente til at skroget er helt tørt før påføring av bunnstoff?

 

-Stoffer man før vasking vil det jo ligge igjen litt skitt fra vinteren på eksisterene bunnstoff som da blir "malt inne". I tillegg får man jo lett striper i det nye bunnstoffet over vannlinjen der vaskemidlene har rent over. 

 

Hva sier båtfolket? For ordens skyld er dette en 32 fots seilbåt med selvpolerende bunnstoff. 

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri tenkt på at litt såpevann på bunnstoffet skulle være noe problem, det vil jo bli en grundig skylling så snart båten er på vannet. Og jeg har helt sikkert fått møkket såpevann på bunnstoffet noen år uten at effekten av bunnstoffet har blitt dårligere. Storm i et vannglass dette her?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tenkte heller på tilfellet hvor det kommer såpevann mellom ny og gammel bunnsmøring, uten at skroget får tørket skikkelig først. Sikkert ikke farlig det heller, men siden jeg har muligheten til å velge rekkefølgen så er det greit å gjøre det som er optimalt?

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik jeg har gjort det i 90% av de 30 årene jeg har hatt båt, altså stoffet som det aller siste jeg har gjort, og heller aldri fått problem pga. den metoden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er helt unødvendig med nytt bunnstoff der det er bunnstoff fra før. Jeg flekker kun over der det er tynnslitt. På den måten blir det ikke tykkere og tykkere for hvert år. Slik har jeg problemer med å få brukt opp hele 0,7 liters boksen med bunnstoff på min Saga 27 båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid dårlig tid før utsett, så jeg tar ting i prioritert rekkefølge, dvs det som MÅ gjøres før båten settes ut blir gjort først. Havnesjefen setter dato, og da går den på vannet, klar eller ikke klar... Så jeg stoffer først, så rubb / polish over vannlinja. Dekksvask og innvendig tas når båten ligger i båsen sin...

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Det er helt unødvendig med nytt bunnstoff der det er bunnstoff fra før. Jeg flekker kun over der det er tynnslitt. På den måten blir det ikke tykkere og tykkere for hvert år. Slik har jeg problemer med å få brukt opp hele 0,7 liters boksen med bunnstoff på min Saga 27 båt.

 

Jeg har faktisk tenkt og bare flekke i år. Ved vannlinje pluss ror og litt i baugen. Fjorårets bunnstoff ser helt fin ut. Ser nesten ut som båten er ny smurt. Det er bare 2 år siden hele skroget var sandblåst under vannlinje så det er bare 2 lag bunnstoff der nå. Men så er det den der greie som heter "gamle vaner". Kanskje jeg venter til nest år før jeg bare flekke. Huff… J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Husk nå på at det går mye mer bunnstoff (kroner) med til å helstoffe enn kun flekke. Båtholdet er da dyrt nok?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg har aldri vasket bunnstoffet, dvs. ved opptak blir det høytrykkspylt for å fjerne eventuelt slim. Hvorfor vil du vaske bunnstoffet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Samme her, bunnstoffet til slutt. Har ikke tenkt på muligheten av at vaskemidler i bunnstoffet skulle føre til noen utfordringer, noe jeg heller ikke kan huske å ha erfart. Eventuelt er det jo ikke verre enn at man tar en runde med høyttrykk over bunnstoffet etter at skroget er ferdig vasket/polert, for å være sikker. Det tørker jo igjen ganske fort. Men det blir uansett ikke aktuelt på min båt.

 

Ellers nøyer jeg meg stort sett med å flekke, som andre nevner over. Bruker forskjellig farge på stoffet, blått innerst og sort ytterst. Når det blir vel mye gjennomslag av blått rundt om kring, tar jeg en hel turn over. Skjer med noen sesongers mellomrom. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...