Beyma Startet 13.April.2017 Del på Facebook Startet 13.April.2017 Heisann. Jeg vurderer å klinke til med båtkjøpet for å forfølge en drøm å reise jorden rundt og kjøpe meg en 30-33 fots katamaran til 600-800 tusen. Men det ligger ingen ute på finn og lurer på om det er andre steder (land?) jeg må lete? Ligger noen splitter nye der men det blir for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.April.2017 Del på Facebook Svart 13.April.2017 Det er ikke så mange katamaraner i Norge og de som er til salgs dukker nok opp på Finn. Utvalget i f.eks. England og Frankrike er betydelig større men det er jo en større operasjon å handle fra utlandet. Husk også på at moms og evt. transport tilkommer. Sitér dette innlegget Link to post
Beyma Svart 13.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2017 Lazyjack skrev 35 minutes ago: Det er ikke så mange katamaraner i Norge og de som er til salgs dukker nok opp på Finn. Utvalget i f.eks. England og Frankrike er betydelig større men det er jo en større operasjon å handle fra utlandet. Husk også på at moms og evt. transport tilkommer. Ok, tenkte meg det. Vet du om det er mulig å fått tak i en katamaran i mitt prissjiktet derifra? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 13.April.2017 Del på Facebook Svart 13.April.2017 Finnes det noen 33 fots katamaraner som er beregnet på tøft vær som man må regne med på en jordomseiling? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.April.2017 Del på Facebook Svart 13.April.2017 Søk på yachtworld etter seilkatamaran, flere å finne der i angitt prisklasse. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Beyma Svart 14.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2017 Nord West 420 skrev for 17 timer siden: Finnes det noen 33 fots katamaraner som er beregnet på tøft vær som man må regne med på en jordomseiling? Jasså? Så vanlig seilbåt i den størrelsen er det som gjelder? Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Utfordringen med katamaran i sjø er at bølgene slår oppi dekket. Det er først og fremst et komfortproblem. Båtene tåler det. Men du kan jo sette deg på en krakk og be noen slå slegga i krakken fra undersiden med noen sekunders mellomrom og se hvor lenge du kan tenke deg å sitte slik. Det er høyden på dekket som teller, tildels som funksjon av lengde og bredde på katamaranen. De som kjører havstrekk med katamaraner bruker som målestokk at de skal kunne kjøre under dekket på båten med jolla. En båtbygger og langturseiler ved navn Woods (husker ikke fornavn) har skrevet mye om dette tema. F.eks her http://www.sailingcatamarans.com/index.php/faqs/19-sailing-and-performance-questions/108-bridgedeck-slamming Han har mange andre betraktninger omkring katamaraner også. Før man kjøper katamaran for utaskjærsbruk anbefaler jeg at man leser igjennom Woods erfaringer og betraktninger. Når man så tar høyde for hva han skriver, er det ikke mange modeller igjen å velge i. Ha i minnet at han skriver litt med tanke på å selge egne båter. Men båtene hans er også designet etter erfaringer fra langturer. Familieliv ser ikke ut til å ha vært en faktor i hans design. Og farekostene hans ser jo ikke særlig pene ut. Sitér dette innlegget Link to post
Beyma Svart 14.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2017 Takk for utfyllende svar! Det er jo en problemstilling jeg ikke har tenkt over. Er farten til katamaran som gjør de litt fristende, med for gå for en tradisjonell seilbåt og heller gå for katamaran på et senere tidspunkt! Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Jeg har så smått en drøm om katamaran selv, men til et litt annet formål. Ønsker meg en som er egnet til helårsbruk langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 pgm skrev for 9 timer siden: Utfordringen med katamaran i sjø er at bølgene slår oppi dekket. Det er først og fremst et komfortproblem. Båtene tåler det. Men du kan jo sette deg på en krakk og be noen slå slegga i krakken fra undersiden med noen sekunders mellomrom og se hvor lenge du kan tenke deg å sitte slik. Det er høyden på dekket som teller, tildels som funksjon av lengde og bredde på katamaranen. De som kjører havstrekk med katamaraner bruker som målestokk at de skal kunne kjøre under dekket på båten med jolla. En båtbygger og langturseiler ved navn Woods (husker ikke fornavn) har skrevet mye om dette tema. F.eks her http://www.sailingcatamarans.com/index.php/faqs/19-sailing-and-performance-questions/108-bridgedeck-slamming Han har mange andre betraktninger omkring katamaraner også. Før man kjøper katamaran for utaskjærsbruk anbefaler jeg at man leser igjennom Woods erfaringer og betraktninger. Når man så tar høyde for hva han skriver, er det ikke mange modeller igjen å velge i. Ha i minnet at han skriver litt med tanke på å selge egne båter. Men båtene hans er også designet etter erfaringer fra langturer. Familieliv ser ikke ut til å ha vært en faktor i hans design. Og farekostene hans ser jo ikke særlig pene ut. Utfordringen med en enskrogsbåt (blandt annet) er at du må leve på skrå mye av turen. Du kan jo sette deg på en krakk og be noen holde den tippet over på siden og se hvor lenge du kan tenke deg å sitte slik;) I stor sjø rett mot bølger kan det riktignok bli kraftige slag mot undersiden av dekket, men de færreste holder en sånn kurs over lang tid. Resten av tiden er det mer komfortabelt enn med en enskrogsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Det var ikke ment som et argument MOT katamaran, mer som en ting å være oppmerksom på ved valg av modell. Den nevnte Herr Woods har skrevet mye om sine erfaringer både som langturseiler i mange forskjellige båter og som båtbygger av primært seilekatamaraner. Det er verdt å lese hva han skriver før man kjøper katamaran med tanke på langturer. Folk flest har jo som oftest muligheten til å gå til smulere farevann om det skulle blåse opp. På langtur har man ikke den muligheten, og valget av modell er derfor viktigere. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 (redigert) Ja, akkurat som med enskrogsbåter fins det selvfølgelig katamaraner som takler mye bølger dårlig. Men det sies at rundt halvparten av båtene som benyttes til turseiling rundt jorden nå er flerskrogsbåter, så det er mange som takler mye sjø bra nok til en sånn tur. (Men det skal også sies at de fleste vel er fra ca 35 fot og oppover.) Redigert 17.April.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Hei For nokre år sidan var den ein kar frå Vestlandet som seilte jorda rundt i ein sjølvbygd katamaran på 33 fot. Båten heiter Riga Balsam, og han hadde ei bra heimesida. Eg såg båten i Bergen for eit par månadar sidan. Eg har sjølv ein 38 fots katamaran, som eg har vore på langtur med. Eg kan ro mellom skroga med jolla, men ikkje dersom motoren er på. Eg har stampa frå Bjørnøya til Svalbard, og eg følte aldri at eg satt på ein krakk der nokon slo med slegga under krakken. Etter mi meining kan ein cat på 33 fot fort bli for tung, om ein lesser den for langtur. Ein annan ulempe er at katamaranar på denn storleiken ofte har påhengsmotor. Gå for ein båt av den storleiken, men pass på å ikkje kjøpa eit båt av gamalt og tregt design. Lykke til! Ask Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Flere som mener påhenger er best (uavhengig av antall skrog) bla. ingen motstand når man seiler hvis de er vippet opp, ingen risiko for lekasje etc, lett å ta med til service. Men det er jo ulemper også, feks at de kan kavitere lettere, styr å vippe opp og ned, dårligere kontroll ved bakking og manøvrering i havner hvis man ikke har styring på motorene. Og sikkert mer som jeg ikke kommer på i farten.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Børge Ousland brukte trimaran på sine ekspedisjoner gjennom nordvest/nordøstpassasjen. Den var i samme størrelse. https://www.nrk.no/norge/nordvest--og-nordostpassasjen-i-ett-1.7171410 http://www.ousland.no/northern-passage-2010/ Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Jeg mener Torleif Torleifson sa at hovedårsaken til at de valgte den var at den skulle være mulig å trekke på isen, "små" trimaraner tror jeg er mindre komfortable i mye sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Hei Eg har lesa boka om den turen, og comfortnivået fristar ikkje meg.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Det tror jeg nok, har vært ombord i denne og også hatt gleden av å få en liten seiltur med selveste polfareren. Noe av det meste interessante jeg merket meg var hvor fantastisk rask båten var, bare et lite vindpust så skjøt den noe voldsomt med fart. Disse karene er opptatte av funksjon og ikke komfort på turene sine. Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Å bli med polfareren på båttur ville nok vært mer spennende enn å sove seg ned Østerdalen i bilen hans. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.