Jump to content

Kalesjefri med 3 kabiner, Targa 42/44, Windy 46 Chinook e.lign, anbefalinger?


Tor Arild

Recommended Posts

Påsken del 1 er akkurat ferdig i båten - før del 2 starter på hytta. Båten det er snakk om er min drømmebåt - en Targa 37. Hatt båten siden 2010 - og er svært fornøyd med sjøegenskaper, walkaround konseptet med skyvedør ved førerplass rett ved midtre kryssholt. Betyr at håndtering alene går helt fint når du må. Ellers en drøm når været slår seg vrangt - samt at vi kan starte sesongen tidlig (mars) og avslutte sent (okt/nov).

 

Del 1 foregikk fra Nøtterøy og på kryss og tvers ned Bohuslan til Lysekil med kone og to barn, samt hunden.

Barna er en gutt på 11 og en jente på 12 og et halvt. 

Alt gikk fint - men jeg merker meg at barna blir større med andre behov enn bare for et år siden. Jenta vil helst ikke dele kabin med bror - og ihvertfall ikke skifte i samme lugar(!).

Der båten tidligere med to mindre kropper var mer enn stor nok også i styrhus - er det nå plutselig litt mer kamp om plassen. Kanskje spesielt med en firbent som også ligger her og der hvor vi helst skal gå.

 

På plussen har vi fem faste køyer, masse maskinkraft, ingen kalesjer å bale med, bare åpne døren, starte moterene og gå. Med to D6-370 og joystick sammen en sterk baugpropell så kan det blåse hatter og høy og du kan fremdeles gå i de trangeste havner til den innerste plassen.

Utrolig herlig med all uteplassen og det store, store akterdekket som er alt fra oppholdssted, fiskeplass, dykkeplattform, tube launch, soleplass og aktivitetsplass med rundsitter i baug i tillegg.

 

Minus siden er at fellesområdet inne er lite. Skulle gjerne hatt en lugar og ett bad til. Badet i Targa er ikke så mye å skryte av...

 

Konklusjon:

Vi begynner å løfte blikket og slippe taket i drømmebåten. Tidene endrer seg, barna blir større med andre behov. Skal virkelig far veksle inn muligheten til "alltid" gå ut i alt havet kan kaste på oss til fordel med noe med fasiliteter mer i takt med den eldre familiens behov?

 

Sukk... Det ser slik ut. Prosessen med å se etter en ny drømmebåt er såvidt begynt...

 

Men: Det er en del ting vi IKKE kan kompromissere på:

Vi kan IKKE bale med kalesjer.

Vi må ha en båt som takler lange sesonger - dvs bakveggbåt aller helst.

 

Vi har sett på Targa 42/44 - men der er det dessverre heller ikke tre fullverdige kabiner. 

Windy 46 Chinook er lekker - men det er kalesje bak og kjøkken nede (!).

Bavaria Virtess 420 er dritlekker - og den har dør slik at man kan starte i mars ved å trekke inn og lukke døren når det blir surt.

 

Vi er vant til å ha en stor fartsrange. Stort sett går vi 8-10 knop - men herlig å cruise på 30-35 når du enten har det travelt, skal kjøre fra været eller det er en ren transport etappe.

 

Ergo må neste drømmebåt også ivareta behovene som jeg skal forsøke å oppsummere:

- Tåle en god del sjø (selv om det ikke er Targa...)

- IKKE kalesjebåt 

- tre lugarer

- Bakdør i tillegg til akterdekk (der kan det være kalesjer rundt)

- Flybridge kan gjerne velges bort

- Kunne marsje nogenlunde økonomisk på 25+ knop (helst +/-30) - noe som tilsier moderne diesler.

- Kona mener fremdeles at vinduene på Targaen går feil vei (fiskebåt!!!!!!!!!!) - og ønsker seg noe med mer "estetikk" (!).

 

Vet at Saga er superduper bra skrudde båter (41 foteren) - men det er en maskin og den "trykker" ikke på emosjonsknappene mine. 

Må ha noe som gjør at jeg snur meg etter den hver gang jeg forlater båten. Targaen er slik - må se hver eneste gang... 

Er det håp å finne en båt som dekker de praktiske behovene - og samtidig de emosjonelle?

 

Håper på masse tips - vårt budsjett går opp til litt over 3 millioner - men bruker mer enn gjerne mindre.

 

mvh Tor Arild

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Takk skal du ha, Sailorboy

 

Vi har begge ført båt siden barnedagene. Men, vi mener også at å ha noe særlig over 45 fot gjør vårt båtliv vanskeligere mtp havneplass og ikke inst det å ligge på naturhavner. 

Har brukt min fars båt endel, 50fot/30 tonn - og da er det langt vanskeligere å finne plasser. Kona har hatt 58 foter, og da er du prisgitt havnene etter vår mening.

 

Mener bestemt at øvre grense for frihet for kombinasjon uthavn/havn er +\-45 fot, og vi vil nok ikke gå større enn dette. 

 

For oss blir det å finne en båt som gir mest mulig frihet som over, samtidig som den kan føres med en eller to personer.

Nimbus Nova 42/43 er ett alternativ fordi den har skyvedør på førerplass. 

 

 

Link to post

Du skriver ikke budsjett, men siden du liker så godt konseptet du har i Targaen, vil jeg nevne Nord Star 47.

den fåes med 3 kabiner og kan etter det jeg har skjønt i en viss grad bygges etter kjøpers ønske.  

 

Tror den første demobåten kommer til Norge om en måneds tid.  Den har twin VP D8 med IPS og jeg ber til høyere makter om at jeg får lov til å hente den et sted :pray: :saint:

 

 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Vi var i samme situasjon. Endte opp med NordWest 420 som vi hadde i 6-7 år. Fantastisk båt som tåler det meste. Nå tjenestegjør den i en familie på Vestlandet. 

 

Fellesarealene er mindre enn i Princess 45. Men du har IPS, klassens beste flybridge og et akterdekk som bikja man bo på. Tre soverom, to skikkelige bad. Litt trang salong oppe, men herlig akterdekk, stor badeplatform som tar en Williams jet rib og en flybridge dere vil elske. 

 

Ser du på en sånn så ta kontakt.

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
14 hours ago, Vrod said:

Det står noe om at de ikke skulle bruke så mye mere en 3 mil i trådstarten.

 

Oops. Overså den, men så at bl.a Windy 46 chinook var nevnt som som er ny modell og i samme gata prismessig.  

 

Alternativt om man er glad i walkaround løsninger, med sidedør og uten kalesjer er jo litt større Trawlere et alternativ ... men man må ofre farten.

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 5 minutes ago:

 

Oops. Overså den, men så at bl.a Windy 46 chinook var nevnt som som er ny modell og i samme gata prismessig.  

 

Alternativt om man er glad i walkaround løsninger, med sidedør og uten kalesjer er jo litt større Trawlere et alternativ ... men man må ofre farten.

Han vil ikke ofre farten eller for den må kunne nå 25-30 knop sto det også i trådstarten.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Takk for svar alle sammen. 

 

Dette er ikke en prosess som er under tidspress. Vi tenker at neste sommer, da er tiden inne for å gjøre en endring. 

Tiden frem til det skal vi bruke til å se så mye båter som mulig, samt være bevisste på eget bruksmønster. 

 

Synes de italienske kan bli noe vel outrert - eller er det bare et langt mentalt sprang fra Targa? 

 

Når det gjelder fart - så er det noe vi ikke ønsker å velge bort. Våknet torsdag i Lysekil - var en runde i byen - spiste godt - og dro derifra kl 14. Med en runde med både 8 og 30 knops perioder klappet vi til kai på Nøtterøy halv seks. Den luksusen å kunne lange ut med god fart uten å brenne et halvt statsbudsjett når vi vil er en stor fasilitet.

 

Likeledes er båten "lettstelt" med at det er lite lakkert treverk ute. Synes NW 420 er en svært fin båt - men er redd for at det blir en løpende historie å holde den shipshape? Innspill der Bitteliten? 

NordVest 47 er fin - men omtrent 5 mill over budsjett - klarer ikke regne den hjem selv med manne- OG båtmatematikk... 

 

Vi skjønner at det kommer til å ta lang tid å finne den rette båten.

Dette blir vel nesten som en prosjekttråd - vi skal bruke tiden frem til neste sommer med å bestemme oss - og vi ønsker vel å se så mye som mulig av forskjellige båter.  

 

Er det fremdeles bruktbåter i sjøen i Sandvika? 

Andre arenaer for å se mange båter på en gang?

 

Vi vet ihvertfall at dette valget blir vanskelig - og at hode og hjerte må snakke sammen før en bestemmelse kan skje.

 

 

 

Link to post

Den optimale arenaen for å se mange (nye) båter i den størelsen på én gang må vel være Düsseldorf i slutten av januar. 

 

Jeg skjønner du vil ha en headturner som får deg til å smile hver gang du går fra havna.

Nye båter tror jeg ikke blir så lett innenfor budsjett.

 

Det med sidedør og WA løsning skjønner jeg godt at du er blir glad i. Det er jeg også blitt, og det sitter derfor langt inne å bytte til noe annet hvor man må balansere rundt på smale dollbord.  

Kravlister har ofte en tendens til å presse grensene underveis, så tillater meg og nevne et par båter jeg selv liker veldig godt. 

 

Storebro 475 commander har 3 kabiner og to bad. Som regel levert med TAMD 75P og akslinger som er "skuddsikre" motorer på tross av at de er blitt noen år. Noe av den ypperste byggekvaliteten man kunne få kjøpt for penger og de tåler tidens tann meget godt.  Bakdelen (men også båtens sjel) er mye utvendig treverk.  

 

Ang størelse så har jeg et par kompiser med 50 fotere. De ligger like mye i uthavn som oss, både longside og med nesa mot land.

Og jeg synes stort sett de har det lettere i gjestehavn da det ofte er egne longside plasser for 15m+. 

 

Får nevne en av drømmebåten mine også (om Hamar kun ringer til meg i kveld) 

Aperamare Maestro 51.  Sidedør, WA løsning, 3 kabiner og et utseende til å dø før.  

Men 51 fot (mulig reg under 15m?) og 2 x 730 hk MAN så vil den nok ha endel mat i 25 kn. Prismessig blir det nok litt over budsjett, men nødvendigvis ikke så mye om man finner en man kan dra av MVA på og man får prutet endel. 

 

Her er en 2008 mod i UK til £380k utropspris. http://www.yachtworld.co.uk/boats/2008/Apreamare-Maestro-51-2929988/Whitby/United-Kingdom#.WPJG2VSxWhB

 

Lykke til med prosessen :flag_bp:

 

IMG_3872.JPG.23b4cca87afedb89ecf2cc8fc4e40c2d.JPGIMG_3873.JPG.610428d97c40f6ec13e34c69e54eea7c.JPGIMG_3871.JPG.2f1de4969b5bdca7b4dfc49d05f77d6a.JPG

Mvh. SAP

Link to post

SAP2000, Apreamare har jeg sett myyyeee på når jeg har vært nedover i Europa. Synes det er en sexy båt, rett og slett!!
Kommer til å følge opp med mer undersøkelse der gitt!

 

Ask, jeg liker faktisk den Lagoon 42 som ligger ute nå - men da kan som motorbåt. Har venner som er seilere - er med når jeg vil - blir ikke det jeg ønsker å benytte til hverdager. Ligger på Nøtterøy - og vi bruker båten mye gjerne etter skole og jobb. Godt å ha litt range på kort tid om man skal utnytte ettermiddag og kveld maks. Bikkja er egentlig ikke noe problem, utfordringen er at barna blir større og vil ha litt mer privatliv. Nå som pubertet er i gang - så ønsker de plutselig å skifte alene osv. Tror nok 3 kabiner sikrer avkommets motivasjon og glede over å være med noen år til.

 

Det jeg og kona har surfet på nå - og som vi tror gir mest "bang for the buck" er faktisk Bavaria Virtess 420. Hadde aldri trodd jeg skulle ta de ordene i min munn, men jeg synes faktisk det er en fin Bavaria... Nok til at vi drar til forhandler for å titte over båten i detalj. 

 

Men, den Apreamaren hadde vært noe altså! Må sjekkes litt der også!

Link to post
30 minutes ago, Tor Arild said:

Det jeg og kona har surfet på nå - og som vi tror gir mest "bang for the buck" er faktisk Bavaria Virtess 420. Hadde aldri trodd jeg skulle ta de ordene i min munn, men jeg synes faktisk det er en fin Bavaria... Nok til at vi drar til forhandler for å titte over båten i detalj. 

 

Men, den Apreamaren hadde vært noe altså! Må sjekkes litt der også!

 

Ja, Maestro er bare dritlekker :crazy: 

Om det skulle bli en slik så hadde jeg nesten vært villig til å ofre en arm for å få bli med på hentetur, Hehe.  

 

Ang Bavaria, så er det en god grunn til at de selger så mye båter som de gjør.  

Den 2015+ Virtesse er en kjempelekker båt med mange praktiske løsninger.  

Det begynner å bli en stor båt for drev, men den leveres jo også med IPS.  

 

Drømmer er til for å realiseres :yesnod: YOLO :smash:

Mvh. SAP

Link to post

Så spørsmålet ditt om vedlikehold på NW420. 

 

det var aldri behov for å lakkere utvendig treverk på vår båt. Mahogny listen rundt akterdekket var som ny da vi solgte. 

(Det kostet 15000å få pusset opp og lakkert mahogny listene langs overbygget hos NordWest om jeg husker rett fra prislisten deres, men som sagt var det aldri behov for dette hos oss.)

Teakdekket slipte jeg ned en gang etter at jeg hadde skrubbet det for hardt selv. Årene etter var det Hövlings Golden Teak og zalovask som gjaldt på teakdekket. Tok vel 1-2 timer et par ganger i sesongen. 

 

 Targa kvaliteten finner du igjen i NordWest. Samtidig er 420ene ofte svært omfattende utstyrt. Noe som gjør at man bør vite litt om hva man holder på med, og kanskje ikke være 100% avhengig av ekstern hjelp for enhver liten ting. Batteriene belastes hardt med stor inverter og mange 220v brukere ombord og mye utstyr ombord. Mastervolt ser flott ut. Den faktiske kvaliteten er jeg usikker på. Jeg bytta både kombi og skilletrafo på garanti. Jeg har Victron nå. Etter å ha byttet batteribank en gang lærte jeg meg å starte agregatet når vi belastet batteriene med mye 220v. Vi hadde el kokeplater, el micro/varmluftovn og el grill på flybridge.  Også bør man ikke ligger konstant på landstrøm. Men det gjelder jo alle båter :-) 

 

IPS fra 2007-2010 bør ha oppgradert øvre gearhus. Eller i det minste at man vet at oljetrykket på gearet er slik det skal. Jeg bygde om mine. Det var lavt oljetrykk på ene gearet hos meg. Det er IPS600 som gjelder. Det er solgt noen få med Ips500. De er ukurante. 

 

En 2008-2010 model 420 til 3,5-4 mill er etter min mening mye båt for pengene som holder seg flott i mange år. Jeg ville kjøpt et rekondisjonert eksemplar gjennom Benny som har vært vedlikeholdt av Ringens Varv. De er gode. 

Link to post

Bitteliten, takk for utfyllende svar!

 

Håper turen hjemover gikk fint! Vi snudde på Gullholmen, etter å ha vært i Lysekil, Fjellbacka, Ekenas på Koster og Strømstad (for litt harry handling...). 

Ja, dette må testes!!

Kona sier det samme: Hun er ikke villig til å bytte og så kommer det noen dype sukk etter noe tid ombord fra meg som sier "alt er bedre i Targa...".

Tenker jeg snakker med importør - og forteller mitt dilemma og spør om å få være med på leverings- eller demotur. Må få testet den i litt sjø - selv om en samlet internasjonal presse er positiv til egenskapene - så vet jeg ikke om de har testet Targa. Jeg er jo ikke i havområdene opp og ned trøndelagskysten lenger - og Folla og Stad er ikke steder jeg lenger krysser jevnlig - så det rekker kanskje med tungværegenskaper som ligger innen 80-85%?

 

Hørtes veldig sytete ut dette - men som alle vet: Det å finne en båt som dekker "alle" behov er vanskelig!

Jeg har ihvertfall tenkt å la tiden gå og se så mange forskjellige båter jeg/vi kan - og så får vi bruke bestemmemuskelen når neste sommer begynner å nærme seg. I år blir det ingen endringer (tror jeg).

 

Så tråden får leve videre - og så melder jeg når prøvekjøring er gjort.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...