Jump to content

Hvor lenge holder fryseelementer?

Laholm

Recommended Posts

Problemstillingen var oppe i strengen "Hva gjør man 10-12 juni" eller noe slikt. Et av forslagene er å fryse ned vann i brusflasker.

I en tidligere tilværelse, da jeg bodde i tropene og turene var i ørkenen heller enn på norsk hav, lærte jeg meg et vesentlig bedre knep. Ølbokser (NB: Ikke lettøl) legges i fryseboksen og fryses "solid". Disse brukes som fryseelementer i kjøleboksen. Hvor lenge de varer avhenger selvsagt av hvor godt boksen er isolert, hvor varme andre elementer som legges i (f.eks halv-varme koteletter som skal bevares til i morgen, la dem ligge utenfor til de er så kalde de kan bli). Knepet er at man holder et øye med temperaturen i kjøleboksen, også drikkes elementene når de er tint, men før de er blitt varme.

Nytelsen av en kald øl i skyggen av teltet på turens 3-4.dag skal ingenlunde undervurderes!

God sommer!

Laholm

Jeg ar alltid 2-3 1,5 liter brusflasker, fylt drøyt halvveis med grovsalt og resten med vann, liggende i fryseren som kjøleelementer. Poenget med saltet er at det er når isen går over til vann at kuldeenergien frigjøres. Disse gir god kjøling i kjølebagen, kaldere enn i kjøleskapet, men de varer ikke så lenge, kanskje 1/2-1 døgn. Glimrende for dagsturer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

vil nå ikke anbefale den patenten med flasker  :confused:

men bokser er jeg litt usikker på tror nok de kan tåle det ...men dagens bokser er jo veeeeldig tynne i godset  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmm..... Frosset øl smaker jo :puke:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...