Jump to content

Hvor lenge holder fryseelementer?

Laholm

Recommended Posts

Problemstillingen var oppe i strengen "Hva gjør man 10-12 juni" eller noe slikt. Et av forslagene er å fryse ned vann i brusflasker.

I en tidligere tilværelse, da jeg bodde i tropene og turene var i ørkenen heller enn på norsk hav, lærte jeg meg et vesentlig bedre knep. Ølbokser (NB: Ikke lettøl) legges i fryseboksen og fryses "solid". Disse brukes som fryseelementer i kjøleboksen. Hvor lenge de varer avhenger selvsagt av hvor godt boksen er isolert, hvor varme andre elementer som legges i (f.eks halv-varme koteletter som skal bevares til i morgen, la dem ligge utenfor til de er så kalde de kan bli). Knepet er at man holder et øye med temperaturen i kjøleboksen, også drikkes elementene når de er tint, men før de er blitt varme.

Nytelsen av en kald øl i skyggen av teltet på turens 3-4.dag skal ingenlunde undervurderes!

God sommer!

Laholm

Jeg ar alltid 2-3 1,5 liter brusflasker, fylt drøyt halvveis med grovsalt og resten med vann, liggende i fryseren som kjøleelementer. Poenget med saltet er at det er når isen går over til vann at kuldeenergien frigjøres. Disse gir god kjøling i kjølebagen, kaldere enn i kjøleskapet, men de varer ikke så lenge, kanskje 1/2-1 døgn. Glimrende for dagsturer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

vil nå ikke anbefale den patenten med flasker  :confused:

men bokser er jeg litt usikker på tror nok de kan tåle det ...men dagens bokser er jo veeeeldig tynne i godset  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmm..... Frosset øl smaker jo :puke:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...