Jump to content

Hovedbryter - Posisjon 1 og posisjon 2.

Gnisten

Recommended Posts

Jeg har en hovedbryter med 3 posisjoner; 0, 1 og 2 og ble litt usikker på hvordan dette egentlig virker. 

Posisjon 0 gir seg selv. All strøm av. 

Imidlertid er jeg noe usikker på hva som egentlig går for seg i posisjon 1 og 2 i forhold til forbruk og lading

Er det slik at i posisjon 1 skjer alt forbruk og lading fra "batteri 1" eller er det kun lading som styres ut fra denne posisjonen? 

Tilsvarende posisjon 2: er det alt forbruk og lading fra "batteri 2" eller er det kun lading som styres ut fra denne posisjonen?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Da jeg hadde en slik i snekka hadde jeg i tillegg 1+2. 1 aktiviserer  bruk og lading av batteri 1. 2 går på batteri 2 og 1+2 får du tilgang til begge batteriene samt lading av begge. Hva som er batteri 1 og 2 må du nesten følge ledningen for å sjekke. Vet hvis de ligger godt skjult kan du koble fra et batteri og sette batteri på 1 og så 2 for å sjekke.

Min ser slik ut. Den under den gule bryteren går til startbatterier. Den til venstre går til forbruksbatterier. Den gule mener jeg åpner for å bruke både start og forbruksbatterier samtidig, og eventullt lading av totale banken under drift. Mener det var slik. Slik de står nå, er det bare startbatteriet som er på. Men det jeg lurer på hvorfor skillerelet lyser rødt, skal det ikke lyse grønt ?

58f105b408bd2_image17638.JPG.b86442d532d2b1dd963918e36811e530.JPG

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Dette er et BEP voltsensitivt relé. Den gule skal du bare bruke om du ikke har strøm på startbatteriet og ønsker å hente strøm fra forbruksbatteriet. Denne skal normalt være skrudd av. Står på bryteren "Emergency parallell". Hadde et slikt på min forrige båt, og tar dette fra hodet og under forbehold at startbatteriet ditt er primærbatteri. Når dynamo går og spenning kommer opp i 13,7 volt så kobler releet inn og lader både startbatteri og forbruksbatteri. Når du stopper motoren og volt ramler til 12,8 så kobles batteriene fra hverandre og du kan "tappe" forbruksbatteriet uten at start batteri påvirkes. Om du skrur den gule på, så vil automatikken være "skrudd av" og du risikerer å tappe begge batteriene samtidig. Manualen sier at start batteri skal være det primære, men jeg vet noen som har forbruksbatteri som det primære. Primær = det som er direkte koblet til dynamo. Hva rødt lys betyr, tror jeg er preget inn på reelet. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

tusen takk. ja startbatteriet er primært batteri, blir kun brukt til start. jeg har brukt å sette den gule på under drift fordi jeg har trudd da lades alt opp under drift.i utehavn har jeg slått av den gule bryteren, slått av bryter for start batterie, og slått på bryter for forbruksbank. Så du mener jeg bør ha av den gule bryteren når jeg ligger i utehavn slik at automatikken skal virke ? Under drift mener du også at den gule skal være av ?

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

jomes skrev 15 minutes ago:

tusen takk. ja startbatteriet er primært batteri, blir kun brukt til start. jeg har brukt å sette den gule på under drift fordi jeg har trudd da lades alt opp under drift.i utehavn har jeg slått av den gule bryteren, slått av bryter for start batterie, og slått på bryter for forbruksbank. Så du mener jeg bør ha av den gule bryteren når jeg ligger i utehavn slik at automatikken skal virke ? Under drift mener du også at den gule skal være av ?

Under daglig bruk så rører du ikke den gule. Du bruker kun de to røde. Når du kommer i båten så skrur du bare på de to røde. Automatikken skal ta seg av resten. Men dette kan du prøve med et voltmeter. Den gule benytter du KUN når startbatteri er tomt og du må hente strøm til start fra forbruksbatteri. Når jeg hadde båten med samme panel så skrudde jeg på de to røde når jeg dro ut og skrudde dem av når jeg kom hjem igjen etter en tur, helg, eller lengre tur. Rørte dem aldri når jeg var i båten. Om jeg skulle ligge lenge i uthavn så må jeg innrømme at jeg ved et par anledninger skrudde av hovedbryter for motor. :)

Du kan slå på begge bryterne og glemme de til du klapper i hjemmekaien igjen. 

Vsr sørger for at forbruk kun skjer fra forbruk når spenningen synker. Slik at du har startbatteri til hjemturen. 

Vsr lader også begge bankene når spenningen blir høy nok. Altså ganske kjapt. 

Fint oppsett det der. Har laget helt likt selv, da eg ikke hadde plass til BEP sitt system. Men har ikke koblet bryteren som legger sammen batteriene enda for nødstart. Men det er på planen.... 

Grunnen til rødt lys er at du ikke har høy nok spenning. Motor gikk kanskje ikke når du tok bildet? Evt så er det fordi du har koblet ut forbruks.... 

Redigert av Joltus (see edit history)
Joltus skrev 7 minutes ago:

Du kan slå på begge bryterne og glemme de til du klapper i hjemmekaien igjen. 

Vsr sørger for at forbruk kun skjer fra forbruk når spenningen synker. Slik at du har startbatteri til hjemturen. 

Vsr lader også begge bankene når spenningen blir høy nok. Altså ganske kjapt. 

Fint oppsett det der. Har laget helt likt selv, da eg ikke hadde plass til BEP sitt system. Men har ikke koblet bryteren som legger sammen batteriene enda for nødstart. Men det er på planen.... 

Grunnen til rødt lys er at du ikke har høy nok spenning. Motor gikk kanskje ikke når du tok bildet? Evt så er det fordi du har koblet ut forbruks.... 

Ser ut som det er det originale ferdige oppsettet fra BEP. Satt inn maken i min gamle båt

Du må nesten finne ut hvordan det er koplet i din båt. En vanlig måte er at skillediode eller rele styrer lading, mens bryteren styrer forbruk. Men det kan også være at bryteren styrer både forbruk og lading. Jeg har hatt begge løsninger, og foretrekker den første. Mindre å tenke på da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er bortimot umulig å vite hvordan det fungerer. Det kan være koblet slik at bank 1 er koblet på 1 og bank 2 på 2. Eller 1 på 1 og begge på 2. 

Å ikke ha 1+2 syns eg blir litt snodig.... Hvis det er en bank på hvert batteri kan man jo ikke kjøre og ha forbruk samtidig. Man får heller ikke ladet ene banken. Så neppe slik.

Og 1 på 1 og 1+2 på 2 så vil man jo aldri kunne bruke bare forbruk.

Er du sikker på at det er slik det er? Hvilken type er det?

Gnisten skrev for 11 timer siden:

Fikk vel ikke helt svar på spørsmålet mitt her. Endel "hijacking" av tråden, men skitt au... Får vel google og følge kablene i båten...

Beklager, jeg ble overivrig når jeg så bilde av samme panel som jeg hadde i min forrige båt. Skal skjerpe meg ;) 

(Humoristisk ment) 

Gnisten skrev On 14.4.2017 at 18.40:

Jeg har en hovedbryter med 3 posisjoner; 0, 1 og 2 og ble litt usikker på hvordan dette egentlig virker. 

Posisjon 0 gir seg selv. All strøm av. 

Imidlertid er jeg noe usikker på hva som egentlig går for seg i posisjon 1 og 2 i forhold til forbruk og lading

Er det slik at i posisjon 1 skjer alt forbruk og lading fra "batteri 1" eller er det kun lading som styres ut fra denne posisjonen? 

Tilsvarende posisjon 2: er det alt forbruk og lading fra "batteri 2" eller er det kun lading som styres ut fra denne posisjonen?

Litt snodig at det ikke er 1+2. Teoretisk sett kan du få et lite brudd i det du kobler fra 1 - 2 og omvendt, med påfølgende belastning på diodene i dynamoen. Alle slike brytere jeg har sett har hatt 1 og 2 på hver sin side av "1+2". Antar det er for å unngå et slikt fenomen? Rett meg om jeg tar feil.

Det er vel "make before brake" slik at neste posisjon er på, før forrige posisjon brytes?

Ellers ser jeg ikke helt forskjellen på "1"- "2"- "1+2" bryteren og et system der denne svitsjingen gjøres i tre separate brytere.

Er ikke det ett fett (unntatt ladereleet, som man vel også kan ha i begge løsninger)) - Eller er det noe jeg ikke har forstått, som krever at det brukes tre separate brytere i stedet for alt- i -ett bryter?

Redigert av Propell1
(korrektur) (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...