Jump to content

Vårpuss av 80tallsbåt


Båtsmannen67

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte en eldre seilbåt i vinter som har fått litt for lite stell. Har derfor noen spørsmål ang vårpussen.

 

Båten har blitt noe missfarget da det er 1,5 år siden forrige båtpuss. Har fått tak i Hempel Custom Marine Polish, båtforretningen fortalte at dette skulle holde og at rub ikke var nødvendig. Stemmer dette, hører veldig forskjellig, og ønsker ikke en ekstra runde med pussing.

 

Har også fått tak på Autosol Rubbing Cleaner, i tilfelle, burde jeg gå over først med denne?

 

Planen var å få dette gjort i morgen, ser det vil være rundt 5 grader, bør jeg vente til det er varmer i lufta?

 

 

 

Redigert av Båtsmannen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-kommer vel ann på hvor ille det er. Skal du bruke maskin? 

 

Det holder sikkert lenge det du har kjøpt. Det kommer jo en vårpuss i 2018 også. 

Husk å rengjøre skikkelig. Vask med en supercleaner. 

Du kan med fordel avslutte med en wax. 

Om båten har lagt en stund, så er det sikkert mye annet å henge fingra i enn å rubbe skroget ? -vaske seil og kalesje, rengjøre og smøre opp vinsjer. Vaske fall og skjøter, tette rekkestøtter og dekksgjennomføringer.. you name it! ?

Link to post
Share on other sites

Har maskin som jeg skal bruke.

Tenker det er viktig at båten ser bra ut, kjedelig når den ser "gul" og sliten ut.

 

Ser det anbefales å polere fra 5 grader og oppover, er spådd ganske presist i morgen. Hva er ulempen med å polere og er det noen forutsetninger jeg må ta når det er så kaldt?

Redigert av Båtsmannen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har båten fått lite stell, ville jeg først sikret meg om at alt strukturelt var i orden før polering. Gelcoaten tar ikke uopprettelig skade om det går to-tre år uten polering. En skikkelig gjennomgang av riggen (mast, vant og stag, beslag, trinser, fall, osv.), skrog- og dekksgjennomføringer, motor, elektrisk, m.m. Feil på disse kan være kritisk. Så kan man ta det kosmetiske i fred og ro når man er trygg på at det viktigste er på stell.

Link to post
Share on other sites

Gjorde selv en oppgradering av blått skrog. 

Forrige eier mente jeg måtte nok omlakkere osv. Men nå ser det ut som helt nytt. 

 

Først prøvde jeg det meste av rubbing og forskjellige puter av ull o.l. Fikk det aldri godt nok. Ble litt forbannet så brukte våtslipepapir på en dual action maskin. Slipegrader på 2000 og 4000. Deretter en rubbing med maskin. 

Det tar liten tid og lite krefter å våtslipe kontra det å rubbe med maskin. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Alt annet på båten er i grei stand, det er undersøkt. Det er kun det estetiske som trenger en puss.

 

Har også planer om å pusse ned noe av teakinteriøt, har fått låne Epifanes tynner og teaklakk. Men hvordan og hvor mye bør jeg pusse ned først? Tenkte jeg skulle bruke både pussesmaskin og noe for hånd.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis gelcoaten er veldig gulna så er en eller annen gugge med oksalsyre i tingen. Ulempen om det ikke er gjort på lenge er at det ikke bare er vannlinja som er gulnet og da blir det skjoldete om du prøver å ta bare det værste. Men det er uansett så enkelt å "avgulne" båten at du like godt kan få det gjort om du først skal vaske og polere den. 

 

Kjøp en eller annen oksalsyregugge, feks felgrens eller vannlinjerens på BT. Finnes i utallige varianter hos ulike forhandlere, kjøp det som er lettes tilgjengelig eller rimligst. 

 

Jeg tar gugga på en svamp. Gnir på og lar det stå ti minutter eller så. Vasker av med svamp og masse vann. Bruk vernebriller. Oksalsyra er grei nok mot huden men du vil ikke ha den i øynene. 

 

Så er det bare å la båten tørke før du polerer. Og ble det ikke perfekt i år så blir det bedre neste år. Er enig i det de andre sier, at det er andre ting som er viktigere med ny "gammelbåt". Men man må også unne seg å gjøre ting som er lystbetonte, og liker man å vaske og polere så må man gjøre litt av det også :-) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...