Jump to content

VP AQ211 med Vann i oljen. Ferskvannskjølt.


KingKongKent

Recommended Posts

2 dager inn i mitt første eierskap av båt, så har jeg en mistanke om vann eller kjølevæske i oljen.

Dag 1 gikk fint tur-retur Oslo - Drøbak. Dag 2, etter en liten tur med båten, så ble den veldig fort varm. Var bare 100 meter fra båtplassen, så vi snudde og dro tilbake.

 

Peilet motoren og ser nå at den er et stykke over full merket på pinnen. (Se bilde)

Skrudde opp og tok av topp-deksel og ser at det er hvit olje under lokket.

 

Motoren er ferskvannkjølt, kjølevannet har minket og har nok fått vann i oljen. Oljen er ikke helt grå, men ser litt mørk ut.

 

Noen som kjenner disse motorene og har en formening om hva som kan være galt? Topppakning?

 

Peilepinne.JPG

Toppdeksel.JPG

oljepåfyll.JPG

Ventil.JPG

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Den har nok sunket litt på vannstanden på ferskvannskjøleren, usikker på hvor mye. Kan eventuelt fylle opp å se.

Men mengden på olje og varmen på kun noen minutters kjøring bekymrer en del.

 

Olje og filter skal byttes, det samme med impeller, belger og Sinkanoder.

Kjøler.JPG

Temp.JPG

Link to post
Share on other sites

Ok, takk da vet jeg at jeg har kjølevann i olja, siden den minker og oljenivået øker.

Kan det trekke kjølevann inn via sjøvannspumpa? En som mente det kan være en svakhet i noen pakninger.

 

Noen som vet hvor det normalt kan trenge kjølevæske inn i olja?

Skal kontakte servicemann så fort som mulig, men ønsker litt mer info først.

 

Link to post
Share on other sites

Kommer ligg an på motorens konfig. Men nærliggende er lekk toppakning, sprekk i topp eller blokk. Lekk motoroljekjøler, om denne kjøler med 'grønt vann'. Men i og med at det 'grønne vannet' minker, kan du utelukke sjøvanssiden. Det ser heller ikke ut til at det lekker vann inn på stempeltoppene. Holder en knapp på det rimeligste alternativet som er lekk toppakning.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at jeg hadde en gåen toppakning men da jeg fikk av toppen så jeg at den var sprekt mellom ventilsetene. Jeg tok av andre toppen og den var også sprekt. Jeg hadde dog ingen stigning i oljenivået men vann i etpar sylindre. Du kan ha lekkasje i innsugspakning ettersom kjølevannet går gjennom innsuget. Da renner kjølevæsken rett ned i oljen. Jeg ville tappet olje og vann og sjekket innsugspakningene først. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...