KingKongKent Startet 16.April.2017 Del på Facebook Startet 16.April.2017 2 dager inn i mitt første eierskap av båt, så har jeg en mistanke om vann eller kjølevæske i oljen. Dag 1 gikk fint tur-retur Oslo - Drøbak. Dag 2, etter en liten tur med båten, så ble den veldig fort varm. Var bare 100 meter fra båtplassen, så vi snudde og dro tilbake. Peilet motoren og ser nå at den er et stykke over full merket på pinnen. (Se bilde) Skrudde opp og tok av topp-deksel og ser at det er hvit olje under lokket. Motoren er ferskvannkjølt, kjølevannet har minket og har nok fått vann i oljen. Oljen er ikke helt grå, men ser litt mørk ut. Noen som kjenner disse motorene og har en formening om hva som kan være galt? Topppakning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Det på topp dekslet kan være kondens peile pinnen så grei ut i fargen blank og svart men mengden kan mistenkelig. Oftest går vannet i eksosen når toppakningen ryker. Prøv og skift olje og filter og sjekk vannstanden på ferskvannskjøleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KingKongKent Svart 16.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2017 Takk for svar. Den har nok sunket litt på vannstanden på ferskvannskjøleren, usikker på hvor mye. Kan eventuelt fylle opp å se. Men mengden på olje og varmen på kun noen minutters kjøring bekymrer en del. Olje og filter skal byttes, det samme med impeller, belger og Sinkanoder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 (redigert) Du har ikke vann i oljen, da hadde den vært helt grå. Mest sansynlig er det bare kondens i ventildekselet. Forsvinner kjølevannet om du fylle opp kjøleren igjen? Det blir ihvertfall varmt om du ikke har kjølevann som rekker over rørene i varmeveksleren. Redigert 16.April.2017 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 (redigert) Er ikke enig med deg, bellen. Det ligger vannperler i oljen på topplokket. Det er mer enn kondens skulle tilsi. Og oljen oppi vippearmene er helt grå. Tapp oljen av bunnpannen, og du vil nok finne en skvett vann der. Redigert 16.April.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Ups.. Se der, ja. Tok meg for lite tid til å sjå på detaljene på mobilen og hang meg mest opp i oljen på peilepinnen. Er nå enig i at det er vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KingKongKent Svart 17.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2017 Ok, takk da vet jeg at jeg har kjølevann i olja, siden den minker og oljenivået øker. Kan det trekke kjølevann inn via sjøvannspumpa? En som mente det kan være en svakhet i noen pakninger. Noen som vet hvor det normalt kan trenge kjølevæske inn i olja? Skal kontakte servicemann så fort som mulig, men ønsker litt mer info først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Kommer ligg an på motorens konfig. Men nærliggende er lekk toppakning, sprekk i topp eller blokk. Lekk motoroljekjøler, om denne kjøler med 'grønt vann'. Men i og med at det 'grønne vannet' minker, kan du utelukke sjøvanssiden. Det ser heller ikke ut til at det lekker vann inn på stempeltoppene. Holder en knapp på det rimeligste alternativet som er lekk toppakning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KingKongKent Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Har tatt ut plugger og det ser ikke så galt ut. Noen her inne som har lyst å ta på seg en jobb med å bytte toppakninger? Litt lang ventetid hos La-sa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Jeg trodde at jeg hadde en gåen toppakning men da jeg fikk av toppen så jeg at den var sprekt mellom ventilsetene. Jeg tok av andre toppen og den var også sprekt. Jeg hadde dog ingen stigning i oljenivået men vann i etpar sylindre. Du kan ha lekkasje i innsugspakning ettersom kjølevannet går gjennom innsuget. Da renner kjølevæsken rett ned i oljen. Jeg ville tappet olje og vann og sjekket innsugspakningene først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KingKongKent Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Takk, det skal jeg sjekke. Innsuget må vel av før toppene. Har bestilt fult pakningssett til motoren, så da er det bare å jobbe seg nedover i motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KingKongKent Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 Sjekket forslaget til @DieselDahl og det stemte bra. Innsugspakningen var nesten spist opp der kjølevannet passerer. Har nå skifte olje 2 ganger og alt ser veldig bra ut:-) Takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vrod Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Er ferskvannskjølinga etter montert eller er den orginal? Det er en del motorer som har fått ettermontert ferskvannkjøling som har tæret opp i bunn av kjølekappa og fått vann inn i olja den veien. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post Share on other sites More sharing options...
KingKongKent Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 Den er nok ettermontert, tror ikke de motorene ble levert med ferskvannkjøling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.