Guest Balder.. Startet 16.April.2017 Del på Facebook Startet 16.April.2017 Hei, se bilder....er dette forårsaket av elektromagnetisk støy ? noen som har fått lignende bilder på skjærmen, det er i perioder også svart/hvitt og bare rare tegn/striper/symboler. Har ett ekkolodd/plotter til i båten...ett Lowrance Elite 5 DSI...dette har ingen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Hæ? Tror du må sette deg inn i hvordan et ekkolodd fungerer. Ser ingen ting galt på ekkoloddet. På øverste bildet ser jeg at ekkoloddet har hoppet på dybdevisningen. Nederste bildet viser bunn langt oppe og et ekstra bunnekko under reell bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 (redigert) Så din/dine ekkolodd har slike visinger ?? De vi ellers bruker...4-5 andre...viser "hele" bilder såfremt noe annet ikke velges. Dette hopper mellom det bilder i foregående viser og helt svarthvite bilder helt uten mening. Om det derimot kobles opp mot ett frittstående batteri som ikke er tillkoblet noe annet utstyr viser det bilder som det skal...som vedlagte bilder her. Redigert 16.April.2017 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Tja.. Om jeg fremprovoserer ekkoloddet, så får jeg nok slike visninger. Men jeg liker å ha ekkoloddet optimalt innstilt for å gi den visningen på skjermen som gir meg mest mulig rett informasjon. Jeg har for eksempel ikke ekkoloddet innstilt på 80 meter når det knapt er over 20 meter dypt, er ikke så lett å sjå fisk på ekkoloddet da. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 (redigert) Jeg har ett spørsmål, får du disse forstyrrelsene når du kjører kun det ene loddet? Du har to ekkolodd og da må du ikke bruke samme frekvens, da får du interferrens i mellom de, kjører du den ene på 83 khz så må det andre stå på for eks 200 khz, dette for å unngå problemer. Du må også huske på at frekvenser under 100 khz er mye mere utsatt for støy i fra luftbobler under båten, ( rulling, stamping i motsjø og ved bakking). Redigert 16.April.2017 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Hadde vært bedre om du la ut en liten film av problemet. Slik jeg tolker dine første bilder, så viser det bare et ekkolodd som er dårlig innstilt. Men om du kjører to ekkolodd samtidig på samme frekvens, så går så klart ikke dette. Da vil det ene ekkoloddet lage forstyrrelser for det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Verado...Det andre ekkoloddet har 455/800 å dette har 83/200 så det skulle vel gå ? Begge ekkolodd står på samtidig men bare dette som fjusker, har 2st fordi det andre oftest står med kartbilde fremme. Det står innstillt på "auto" på dybden (ja det kan også stilles manuelt) så det skulle normalt styre seg selv, men det spiller ingen rolle, det hopper fra den ene visingen etter den andre med sekunders mellomrom uten att noe røres. Skjærmen deles opp i alt fra 2-4 "bilderuter" i lengderettning men også i forskjellige høyder på skjærmen med jevne/ujevne mellomrom....er jo ikke akkurat romfart å stille inn dette. Noen av oss er godt utrustet, ser ut fra ett par bilder uten mer om å men att en annen person er totalt inkompetent....godt min treskalle er av hardtre så det tåler en trøkk (kan ses på you tube hvordan dette skal fungere/se ut) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 (redigert) Prøv å slå av det som ikke fusker, hva skjer med det som normalt fusker,? Blir det bra da? Du må være oppmerksom på at dobbelbunn vil forekomme spesielt ved hard/steinete bunn. Redigert 16.April.2017 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Da en av mine hobbyer er dorging trodde jeg først att det var autopiloten som ble montert som forstyrret på noe vis men det ble etterhvert avskrevet. Hmmm, slo ikke av plotteren da jeg måtte følge med på og kontrolere "sporet" etter autopiloten....det skal jeg prøve, skal se på det til helgen og se om jeg finner en god forklaring, gir beskjed om årsak finnes så det kan lagres i det hjørnet av hodet som står for læring og erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Jo ta en kontroll på anlegget og prøv å finne ut om der er en støykilde en plass,?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.