skjerpingen Startet 16.April.2017 Link til dette innlegget Startet 16.April.2017 Jeg har en Volvo Penta D 6 320 HK 2007 mod, med drev. Båten er ny for meg,etter en tur på ca1 time fikk jeg dette varselet ved avslutning av turen! Det skjer nå når jeg kobler inn gearet,altså ingen varsel når den står i fri. På displayet kommer fram "Vänta søker etter fel" men det kommer ingen feilmelding. Oljetrykk,kjøling og lading er OK! Noen som har noe å foreslå før jeg må få brakt den til et merkeverksted! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Selv har jeg ingen erfaring med D6 med drev. Men basert på andre tråder på forumet har jeg intrykk av at denne type problemer ofte har utspring i giraktuatoren eller treghet i vaier mellom aktuator og drev. Det har også vært eksempler treghet i selve aktuatoren og at mikrobrytere som skal føle om giret står i gir eller i fri har trøblet. Jeg tror det står noe om slike problemer i den gamle tråden Trøbbel med D-motorer. I tillegg er det skrevet noe i tråden om anbefalte oppgraderinger for D4/D6. Og så har det sikkert vært en rekke tråder om spesifikke problemer. Så mens du venter på at drevekspertene kommer på banen her kan du jo prøve å søke på tidligere tråder på forumet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ally Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Er det D6-310 med DPH drev du har? D6-320 har jeg aldri hørt om. Hvis det er girvaieren som krangler og motoren ikke går i gir vil jeg anta at motoren din bråstopper før alarmen kommer, det er kanskje ikke tilfelle hos deg? Brun eller rød girvaier er gammel type og bør uansett byttes. Jeg hadde en alarm som dukket opp med ujevne mellomrom uten at det var mulig å lese hve feilen var. VP verkstedet fant ut at det var oljetrykk sensoren som varslet om lavt oljetrykk uten at dette var reelt. Byttet sensor og alt var OK. Så du bør nok få lest feilmeldingen hvis du ikke har gir/actuator problemer. Sitér dette innlegget Link to post
skjerpingen Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Takk til dere begge ! Dette kan være nyttig ja, Sorry det er en D6 310 med DPH drev jeg har. Det er ikke problemer med gearet, det er bare en varsling og jeg får altså ikke lest av feilmeldingen, den står bare og søker - har du noe alternativ til hvordan jeg alternativt kan få lest av den? Tror det er problem å kjøre båten til et verksted,så lenge oljetrykk,lading og kjøling er OK? Eller : fortsatte du å kjøre når du fikk dine feilmeldinger? Redigert 17.April.2017 av skjerpingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Som det blir nevnt, for meg høres det i utgangspunktet ut som at det er feilmelding fra gear aktivator og at den ikke går i gear/ tror den ikke er i grar.. Men da pleier motoren å stenge ned. Alltid. Feilmelding lyder noe slikt som "sjekk gear aktivator". Har opplevd det flere ganger ved årets første tur/ idet båten, med samme motor og drev som TS, blir sjøsatt. Wire har gått litt tregt. Etter 2-3 tvangskjøring av gear, uten motoren igang, så har ikke problemet kommer flere ganger det året. Forsøk å kjør giret inn og ut, uten at motoren går. -for at det skal la seg gjøre, må du trykke på nøkkelsymbolet på VP-kontrollpanelet. Høres det ut som at aktuatoren jobber tungt? Etter 5-10 inn og utkoblinger, kan du forsøke det samme med motoren igang. Det er ihvertfall et forsøk. Men som det ble nevt over her, gamel type gearwire blir treg etterhvert. På Grandezzaen må motoren flyttes for å skifte wire... uansett er det lurt/ nødvendig å få verkstedet til å finne ut av feilkoden om det fortsetter. Motoren er kanskje fra 2007-08-09? Redigert 17.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Høres ut som gearwire og aktuator ja. Motoren gir feilmelding fordi den ikke vet om gearet er i fri eller ikke. Har hørt om tilfeller der motoren ikke har stoppet. Hva slags båt? dette er aktuatoren. Sitter montert oftest på veggen i motorrommet. Gear wiren har brun eller sort strømpe. Ligger ofte i en bue akterover langs motoren og ender inn i drevet bak motoren. Redigert 17.April.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Tviler egentlig på at det er giret, spesielt hvis det bare skjer etter lengre tids kjøring? Resetter feilmeldingen seg hvis du stopper motor/slår av strømmen? Sitér dette innlegget Link to post
skjerpingen Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Takk alle sammen, dette er jo et flott forum! Jeg fikk et tips om å la motoren gå på tomgang til den ble ordentlig varm og deretter sette den i gear for å se om feilmeldingen kom igjen og det gjorde den ikke. Jeg ble bedt om å kjøre en tur med høyt turtall for å se om feilmeldingen kom når jeg satte den i fri, og det gjorde den ikke, det tyder iflg min kilde på at det kan være en sensorfeil, jeg skal snakke med verksted i morgen, men det ser altså ut til å være en "bagatell" takk igjen Redigert 17.April.2017 av skjerpingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.