Jump to content

Skifte av kjølevæske D6 370


Lima2

Recommended Posts

Min metode:

 

Tapp av gammel kjøleveske gjennom messingnippel på venstre side av blokka. Jeg samler opp kjølevesken og gjenbruker den ved vinterkonservering. Åpne påfyllingslokket så renner kjølevesken fortere ut. 

 

Så stenger jeg et av uttakene for kjøleveske til defroster/bereder og kobler fra slangen. Stikker vannslangen fra brygga inn i slangeenden og taper rundt slik at det blir tett. Så kobler jeg en annen 12 mm slange til den tidligere omtalte messingnippelen og lar den stå åpen. Denne slangen går over bord, og dermed kan hele systemet spyles hjennom med ferskvann. Husk å sette på påfyllingslokket igjen. 

 

Når man er fornøyd med gjennomspylingen kobles slangene sammen igjen og ventilen ved uttaket til defroster åpnes igjen. Om man ønsker det kan motoren nå fylles opp med rent vann og kjøres litt varm før vannet tappes av gjennom messingnippelen. Vær forsiktig ved stenging av messingnippelen, denne blir ødelagt om du drar til skikkelig med en fastnøkkel. 

 

Nå er det tid for å fylle ny kjøleveske. Da er det viktig å først fylle på riktig mengde frostveske. Kjølesystemet tar 20 liter + litt til for slangene til defroster. Jeg fyller 2x5 liter frosveske og fyller opp med rent vann. Om man blander ut frostvesken på forhånd kan man risikere å få feil blandingsforhold fordi man ikke har kontroll på hvor mye vannrester som allerede ligger i slanger og andre steder i systemet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Min metode baseres på at man fortsetter med samme type frostveske. 

 

Ved bytte fra grønn til gul har jeg forstått at det er nødvendig med en inngående rens av systemet for å sikre seg at det ikke finnes rester av gammel kjøleveske. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 4 år senere...
Brigg skrev On 17.4.2017 at 9.37:

Min metode:

 

Tapp av gammel kjøleveske gjennom messingnippel på venstre side av blokka. Jeg samler opp kjølevesken og gjenbruker den ved vinterkonservering. Åpne påfyllingslokket så renner kjølevesken fortere ut. 

 

Så stenger jeg et av uttakene for kjøleveske til defroster/bereder og kobler fra slangen. Stikker vannslangen fra brygga inn i slangeenden og taper rundt slik at det blir tett. Så kobler jeg en annen 12 mm slange til den tidligere omtalte messingnippelen og lar den stå åpen. Denne slangen går over bord, og dermed kan hele systemet spyles hjennom med ferskvann. Husk å sette på påfyllingslokket igjen. 

 

Når man er fornøyd med gjennomspylingen kobles slangene sammen igjen og ventilen ved uttaket til defroster åpnes igjen. Om man ønsker det kan motoren nå fylles opp med rent vann og kjøres litt varm før vannet tappes av gjennom messingnippelen. Vær forsiktig ved stenging av messingnippelen, denne blir ødelagt om du drar til skikkelig med en fastnøkkel. 

 

Nå er det tid for å fylle ny kjøleveske. Da er det viktig å først fylle på riktig mengde frostveske. Kjølesystemet tar 20 liter + litt til for slangene til defroster. Jeg fyller 2x5 liter frosveske og fyller opp med rent vann. Om man blander ut frostvesken på forhånd kan man risikere å få feil blandingsforhold fordi man ikke har kontroll på hvor mye vannrester som allerede ligger i slanger og andre steder i systemet. 

 

Høres ut som en veldig god idé. Et lite spørsmål. Spiller det noen rolle hvilket av uttakene som benyttes? Har to maskiner, og den som ikke er koblet til bereder er enkleste mulighet å spyle inn i ekspansjonstanken. Det andre er blendet med pugg. Jeg antar dette er motsatt retning av hvordan kjølevesken normalt flyter.

Link to post
Share on other sites

Ideelt skal spylingen skje motsatt av retningen kjølevesken vanligvis går. Hvor nøye dette egentlig er vet jeg ikke, det viktigste er kanskje å få spylt gjennom. Uten uttak for VVB/defroster er spyling gjennom påfylling beste alternativ. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...