Lima2 Startet 16.April.2017 Del på Facebook Startet 16.April.2017 Hei. tenkte å skifte kjølevæske selv på min D6 2008 mod. Noen som har fremgangsmåten? supert om eg får svar. hilsen ikke altfor teknisk... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Pri 1: hold deg til samme type kjølevæske. Har du grønn Volvo kjølevæske, hold deg til den. Bytte til Volvo sin gule longlife er såpass krevende at det neppe er verdt det. ( bare så det er sagt ?) har du vv-bereder og defroster i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Lina III Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Det skal være godt beskrevet i motorens servicemanual som følger motoren. Dersom du ikke har den, tror jeg den er tilgjengelig på Volvo Penta sine nettsider. Sitér dette innlegget Link to post
Lima2 Svart 17.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2017 Takk for svar ! Har vv bereder og defroster ja. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Min metode: Tapp av gammel kjøleveske gjennom messingnippel på venstre side av blokka. Jeg samler opp kjølevesken og gjenbruker den ved vinterkonservering. Åpne påfyllingslokket så renner kjølevesken fortere ut. Så stenger jeg et av uttakene for kjøleveske til defroster/bereder og kobler fra slangen. Stikker vannslangen fra brygga inn i slangeenden og taper rundt slik at det blir tett. Så kobler jeg en annen 12 mm slange til den tidligere omtalte messingnippelen og lar den stå åpen. Denne slangen går over bord, og dermed kan hele systemet spyles hjennom med ferskvann. Husk å sette på påfyllingslokket igjen. Når man er fornøyd med gjennomspylingen kobles slangene sammen igjen og ventilen ved uttaket til defroster åpnes igjen. Om man ønsker det kan motoren nå fylles opp med rent vann og kjøres litt varm før vannet tappes av gjennom messingnippelen. Vær forsiktig ved stenging av messingnippelen, denne blir ødelagt om du drar til skikkelig med en fastnøkkel. Nå er det tid for å fylle ny kjøleveske. Da er det viktig å først fylle på riktig mengde frostveske. Kjølesystemet tar 20 liter + litt til for slangene til defroster. Jeg fyller 2x5 liter frosveske og fyller opp med rent vann. Om man blander ut frostvesken på forhånd kan man risikere å få feil blandingsforhold fordi man ikke har kontroll på hvor mye vannrester som allerede ligger i slanger og andre steder i systemet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Billa Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Med Brigg sin glimrende beskrivelse så lar det seg gjøre å bytte fra grønn til gul kjøleveske, ikke sant? Har det hensikt å gå over til gul? Er det hensiktsmessig med systemrens mens man først er i gang? Temperaturen er OK i dag. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Brigg Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Min metode baseres på at man fortsetter med samme type frostveske. Ved bytte fra grønn til gul har jeg forstått at det er nødvendig med en inngående rens av systemet for å sikre seg at det ikke finnes rester av gammel kjøleveske. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Billa Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Takk Brigg. Da legger jeg det dødt. Green forever. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
AlfArie Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Har ikke funnet lignende skisse for D6, denne er for kad. Det jeg lurer på er om det blir bedre gjennom spyling av ekspangsjons tanken dersom termostaten taes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Bytte fra grønn til gul krevet systemrens grønn har 2 års holdbarhet. Gul har 4 års holdbarhet Sitér dette innlegget Link to post
Eisto Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Hvordan fastslår jeg om det er gul eller grønn kjøleveske på motoren? Fargen er litt ubestemmelig gulgrønn... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Da ville jeg startet med å se på kvittering fra siste service. 1 av 3 har feil på fargesynet, dersom du er en av dem kan du spørre en som sykler forbi... om en "second opinion" Sitér dette innlegget Link to post
mortentr Svart 18.April Del på Facebook Svart 18.April Brigg skrev On 17.4.2017 at 9.37: Min metode: Tapp av gammel kjøleveske gjennom messingnippel på venstre side av blokka. Jeg samler opp kjølevesken og gjenbruker den ved vinterkonservering. Åpne påfyllingslokket så renner kjølevesken fortere ut. Så stenger jeg et av uttakene for kjøleveske til defroster/bereder og kobler fra slangen. Stikker vannslangen fra brygga inn i slangeenden og taper rundt slik at det blir tett. Så kobler jeg en annen 12 mm slange til den tidligere omtalte messingnippelen og lar den stå åpen. Denne slangen går over bord, og dermed kan hele systemet spyles hjennom med ferskvann. Husk å sette på påfyllingslokket igjen. Når man er fornøyd med gjennomspylingen kobles slangene sammen igjen og ventilen ved uttaket til defroster åpnes igjen. Om man ønsker det kan motoren nå fylles opp med rent vann og kjøres litt varm før vannet tappes av gjennom messingnippelen. Vær forsiktig ved stenging av messingnippelen, denne blir ødelagt om du drar til skikkelig med en fastnøkkel. Nå er det tid for å fylle ny kjøleveske. Da er det viktig å først fylle på riktig mengde frostveske. Kjølesystemet tar 20 liter + litt til for slangene til defroster. Jeg fyller 2x5 liter frosveske og fyller opp med rent vann. Om man blander ut frostvesken på forhånd kan man risikere å få feil blandingsforhold fordi man ikke har kontroll på hvor mye vannrester som allerede ligger i slanger og andre steder i systemet. Høres ut som en veldig god idé. Et lite spørsmål. Spiller det noen rolle hvilket av uttakene som benyttes? Har to maskiner, og den som ikke er koblet til bereder er enkleste mulighet å spyle inn i ekspansjonstanken. Det andre er blendet med pugg. Jeg antar dette er motsatt retning av hvordan kjølevesken normalt flyter. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.April Del på Facebook Svart 18.April Ideelt skal spylingen skje motsatt av retningen kjølevesken vanligvis går. Hvor nøye dette egentlig er vet jeg ikke, det viktigste er kanskje å få spylt gjennom. Uten uttak for VVB/defroster er spyling gjennom påfylling beste alternativ. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jerognal Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April Det finnes frostvæsker som er kompatible med alle andre i bruk. Har selv brukt Valvoline sin på våre volvo-biler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.