Pettern1972 Startet 17.April.2017 Link til dette innlegget Startet 17.April.2017 (redigert) Har en dieselvarmer, type Volvo Flygmotor 04-d. Den er gammel, fra 1979, men mistenker at stort sett alt er byttet på den, da den ser rimelig strøken ut. Den starter og går fint i noen minutter, minimalt med røyk, så skifter den turtall og det ryker noe helt sinnsykt fra eksosen i 20-30 sekunder, for så å gå normalt i noen minutter igjen. Da skifter den turtall igjen og ryker igjen. Helt tydelig at dieselen antenner da den varmer veldig godt. Men så var det dette intervallet som den ryker som besatt da. Noen idé om hva som skjer her? Redigert 17.April.2017 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
jeb Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 skulle ikke disse gå på lampe olje, hadde en slik i en tidligere båt den gikk på lampe olje jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Pettern1972 Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Står diesel på min iallefall Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Fjordgubbe Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Hatt tilsvarane, to til og med, dei gjekk på diesel. (Bråka som eit uvær og vermde berre når det var varmt. Men no var vel det ikkje det du spurte om.) Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 sikkert flere typer min tok fyr etter at jeg solgte båten, så det kunne jo hende det var feil Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Kaskazi Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Volvo flygmotor går på diesel. Det finnes en egen tråd på forumet som omhandler denne brenneren. Jeg har har hatt en tilsvarende selv. Ryker og støyer litt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Fritidsparafin kan vel også brukes, men ikke lampeolje, varmeolje eller andre typer parafin. Diesel er kanskje det beste, men om det skiller mellom MGO eller EN590/anleggsdiesel/autodiesel/biodiesel vet jeg ikke. Redigert 30.Oktober.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
I.M.S. Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 ARDIC 04-D var opprinnelig utrustet med en brennstoffpumpe med membran. Det som ofte hender med disse pumpene er at membran blir "slakk" og mengden av brennstoff synker under det som er nødvendig for å opprettholde forbrenning. Det som da skjer, er at flammen slukker etter noen minutter, gløding kobler inn, som skaper et spenningsfall slik at vifte mister turtall samtidig som den fremdeles pumper inn brennstoff som fordamper uten å brenne, skaper mye gråhvit røyk, for deretter å starte forbrenning igjen. Så, etter noen minutter starter samme syklus igjen. Det ble i sin tid levert et ombyggingssett til doseringspumpe med eget impuls-rele, men dette har utgått for en del år siden. En annen løsning er å byttet dyse i magnetventil for å øke mengden, men det er en midlertidig løsning idet pumpen gradvis vil levere mindre brennstoff grunnet fallende trykk fra membranen. Nye membranpumper kan muligens finnes, men jeg har ikke pr i dag noen tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 I.M.S. skrev 1 time siden: ARDIC 04-D var opprinnelig utrustet med en brennstoffpumpe med membran. Det som ofte hender med disse pumpene er at membran blir "slakk" og mengden av brennstoff synker under det som er nødvendig for å opprettholde forbrenning. ... Jeg har en slik som sluttet å virke i sommer. Den gikk normalt en times tid, så plutselig var det slutt på fyr - viften skiftet over til sluttfasen (=blåste ut resteksos) og skrudde seg av. Nye forsøk gir ikke ordentlig tenning. Jeg mistenker mangel på disel, men er ikke helt sikker siden aktiv bruk av håndpumpen gir tenning, men holder seg ikke så jevn i brenningen (med vedvarende pumping) som jeg hadde forventet. Hvis jeg demonterer pumpen - er dette med slakk membran noen som er lett å se? Evt. mulig å stramme opp? Hvis jeg ikke blander signaturer her nå....er det du som holder til i Sandefjord? (Jeg har båten i Ula.). Tar du service på disse, evt. at det er lett for deg å gjøre en "benketest" hvis jeg demonterer hele varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Så vi som har impulsrelepumpe i 04-D kan slappe av altså? (inntil at den feiler da). Da er det vel derfor at den originale sprengskissen ikke stemmer helt med det faktiske, siden jeg da har en annen doseringspumpe enn den originale. Redigert 30.Oktober.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
I.M.S. Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Den "gummiblåsa" a la påhengsmotor er ingen "håndpumpe", kun en gummibelg som skal dempe pumpeslagene og gi litt jevnere trykk på brennstoffet (trykkutjevner). Det er ikke enveisventiler i denne slik som i belgen på påhengsmotorer. Har membran blitt "slapp", er det som regel "game over" for pumpen, og ja, jeg holder til i Sandefjord og kan kjøre varmer i "benk" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.