Båtsmannen67 Startet 17.April.2017 Link til dette innlegget Startet 17.April.2017 (redigert) Tenkte jeg skulle pusse ned og lakke deler av teakinnredningen i seilbåten. Men har først noen spørsmål: -Har fått tak på Epifanes Tynner og tilhørende teaklakk, men hvordan bruker jeg dette? -Hvordan bør jeg pusse ned først? Hvor grovt sandpapir bør jeg bruke? -Båten står i vann, usikker på hvor kaldt det vil være inne i båten gjennom natta, men går det likevel greit å gjøre dette nå, eller bør jeg vente? Redigert 17.April.2017 av Båtsmannen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sivijo Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Står det ikke godt beskrevet på boks ? Feks min arb temp 8grader. Hvordan er tilstand av innredning nå ? Ville vel skrapet vekk evnt gammel lakk og pusset med 240 på friskt treverk før ny lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsmannen67 Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Etiketten er bortrevet så ser ikke hva som skulle stått der og hvordan det skal gjøres. Noen få steder er det ganske slitt, men stort sett er fargen kun falmet med små riper. Sitér dette innlegget Link to post
Sivijo Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Ok. Fant ikke noe om arbeidstemp. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Lo og støv er alltid eit problem, derfor brukar du ein klebeklut nett før du lakkar. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsmannen67 Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Takk, ble litt klokere nå. Men hvor mye må jeg pusse ned og hvilket sandpapir bør jeg pusse ned med først, samt mellom hvert lakkstrøk? Er det lurt å rense med rødsprit etter første puss? Redigert 17.April.2017 av Båtsmannen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sivijo Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Jeg skrapte vekk all gammel lakk med stanleyblad og varmepistol. Så pussa jeg fint over med 240 papir. Rødsprit før lakk ja. Usikker på hvordan man skal pusse om man skal beholde eksisterende lakk men 240 el 180 er sikkert ok. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Puss forsiktig, teakfineren på toppen er kun et par tiendedels mm tykk! Og om du sliper gjennom får du det aldri bra igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordgubbe Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 180 held i massevis om du pussar i fiberrettningen. Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Har lest litt gjennom gamle tråder nå, blir ikke helt klok. Noen mener det å pusse for hånd eller maskin vil slipe gjennom det tynne laminatlaget? Men at man heller på skrape det bort. Har lagt ved et bilde av hvordan det ene bordet der ut, det er jo ikke mye lakk igjen her?.. Sitér dette innlegget Link to post
Sivijo Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Ja om du har fått vekk all gammel lakk må du være forsiktig. Bare lett pussing for hånd. På bildet ditt ser det ut som lakken er stedvis slitt vekk. Om dette er tilfellet kan du enten ta 2-3 lag på de flekkene. Før du tar hele plata 2-3 lag. Jeg ville vel skrapt vekk all lakk på hele plata. Å så pussa lett Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 All lakk må bort! Prøv malingsfjernar. Sitér dette innlegget Link to post
Sivijo Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Enig med gubben. Anbefaler da biltema sin til under 200kr/literen ?? Visst ikke går skrape/stanley blad med varme Sitér dette innlegget Link to post
Båtsmannen67 Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Takk for mange gode svar, er nå godt i gang med pussen. Tok også opp bunnplata fra båten, tenkte det var på tide og pusse og lakkere den, men hva bør jeg bruke her? Som dere ser har den gamle fargen begynt å komme tilbake etter en del pussing. Det er jo viktig at denne ikke blir glatt og at det samtidig tåler en del slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.