Jump to content

TV i båten, hvordan?


Nicolai H

Recommended Posts

Hei. Kjøpte nylig en Albin 78, og ønsker å ha en TV i den. Er noe lignende denne jeg tenker: http://cdon.no/elektronikk/24-led-tv-digihome-24h151w-12v24-led-tv-digihome-24h151w-12v-hvit-p30602435?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=24+LED-TV+Digihome+24H151W+12V&utm_content=30602435&utm_campaign=prisjakt_no_TV+-+LED 

 

Har to hovedbatterier på 65 Ah som bringer strøm til alt det elektriske i båten, men hvor lenge kan jeg bruke et av de batteriene for å se på TV før det går tomt? Har et 95 Ah reserve batteri, men det er ikke koblet opp til det elektriske anlegget i båten. Noen som vet om en smart måte å gjøre dette på?

Link to post
Share on other sites

Må bare spørre, har du altibox eller RiksTV hjemme? For da kan du se TV via deres apper på et nettbrett, dog, da går det data.. 

du må vel ha deg et veggfeste også.. ?

 

du må også ha en god båtantenne, som må monteres en plass. Har du antennemast på hekken? 

( vanlig bordantenne blir bare skurr når båten beveger seg bittelitt) 

 

kunne ikke se på linken din om strømforbruk. 

Har du 2stk 65ah batteri, kan du ta ut maximalt halvparten, altså 65 ah. - men da er det ikke sikkert du får start på en innenbordsmotor, om du har det. 

Ligger du i havn, og kobler deg til landstrøm, så kjører du tv'n direkte på 220v. 

Jeg droppet 12v mulighet, for jeg ser ikke TV i uthavn, uten landstrøm. 

 

Ser i linken til seatronic at forbruk er 14w. 

Blir ikke regnestykket da 65ah dividert på 14v= 4,6 timer... 

-nå ble jeg plutselig i tvil på el-matematikken min ?

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka: Har ikke Altibox eller RiksTV, bruker Netflix og Viaplay. Planen er å enten ha en DVD spiller innebygd, og bare bruke filmer på DVD, eller å koble til Chromecast for å streame. Har innenbordsmotor, men tenkte å bruke reservebatteriet til TV'en. Var en god idè å bare ha en normal TV som man kobler til med landstrøm, men det er jo også kjekt å kunne se på TV'en mens du er ute på havet, og ikke har tilgang til landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt TV til båten i dag, så hadde jeg droppet det, og sett TV på nettbrettet/ iPad  i stedet. nrktv appen er ganske bra. 

Har bare 30 foter, så det blir ikke så langt fra der jeg sitter uansett. ?

 

Forøvrig: gratulerer med seilbåt! 

-bytt ut alle gamle gløde og halogenpærer til led. Da får du plutselig mere strøm?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 1 time siden:

 

Ser i linken til seatronic at forbruk er 14w. 

Blir ikke regnestykket da 65ah dividert på 14v= 4,6 timer... 

-nå ble jeg plutselig i tvil på el-matematikken min ?

 

Litt oppfrisking av el-matematikken:

14W på 12V betyr et strømtrekk på 1,2A (effekt = spenning x strøm).

Da vil 65 Ah vare omtrent 55 timer. Men så er der sikkert andre ting som også trekker strøm... 

Link to post
Share on other sites

Har både antenne (NRK1/2/3) og AppleTV/4G router i båten. Selv om jeg stort sett ser på NRK så er det Apple TV som brukes i 99% av tilfellene. Det samme hjemme. Det er også litt dill å søke opp kanaler på ny når en har flyttet på seg. TV-en du linket til + Chromecast er nok rimeligste vei til mål.

 

En billig og sikker måte å huke opp det separate batteriet er vel med spenningssensitivt rele fra Biltema.

 

Strømforbruk er oppgitt til 25W fra produsenten dvs ca 2A v 12.5V så da burde du kunne se TV i la oss si 24 timer med utgangspunkt i et 95Ah batteri som er fulladet (dvs tapper det ned til ca 50%). Ser også at de angir stort spenningsområde, dvs ikke noe problem å bruke selv om spenningen synker en del eller under lading/motorgange. 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse effektene er trolig 'peak' effekter og har ikke noe med forbruket å gjøre. Det pleier å stå strømforbruk (evt min/max) på et merke/skilt på selve radio/forsterker. Sjekk dette. Det er uansett tricky å anslå da det kommer temmelig mye an på hvor høyt du spiller. 

Link to post
Share on other sites

Mulig litt på siden: Jeg snakket med Riks TV idag faktisk om noenlunde samme tema. Har en TV i båten som brukes lite, men oftest av barna i "kjelleren", så derfor tenkte vi å få en til vi kan sette "opp" i cockpiten ved behov, typisk nyheter og denslags. Spesielt på regnværsdager og mye vind, evt snø som idag 25. april, er jo dette attraktivt...

 

Betaler 499 i mnd og de sier jeg kan ha 4 kort samtidig. Systemet idag er en antenne, dekoder/mottaker, og en 24" TV som går på 12V.

 

Er man alene i båten, så er jo nettbrett fint, dog drar det jo mye data fra abonnementet ditt ved streaming. Vi er dog ofte 2 voksne, 2 barn og en tenåring, og behovene er ulike. Spesielt når alle de andre barna fra brygga også kommer på besøk...

 

Riks TV foreslår å sende meg - gratis - mot at jeg binder med for ett år (intet pes, jeg er jo og har vært kunde lenge), en ny Strong boks (Smartboks 2), en antenne splitter og en CAM modul, samt et nytt kort (Mange har ett kort som de tar med seg til og fra båten).

 

For mitt vedkommende gjenstår da isåfall vanntette antenne koplinger/12V uttak, å strekke kabler/ledninger, og ikke minst å kjøpe en egnet TV. Kanskje Hyttebutikken?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 10 timer siden:

Mulig litt på siden: Jeg snakket med Riks TV idag faktisk om noenlunde samme tema. Har en TV i båten som brukes lite, men oftest av barna i "kjelleren", så derfor tenkte vi å få en til vi kan sette "opp" i cockpiten ved behov, typisk nyheter og denslags. Spesielt på regnværsdager og mye vind, evt snø som idag 25. april, er jo dette attraktivt...

 

Betaler 499 i mnd og de sier jeg kan ha 4 kort samtidig. Systemet idag er en antenne, dekoder/mottaker, og en 24" TV som går på 12V.

 

Er man alene i båten, så er jo nettbrett fint, dog drar det jo mye data fra abonnementet ditt ved streaming. Vi er dog ofte 2 voksne, 2 barn og en tenåring, og behovene er ulike. Spesielt når alle de andre barna fra brygga også kommer på besøk...

 

Riks TV foreslår å sende meg - gratis - mot at jeg binder med for ett år (intet pes, jeg er jo og har vært kunde lenge), en ny Strong boks (Smartboks 2), en antenne splitter og en CAM modul, samt et nytt kort (Mange har ett kort som de tar med seg til og fra båten).

 

For mitt vedkommende gjenstår da isåfall vanntette antenne koplinger/12V uttak, å strekke kabler/ledninger, og ikke minst å kjøpe en egnet TV. Kanskje Hyttebutikken?

En CAM modul kan du vel kjøpe for 4-500 kr i elektronisk butikk vil jeg tro. Men om du tror og ikke har planer å bytte det neste året vil det jo gå opp i opp sånn ca.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...