Kilkir16 Startet 17.April.2017 Del på Facebook Startet 17.April.2017 Kjøpte en 2006 modell i fjor. Gikk fint med 3000 o/min og 20 knop. Må nå ha 5000 o/min for å få samme fart. Kan det skyldes feil med "gir"? Eksosbelgen var løs fra drevet da vi tok den opp i fjor, men vi fikk den på etter mye strev, uten å dele drevet. Kan det være andre årsaker? Motor Mercruiser, drev Alpha 1. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Motoren er sperret på lavere turtall. Mener det er ca 4400 rpm. Med andre ord er det feil på turteller noe jeg også hadde på den motoren. Jeg fikset dette ved å knipse på glasset til instrumentet i konsollen så viste det riktig igjen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Dette ser du ved tomgang som skal være 800 rpm. Kakk på glasset til den viser riktig verdi. Kjør. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Kilkir16 Svart 18.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2017 Takk for svar, skal sjekke dette med turtallsmåler tomgang/maks 800/4400 o/min. Allikevel kommer farten ikke høyere en 20 knop... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Maks turtall uten gear innkoblet er 4980 rpm. Maks turtall i drift med riktig propell er 4400rpm. Hvordan måler du hastighet? Knopmålen i båten er basert på vanntrykk. Er et lite hull i forkant av drev som tar inn trykket og overfører det med slange til instrument. Dette hullet kan gro igjen eller tette seg ved påføring av drevspray. Er akselerasjon ok? Propeller kan spinne på aksling. Merkbart med treg akselerasjon og manglende topphastighet. Turtall øker uten at farten øker. Propell sitter på plast-hub på akslingen som kan ødelegges hvis propell har truffet noe i vannet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kilkir16 Svart 18.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2017 Takk igjen for nyttig info. Da er det kanskje brukerfeil som er årsaken til at vi måler lavere hastighet. Vi malte både drev og propell med bunnstoff og kan da ha tettet dette hullet. Mulig at propellen fikk noe mindre virkningsgrad med bunnstoff på? Ser nå at drevspray bør brukes i stedet for bunnstoff. Akselerasjonen er god, men det virker som om det mangler litt fartsøkning på den siste turtallsøkningen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 (redigert) Har du ikke GPS ombord? Du har muligens pådratt deg et problem og en del arbeid. Du skriver at du har malt drevet og propell med vanlig bunnstoff? Hvilket bunnstoff har du brukt og har du sjekket at dette ikke blir skadelig for drevet, som er laget av aluminium? Vanlig bunnstoff skal ikke på drevet. Det er vanlig å maskere 1-2 cm rundt drevet/ transom når man bunnsmører for å unngå bunnstoff på drevet. Du har nok en rengjøringsjobb forran deg. Dessverre. Redigert 18.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Kilkir16 skrev 1 time siden: Takk igjen for nyttig info. Da er det kanskje brukerfeil som er årsaken til at vi måler lavere hastighet. Vi malte både drev og propell med bunnstoff og kan da ha tettet dette hullet. Mulig at propellen fikk noe mindre virkningsgrad med bunnstoff på? Ser nå at drevspray bør brukes i stedet for bunnstoff. Akselerasjonen er god, men det virker som om det mangler litt fartsøkning på den siste turtallsøkningen. Bunnstoffet påvirker ikke farten nevneverdig ellers er det riktig som sies at det finnes egne stoffer for drev som skal brukes. Ut å mål nå. GPS og turteller. På min tidligere båt med 1,7 DTI var fartsmåler og turteller notorisk utro! Kanskje det er i orden hos deg! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Kilkir16 Svart 18.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2017 Påførte ett strøk av bunnstoffet Jotun Nonstop Antifouling - marineblå. Leser nå at kun grå og hvit er anbefalt for aluminium. Får ta det på tabbekontoen, første gang vi har hatt båt så mye å sette seg inn i :-) Er det viktig at dette må tas av med en gang, eller kan det vente til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Malt propell kan nok påvirke farten velkommen i gjengen. Vi er mange som har hatt bratt læringskurve på båt. Dette forumet er en gullgruve av kunnskap ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Kilkir16 skrev 28 minutes ago: Påførte ett strøk av bunnstoffet Jotun Nonstop Antifouling - marineblå. Leser nå at kun grå og hvit er anbefalt for aluminium. Får ta det på tabbekontoen, første gang vi har hatt båt så mye å sette seg inn i :-) Er det viktig at dette må tas av med en gang, eller kan det vente til høsten. jeg ville fått tatt det nå, så unngår du den tæringa som vil skje ellers Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Jeg ville (definitivt) unngått selvpolerende bunnstoff på en propell. Det vil påvirke farten på en planende båt, med flere knop. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Er det alu-propell? -eller en blank stålpropell? ( hadde uttern D55 før med samme motor og drev) personlig ville jeg fått av bunnstoff på drev og propell med en gang, faren er som nevnt tæring. Groe er ikke det største problemet så lenge båten brukes jevnt, og at man tar seg bryet med å koste av nå og da med en stiv kost. Det er kanskje trimflaps også på båten? Er de malt på samme viser? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Ang bunnstoffet så er vel trøsten at det løser seg svært lett opp med snille løsemidler. Dusj det med white spirit og høytrykksspyl etter en stund så tipper jeg mesteparten forsvinner. Har ikke prøvd det selv men har lagt merke til at det minste søl av polish eller flytende voks løser det opp i alle fall. Og når det sitter på glatte flater (ift skrog) så blr det løsne enda lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.