Jump to content

Kjøp av Skibsplast 655

Båtb123

Recommended Posts

Så lenge båten er godt vedlikeholdt så er dette trygge og gode bruktbåtkjøp. Vi hadde 655 som vi etter et par år byttet ut mot 605. Likte begge båtene best, men syns uteplassløsningen til 605 er bedre samt sjøegenskapene i litt røff sjø. Men gode båter begge to. Vi hadde 115 HK på 655, det er noe knapt. På 605 en har vi 90 HK, som vi faktisk syns fungerer bedre enn det 115 hk gjorde på 655.

Har 655 med suzuki 140. Det holder stort sett. Planer med 6-8 voksne og funker bra. Noen fartsbåt er den ikke.

655 xl har bedre vbunn ja. Men det er veldig sjelden å se på markedet.

sjekk for lekkasje i luke over kabin i pakningen. Husker jeg fikk tips om å sjekke den, men har aldri opplevd lekkasje der selv. 

Ellers er det ikke så mye som jeg kommer på. Utenom å funksjonsteste det meste.

vil anbefale en med skikkelig do. Det er gull verd med unger og damer ombord. Mange har "bare" porta potti.

ellers er det et godt valg av båt;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Skibsplast 655 er en veldig bra båt til sitt bruk. Hadde først en 605 da den kom i -98, så en 655 med 150hk totakts Suzuki i 2000, veldig gjennomtenkte og praktiske båter om man skal overnatte og bruke dem som "turbåt".    Jeg ville helst hatt over 115 hk, noe jeg ser er mest vanlig på disse båtene. 115hk er nok tilstrekkelig, men det er veldig kjekt med ekstra krefter.   Når det gjelder sjøegenskaper syntes jeg 655 var helt ok, men det finnes bedre båter, hadde en yamarin 6110 som jeg syntes var bedre i sjøen og mer "hel ved". Men om bruken er mer turpreget med overnattinger og matlaging etc er 655 suveren i sin klasse! Jeg opplevde ingen svakheter av betydning med mine, eneste som irriterte var dårlig låsemekanisme i skap under pantry, men det er fort gjort å fikse.

Det er riktig at skibsplast 655 er perfekt til sitt bruk. Men den har noen negative sider.

-ikke sportslig i forhold til andre. Slår en del om man kjører aktivt i bølger, men ikke værre enn en del andre.

- ikke selvlensende. Kjedelig ved fiske da du ikke bare kan spyle driten ut igjen. Og man blir litt paranoid med å alltid må ha på kalesje i tilfelle ettermiddagsbyger. 

Til gjengjeld har du en stødig og romslig båt med høye fribord og enkel og håndtere. Kvalitet i alle ledd. 

Klassens beste kabin med god takhøyde.

et annet pluss er at båten føles som en større båt(synes jeg)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har hatt Skibsplast 655 med 115 HK Suzuki og Skibsplast 660 med 120 HK Diesel, begge båtene ble brukt av en familie på 4 personer. Med Suzuki motoren hørte jeg knapt lyden når jeg kjørte i 5 knop, litt mer støy fra diesel motoren men veldig greit å få bruke hele plattformen bake når barna skulle bade fra båten. Romslig cabin hvor de fleste kan sitte oppreist uten problem, hadde sjøtoalett på begge båtene. Ved overnatting så var det ikke noen problem om 3 stykker sover i cabin og en ute under kalesjen. Skibsplast 655 er en populær og lettsolgt båt.

Jeg har en 655 XL med Yamaha F150, kjøpt ny i Sverige i 2008. Ville absolutt gått for en XL da denne har vesentlig dypere v-bunn og derfor mykere gange i urolig sjø. XL betyr at båten må ha XL stammet motor p.g.a. den dypere v-bunnen. Har ikke sett mange til salgs, men noen har det vært, mener å ha lest i noen tidliger innlegg her inne at XL'n kun er produsert i ca. 80 eksemplarer mot ca. 1200 av den vanlige modellen.  Forøvrig har XL'n samme skrog som 660, bare at med brønn for utenbordsmotor (660 måtte ha dypere v-bunn for å få plass til innenbordsmotor).

Redigert av Mortenkri (see edit history)

Når det gjelder toalett, så ville jeg, i motsetning til andre, ha porta potti. Tåler du litt drittlukt (kun ved tømming) så er det å anbefale, slipper skroggjennomføringer og event. tett septiktank. Bare å hive den ut å kjøpe ny dersom den ryker. Vår har virket knirkefritt i 9 år, like fin fortsatt, og vi bruker toalettet mye.

Det er bra. Har vurdert å bytte til større båt jeg, men har vel funnet ut at vi bruker den for lite. Men kunne tenkt meg ny motor etterhvert. Vurderer 150-175 hk på den..

en ting jeg angrer på var at jeg ikke kjøpte en med targabøyle. Ser praktisk ut.

On ‎18‎.‎04‎.‎2017 at 7:36 PM, glalaks said:

- ikke selvlensende. Kjedelig ved fiske da du ikke bare kan spyle driten ut igjen. Og man blir litt paranoid med å alltid må ha på kalesje i tilfelle ettermiddagsbyger. 

Det stemmer ikke.  Noen 655 ble solgt som selvlensende (med nødvendige gjennomføringer og slanger), blant annet min 2001 modell som jeg for øvrig har en 2004 Suzuki DF140 på

On ‎19‎.‎04‎.‎2017 at 10:13 AM, glalaks said:

en ting jeg angrer på var at jeg ikke kjøpte en med targabøyle. Ser praktisk ut.

Jeg tenkte det samme for en del år siden helt til jeg var ombord i en 655 med fabrikkmontert targabøyle og dundret hodet i bøylen med "Donald-kul" som resultat :nonod:

1 hour ago, glalaks said:

Ja men det er vel kunn de litt eldre som er selvlensende. Synd de ikke fant en god nok løsning på det..

Jeg vet dessverre ikke hvilke årganger man hadde selvlensende (minst de 3 første år vel om jeg ikke tar feil). Løsningen var jo ikke sååå dum, men avrenningen på utsiden av båten var litt ugunstig lavt plassert (må jo matche høyden på dørk i cockpit). Skibsplast satte på en kran/kuleventil så man kunne stenge hvis man skulle ut i litt røff sjø, men det var kanskje noen som glemte det? :lipseal:  Jeg har alltid kranen lukket med unntak av de gangene jeg trenger selvlensing.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...