Jump to content

Volvo Penta 290 DP drev tung å styre

amboseli

Recommended Posts

Jeg har en KAD 43 motor med Volvo Penta 290 duo prop drev og hydraulisk styring. I flere år har styringen vært veldig tung, uten at jeg har klart å finne årsaken. Har fylt opp med hydraulikkolje, men tror ikke det er noe lekkasje. Antar at problemet enten ligger i det hydrauliske systemet (som ikke er helt nytt, se bilder) eller på drevet (som kanskje har for lite fett ett eller annet sted). Ville satt stor pris på tips om hva som kan være feilen og hva jeg kan gjøre med det.

kobling.jpg

Sylinder.jpg

Det er 2 smørenipler på transomen som er til dette. Den ene sitter oppå styrearmen fra drevet, den andre sitter lenger ned, muligens på utsiden. Hvis det har vært hardt i flere år kan det hende du har ødelagt noe, at f.eks glidelagre for styrearm er utslitt/ødelagt. I værste fall kan det hende du må bytte transom.

Den som sitter på styrearmen som Bertramsen henviser til, er svært viktig å få fettet opp.

Både for å smøre styringen, men også forhindre at vann kan sige opp her, og inn i båten dersom foring er litt slitt. Dette  forhindrer også tæring av styreakselen på styrehjelm, som er forholdsvis kostbart å utbedre.

Denne nippelen kan være litt vanskelig å komme til, alt etter hvor langt gulvet bak i båten, går ot over motoren i bakkant.

På 41 motoren er det et tips å skru av luftfilterboksen for å komme til denne fett nippelen.

Ser du har KAD43, og da annen boks, som muligens sitter bedre til mtp. plass i bakkant av motoren. 

Sant Vrod, tror jeg brukte 2-3 timer på å få fettet opp disse på begge sider, og med 2 oppskrapede hender til slutt.

Rart et servicepunkt skal ligge så vanskelig til.

Fikk et tips om å legge opp en slange neste gang, for denne fettnippelen, som kan ligge tilkoblet permanent, hvor man kobler på fettpressen i enden av slangen når den skal smøres.

Det skal presses inn fett, til du ser det tyter ut rundt opplagringen til styrehjelmen bak utv. på båten.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...