TICORA Startet 18.April.2017 Link til dette innlegget Startet 18.April.2017 Vi planlegger langtur om noen år. Dato er fastsatt men ikke offentliggjort av jobbrelaterte og familiære årsaker. Vi planlegger å være borte 3 år og for det meste følge melkeruta. Det evige spørmålet er imidlertid hva det koster? Mange erfaringer er gjort og klart at størrelsen på båten har innvirkning men likevel er det interessant å få høre erfaringer fra dere som har vært, er eller planlegger langtur. Vi planlegger å seile med en båt på 46 fot og tenker å ligge minst mulig i havn men som de sosiale dyra vi er blir det nok et restaurantbesøk eller to. Vi er ett par som hovedsaklig skal på tur men kommer til å ha med mannskap/selge plasser på lengre overfarter. Barn i forskjellige størrelser kommer også til å være med på deler. Jeg ser bort fra større reperasjoner og vedlikhold og ser på rent forbruk. Tenker vi trenger ca 250kNOK/år for å komme oss rundt med stil. Hva sier dere andre med erfaringer og eller drømmer? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 En langtur koster en million. Sånn omtrentlig. Avhengig av båtens og turens lengde. Jeg har ikke alltid vært superivrig på å bedrive regnskapsføring, men har notert meg sånn omtrentlig hva det har gått i de fleste perioder, og har ganske komplett oversikt over hva vi har brukt siste år. Hvis vi holder innkjøp og oppgradering av båt (med tilhørende avskrivning) utenfor kommer vi til å ha rundt 200000 i året. Vi har en liten båt og lever sikkert ikke spesielt utagerende liv, men har gjort en masse dyre oppgraderinger på båten og har brukt penger på dykkerutstyr, turer på land med leiebil og det vi ellers har følt for. Vi har flydd hjem fra tid til annen. Siste ti måneder har båten kostet oss rundt 35000kr, inkludert diesel, utgifter til innsjekk/utsjekk, en tur på land, noen marinaopphold og en del annet dill. Stort billigere tror jeg en vanskelig kan gjøre det – og denne kostnaden reflekterer nok at vi oppgraderte mye rett før vi dro fra New Zealand. I prinsippet kunne vi klart oss på dette pluss utgifter til mat, i realiteten går det selvfølgelig mer. I andre perioder har det gått langt mer – det er dyrt i Karibien, og treenigheten Panama/Galapagos/Fransk Polynesia kan gi hjerteinfarkt også til nokså velfødde bankkontoer. Med verditap på båten inkludert i regnestykket havner vi antageligvis rundt en million for hele turen, med mindre vi går på en real smell de neste par månedene. Å budsjettere 250k i året med de store vedlikeholdspostene holdt utenfor høres helt OK ut i mine ører, det gjelder bare å ikke være blant de mange som ender opp med å bedrive optimistisk budsjettering av de nevnte vedlikeholdspostene. Det går mer enn et spann bunnstoff og litt polergarn hver vår, og det er langt hjem til Biltema. Båtsjappa på Tahiti er ikke den billigste en kan komme over, og det er dyrt å få deler sendt til fjerne øyer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Jeg deler Euklids tanker. Grovt sett tenker jeg 1 mill for 3 år, da inkludert drift og vedlikehold av båten. Båten vår er større enn Euklids båt, og koster derfor mer å drifte. Og vi skal kunne gjøre det vi vil, slik de har gjort. Bra dykkerutstyr har vi allerede :-) Båten skal være i bra langturstand ved avreise. Dette er ikke inkludert i regnestykket. Heller ikke kostnaden på å sette båten i stand etter 3 års aktiv bruk :-) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Dette er musikk i mine ører. Regner med å avsette 250k til vedlikehold og rep. Har snakket med folk som har brukt halvparten og med de som har brukt 1,5 i rent forbruk. Jeg tenker litt at det enkle er det beste og har en for mye utstyr så er det mer som kan gå i stykker. Ustyr jeg må invester i før avgang blir da watermaker, solceller og radar. Seilmessig skal vi ha et stormseil pg en code 0 i tillegg til for og storseil. En ekstra autpilot er også på ønskelista. Tenker å unngå aggregat og vind/slepegen. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Burde ha nevnt at det i forbruket vårt ligger en motor, ny stående rigg og et fullt sett seil – i tillegg til en masse elektronikk. En skal ikke finregne på det for å skjønne at dette står for godt over 1/3 av totalen. På den annen side har vi ikke hatt noen store katastrofer underveis, med dertilhørende voldsomme reperasjonsutgifter. Vi har vært forsiktige, seilt konservativt og hatt en god dose flaks, og langt færre ting har gått i stykker enn en nok bør legge til grunn. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Hvordan løser dere forsikring? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Og så sparer dere en masse skatt/boutgifter/øvrige kostnader på å ikke arbeide/oppholde dere i Norge i denne tiden.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Beyma Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 (redigert) En interessant tråd! Jeg driver også å regner på hva noe slikt vil koste for en tur som skal vare i et år. Beklager hvis jeg kidnapper tråden litt, men jeg har tenkt følgende: Rundt 400.000 for båt pluss 100.000? til oppgraderinger for langtur. Allerede sett seileklare båter for rundt 350.000 til 400.000. Ca 200.000 i levekostnader for to. Vedlikehold for vi ta som det kommer, men har penger tilgjengelig for det. Høres det mulig ut? Redigert 19.April.2017 av Beyma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astridhj Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 1 MNOK er det vi også har sett for oss for ca 3 år seiling. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Chiefengineer skrev for 1 time siden: Og så sparer dere en masse skatt/boutgifter/øvrige kostnader på å ikke arbeide/oppholde dere i Norge i denne tiden.:-) Helt klart ett poeng, men går opp i mista inntekt. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Beyma skrev 1 time siden: Rundt 400.000 for båt pluss 100.000? til oppgraderinger for langtur. Allerede sett seileklare båter for rundt 350.000 til 400.000. Ca 200.000 i levekostnader for to. Vedlikehold for vi ta som det kommer, men har penger tilgjengelig for det. Høres det mulig ut? Levekostnader er helt i linje tenker jeg. Hva slags båt tenker dere på? Sitér dette innlegget Link to post
Beyma Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 TICORA skrev 12 minutes ago: Levekostnader er helt i linje tenker jeg. Hva slags båt tenker dere på? Har ikke bestemt meg for hvilken båt enda. Men en båt på 36-38 fot. Planen blir å se på båter når denne sesongen er over å gå til innkjøp til vinteren neste år. Håper å finne en godt utstyrt båt fra sent 80 til tidlig 2000 :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 5 hours ago, TICORA said: Hvordan løser dere forsikring? Ved å betale fakturaen når den kommer. Har reiseforsikring og ansvarsforsikring på båten, får kasko igjen når vi er tilbake i Europa (vår båt er for billig til worldwide kasko). Når jeg tenker meg om er forsikringspremiene ikke inkludert i summen jeg nevnte over, uten at det fører til noen stor endring av totalen. 3 hours ago, Beyma said: Rundt 400.000 for båt pluss 100.000? til oppgraderinger for langtur. Du skal ikke gjøre veldig store oppgraderinger før det går en del mer enn 100k. Det kan nok være mye å spare på å kjøpe en båt som har vært langt borte. Sitér dette innlegget Link to post
Beyma Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Euklid skrev 9 minutes ago: Du skal ikke gjøre veldig store oppgraderinger før det går en del mer enn 100k. Det kan nok være mye å spare på å kjøpe en båt som har vært langt borte. Det var også tanken. Hadde håpet å finne en båt i 400.000 klassen som er klar for tur for så og sørge for at mye av slitedeler er relativt nytt. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Euklid skrev for 2 timer siden: Ved å betale fakturaen når den kommer. Har reiseforsikring og ansvarsforsikring på båten, får kasko igjen når vi er tilbake i Europa (vår båt er for billig til worldwide kasko). Når jeg tenker meg om er forsikringspremiene ikke inkludert i summen jeg nevnte over, uten at det fører til noen stor endring av totalen. Du skal ikke gjøre veldig store oppgraderinger før det går en del mer enn 100k. Det kan nok være mye å spare på å kjøpe en båt som har vært langt borte. Det tekniske ved å betale regningen skjønner jeg:-). Hviket forsikringsselskap benytter dere? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Pantaenius, som mange andre på langtur. Kasko utenfor Europa er en ikke helt uvesentlig utgift. For vår del er ikke båten verdt allverden, dette gjør at forsikringsselskapene ikke er overivrige på å opprettholde kasko, men så er jo skadepotensialet også ganske begrenset. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Noen som vet om selskaper som dekker Antarktis nå? Leste at Yaghan ikke fikk forsikring dit. Men SørGeorgia var visst ok ? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Løfter dette emnet litt da planleggingen går fremover og vi har begynt å kjøpe inn: Radar og AIS sender er installert. Ny jolle og påhengsmotor er kjøpt men skal bytte motoren igjen. Den jeg kjøpte stoler jeg ikke på varer rundt. Vi har vært på langturkurs, værkurs og faktisk prøveseilt ARC'en som mannskap i fjor. Gennaker ble kjøpt inn brukt, sparte mye på det. Nå skal vi bare lære og seile med den. Hvilken watermaker anbefaler ekspertene? På ARC'en var det to ting som var gjenganger i det man hadde problemer med. Generator (som vi ikke skal ha) var den klart største problemkilden og deretter watermakere. Watermakertypen som hadde mest trøbbel, noe jeg har fått bekreftet av en som kom hjem fra en lengre tur i høst, var Schenker, så den skal vi unngå. Står igjen med en anbefaling på Dessalator, men den er dyr. Noen andre merker som en har gode erfaringer med? Er 30l/time nok? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Er det Schenker folk har problemer med fordi det er den de fleste båter har, eller er feilraten høyere? Ville primært tenkt på energibalansen i båten når du vurderer kapasitet: hvis du må la motoren gå for å kunne bruke watermaker er det greit å ha kapasitet nok til at motoren ikke må tøffe i all evighet. Om påhengeren dere har i dag ikke er helt på bærtur kan du eventuelt vurdere å kjøpe ny på et sted der totaktere fremdeles er å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Sjekk Echotec watermaker......lurer selv på en 260-DML-1.... https://www.echotecwatermakers.com/dc_watermakers_yachts.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TICORA Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Gunga Din skrev 51 minutter siden: Sjekk Echotec watermaker......lurer selv på en 260-DML-1.... https://www.echotecwatermakers.com/dc_watermakers_yachts.htm Takk for innspill, de skal helt klart sjekke. Euklid skrev 59 minutter siden: Er det Schenker folk har problemer med fordi det er den de fleste båter har, eller er feilraten høyere? Ville primært tenkt på energibalansen i båten når du vurderer kapasitet: hvis du må la motoren gå for å kunne bruke watermaker er det greit å ha kapasitet nok til at motoren ikke må tøffe i all evighet. Om påhengeren dere har i dag ikke er helt på bærtur kan du eventuelt vurdere å kjøpe ny på et sted der totaktere fremdeles er å få tak i. Tja, jeg heller til at feilraten er høyere. Mye pumpeproblemer. Dessalator bruker litt mere strøm men er av den oppfatning av at den er mer stabil. Godt innspill om påhenger. Det kan fort bli løsningene. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Ser EchoTec er betydelig billigere enn Dessalator. Ser også at at gamle Vagabond brukte denne. Noen med erdaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 EcoTech er interessant. Men har de nordisk importør til å stole på? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Bitteliten skrev for 2 timer siden: EcoTech er interessant. Men har de nordisk importør til å stole på? Det tror jeg ikke men på watermaker discussion forumet på fb får de rimelig bra skussmål på kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Jeg sendte en mail til dem dagen før julaften, men har ikke fått svar enn.....ser ut som det finnes en importør/dealer i Gbg ?!…….skall prøve å ringe i morgen. skall spørre om vi kan få mengde rabatt hvis vi kjøper 2-3 stk.... vad skjer om man får den sendt til Norge og direkte seiler ut med den, slipper man moms ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.